Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Letterypes worden in sommige firefox-schermen vet weergegeven: hoe resetten?  (gelezen 1467 keer)

Offline Jenske

• Lid
Ik heb wat zitten knoeien aan mijn lettertypebestanden in Kubuntu 20.10 en wat blijkt? Sommige letters (zoals bv. deze die ik nu intik in het tekstveld van dit topic) worden in sommige tabbladen vet weergegeven, ook al wil ik dat niet.Hoe kan ik ALLE lettertypes van mijn aangetaste Kubuntu-installatie terug resetten, zodat dit euvel verdwijnt?

Het is zelfs zo erg dat ik de aanduiding "vet" in deze tekst niet kan zien. De tekst is gewoonweg allemaal vet.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Offline vanadium

• Lid
Het kan misschien helpen als je aangeeft hoe je hebt geknoeid, t.t.z., wat heb je waar proberen aanpassen. Probleem enkel in Firefox? Wellicht helpt het dan je profiel te resetten.

Offline Jenske

• Lid
Lastig om dat aan te geven, maar ik doe een poging.
Ik was op een onbewaakt moment door de geïnstalleerde lettertypes aan het bladeren met het "lettertype"-programma. Reden: ik wilde af van die berg Aziatische en (voor mij) vreemdsoortige lettertypes die ik toch nooit gebruikt. Met name Noto komt in mijn Writer als lettertype bij de keuzes ongeveer 17 ziljoen keer voor.
Ik wilde die er dus uit flikkeren. En in plaats van ze gewoon af te zetten heb ik ze effectief verwijderd. Mogelijk is daar dus ook ergens een (koppeling naar) een instelling voor standaard lettertypes verknoeid.
Het doet zich (voorlopig) énkel voor binnen Firefox (net zoals nu in dit invulscherm van het Ubunt-forum, waarin ik deze tekst typ). Vreemd genoeg: als ik kies voor cursief, wordt dat cursief NIET in vet aangeduid (zoals het dus hoort). Het lijkt er dus op dat Firefox bij gebrek aan een bepaald font dan maar kiest voor het gelijknamige vette font.
Ik wil dus weten hoe je ALLE fonts in Ubuntu 20.10 in één ruk / beweging / handeling kan resetten zonder font na font te moeten nagaan of het geïnstalleerd is en het dan desnoods terug te installeren.

Installeer fonts-noto-hinted en fonts-noto-mono
Daarna:
sudo dpkg-reconfigure fontconfig
« Laatst bewerkt op: 2021/01/22, 23:21:24 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Firefox is heel simpel volledig te "resetten" naar de "fabrieksinstellingen".
  • Maak een export van je bladwijzers. Niet vergeten, anders ben je ze kwijt!
  • Verwijder de directorie "firefox" onder de directory .mozilla onder je home map (verborgen bestanden aanzetten!)
  • Daarna firefox opstarten. Dit is dan een geheel nieuwe start.
  • En je bladwijzers weer importeren.
Dan zijn wel alle instellingen terug naar "fabrieksinstellingen". Dit is dus niet raadzaam als je je firefox veel getweaked hebt.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Jenske

• Lid
Dit klopt alvast voor mij niet.
Ik heb nl. firefox afgesloten, de map firefox verwijderd in mijn home-map onder .mozilla eruit gegooid en gewoon terug FF opgestart.Dan heb ik NIKS gedaan (dus ook niet ingelogd op mijn Firefox-account).Ben wel ingelogd op dit forum en heb dan een bericht -- dit dus -- getypt. En wat bleek: de letters waren vet.
Dus dat "resetten" van Firefox heeft niks geholpen.
Ik zoek verder.

Firefox is heel simpel volledig te "resetten" naar de "fabrieksinstellingen".
  • Maak een export van je bladwijzers. Niet vergeten, anders ben je ze kwijt!
  • Verwijder de directorie "firefox" onder de directory .mozilla onder je home map (verborgen bestanden aanzetten!)
  • Daarna firefox opstarten. Dit is dan een geheel nieuwe start.
  • En je bladwijzers weer importeren.
Dan zijn wel alle instellingen terug naar "fabrieksinstellingen". Dit is dus niet raadzaam als je je firefox veel getweaked hebt.

Offline Jenske

• Lid
Helaas, helaas.Geen van de suggesties heeft iets opgeleverd.

