Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nautilus ziet windowSpartities niet  (gelezen 1272 keer)

Offline Gerrad

  • Lid
nautilus ziet windowSpartities niet
« Gepost op: 2021/01/22, 16:51:14 »

Ik heb zonder problemen een dualboot installatie met Ubuntu 20.04 naast Windows 10 gedaan en beide systemen lijken goed te werken. Ik doe veel met foto,s en wil graag met beide systemen met bestanden uit dezelfde zelfde partitie kunnen werken zoals ik met mijn 'oude 'PC gewend was. Dus eigenlijk één datapartitie in NTSF-formaat. Echter Nautilus ziet de windows partities niet.

Kan ik het probleem omzeilen door met Gparted zowel de windows- als de Ubuntu partitie te verkleinen en de vrijgekomen ruimte als NTFS-partitie in te richten? Dat klinkt een beetje als knutselwerk maar ik ben niet bedreven in het echte werk.

Gerrad.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: nautilus ziet windowSpartities niet
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/22, 16:57:29 »
In Windows10 al in een cmd terminal als administrator de opdracht -- powercfg /H off -- gegeven?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Gerrad

  • Lid
Re: nautilus ziet windowSpartities niet
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/22, 17:02:42 »
Bedankt voor je reactie maar dat heb ik niet gedaan want ik heb er nog nooit van gehoort. Kan ik er ergens iets over vinden?


Offline DeBaas

  • Lid
Re: nautilus ziet windowSpartities niet
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/22, 17:37:22 »
Zoek op dit forum, powercfg
dan heb je al 10 vermeldingen.

Deze opdracht zorgt ervoor dat Windows 10 in het vervolg netjes de NTFS partities afsluit.
Standaard sluit Windows 10 de opslag "vuil" af, waarbij voor herstart een systeemsnapshot wordt weggeschreven.
Bij opnieuw starten wordt dit snapshot ingelezen en komt het systeem sneller op.
Linux herkent deze situatie en leest schrijft niet naar deze "vuile" NTFS partities.
Zou dat wel gebeuren treden er flinke afwijkingen op t.o.v. het Windows snapshot en heb je een beschadigde partitie in je Windows systeem.

Met de powercfg /H off opdracht schakel je dit mechanisme uit en worden bij afsluiten wèl de lopende schrijf opdrachten afgehandeld vóór de machine afsluit.
Opstarten van Win duurt dan iets langer, afsluiten iets korter (geen snapshot).
« Laatst bewerkt op: 2021/01/22, 17:39:43 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Gerrad

  • Lid
Re: nautilus ziet windows partities niet
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/23, 11:20:53 »
Bedankt DeBaas voor je heldere uitleg. Ik heb de aanwijzing uitgevoerd en zie daar: ik heb weer overzicht over het geheel.

Gerrad.