Het probleem kan ik als volgt aangeven:
  • élk tekstveld waarin ik iets kan invullen, start met een "vet" lettertype. Zo ook het bericht dat ik nu intyp.
  • niettemin wordt, eens ingevoerd (bv. op dit forum) mijn bericht nadien in het overzicht van reacties wél correct -- dus NIET vet -- weergegeven
  • ook als ik een mail in gmail wil tikken, begint deze in vet lettertype. Maar als ik dan nadien mijn mail terug open, is mijn tekst gewoon, dus niet vet, weergegeven.
  • het lijkt er dus op dat mijn Kubuntu een vet lettertype kiest als ik ergens in eender welk programma tekst invoer. Of het nu Firefox is of Gmail, het is altijd een vet lettertype.
  • in Writer kan ik wél gewoon beginnen typen. Het standaard lettertype is daar wel Liberation Serif.
Zeer vreemd probleem.
Als ik mag gokken: ik heb tijdens het verwijderen van een aantal noto-fonts er teveel uit gegooid en omdat er "iets" ontbreekt in die noto-fonts, kiezen gmail, dit forum en firefox in 't algemeen als standaard invoerlettertype dan maar een font dat wél beschikbaar is (en misschien volgende is in de lijst van lettertypes).

En wat ik dus wil: een soort "algemene reset" van alle lettertypes in Kubuntu, alsof ik pas Kubuntu heb geïnstalleerd. Maar dan wel op een manier waarmee ik niet alles kapot maak noch heel mijn Kubuntu opnieuw mag installeren, want daarvoor is mijn leven te kort.

Offline ajjp

• Lid
Ik heb geen idee van Kubuntu, maar principieel afwijkend van (X)ubuntu zal het niet zijn.
In synaptic kun je alle beschikbare fonts zien. Als je nu eens alle noto-fonts installeert, dan zou het toch zeker goed moeten zijn. Of denk ik nu te simpel?

In de bijlage staan alle fonts die standaard geïnstalleerd worden met kubuntu 20.10
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline Jenske

• Lid
Merci voor dat lettertypen-bestand.

Ondertussen herinner ik me, nu ik naar de geïnstalleerde lettertypes keek, dat ik op de knop "dubbele lettertypes" had geklikt en gemerkt dat er nogal wat lettertypes inderdaad dubbel voorkomen in mijn installatie.

Enkele voorbeelden van lettertypes die in mijn "dubbele lettertypes" scherm te voorschijn komen:
  • Impact slank: zowel in usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts/impacht.ttf als in usr/share/fonts/truetype/msttcorefonts/Impact.ttf (enkel hoofdletter verschilt dus van "impact"
  • Liberation Mono, cursief: in 2 verschillende mappen, nl. /usr/share/fonts/truetype/liberation/LiberationMono-Italic.ttf en (zelfde, behalve) .../truetype/liberation2/LiberationMono-Italic.ttf (de map liberation en liberation2)
Ik heb me bezig gehouden met énkele van deze zgn. dubbele fonts eruit te halen (telkens 1 van de 2 natuurlijk). Mogelijk zit 'em daar de fout, nl. dat Kubuntu zoekt naar een inmiddels niet meer bestaande map of fontnaam en dan maar een andere, erop lijkende font gebruikt.

Er lopen, denk ik, 2 zaken fout en door elkaar:
  • dubbele fonts: vreemd, want ik heb geen fonts, die ik al had, opnieuw geïnstalleerd
  • het eruit gooien (door mezelf) van enkele (maar zeker niet alle) dubbele fonts

Dit klopt alvast voor mij niet.
...
Ik zoek verder.

In principe zou dit moeten werken, omdat je dan alle instellingen van Firefox weg gooit, en inderdaad firefox "reset" naar de fabrieksinstellingen als bij een volledig nieuwe installatie.
Jammer dat dit niet geholpen heeft. :(

Maar ...

Het doet zich (voorlopig) énkel voor binnen Firefox (net zoals nu in dit invulscherm van het Ubunt-forum, waarin ik deze tekst typ).

Dan zou ik in elk geval gaan denken dat het probleem niet in firefox zelf zit (want ge-reset).
Dan zou ik verder filosoferend gaan denken in een richting (??) ... Firefox ingesteld op gebruik "Standaard lettertype" wat dan in de OS gewijzigd is??
Maar geen concrete oplossing van mij, dus ik haak hier af. Succes.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

• Lid
Maak eens (tijdelijk) een nieuwe account aan en kijk of het probleem zich ook daar voordoet. Indien niet, dan weet je al vast dat je de oorzaak van het probleem niet systeembreed moet zoeken, maar enkel in je account. Indien wel, dan weet je dat het probleem systeembreed optreedt.

Wat je ook eens kan proberen, is je font cache heropbouwen. Wie weet, helpt het wel en het kan alvast geen kwaad: sudo fc-cache -f -v