Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: instellingen Gimp  (gelezen 1920 keer)

instellingen Gimp
« Gepost op: 2020/12/16, 08:58:16 »
Goedemorgen,

Weet iemand of en hoe het mogelijk is om de kleurcontrasten in o.a. de gereedschapvensters etc aan te passen in Gimp?

De nieuwe Gimp zal best een stap voorwaarts zijn maar de standaard vormgeving, kleurschakering van de pictogrammen en vensters van de oude gimp vond ik een stuk prettiger voor het oog.

Alvast Dank

ZB
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline Jenske

• Lid
Re: instellingen Gimp
« Reactie #1 Gepost op: 2020/12/16, 11:33:33 »
Geef aan over welke versie je het hebt, want "nieuwe versie" is voor de ene niet wat het voor de andere is.

In versie GIMP 2.10.22 kan je via Bewerken > Voorkeuren > Interface > Thema kiezen voor een bestaand thema of -- maar dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd -- zelf iets instellen.
... Kubuntu 24.04 ...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/12/16, 12:09:04 »
Ter aanvulling op het antwoord van Jenske: ook de toolbox kan je terugzetten zodat alle tools weer, zoals vanouds, afzonderlijk getoond worden: Aanpassen - Voorkeuren, dan Toolbox onder Interface (in de Engelse versie). Ook de klassieke modus met meerdere windows is nog steeds te kiezen onder het Venster menu.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/17, 08:52:38 door vanadium »

Offline wowo

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/12/16, 17:32:50 »
Ik gebruik Gimp 2.10.22 met het Dark Thema.
De iconen krijgen bij dit thema allemaal dezelfde grijze kleur, wat ik zelf niet zo prettig vind.
Daarom heb ik het Icoonthema aangepast:
Bewerken > Voorkeuren > Interface > Icoonthema
Als default stond daar bij mij: Symbolic
Ik heb daar nu Color van gemaakt.
Hierdoor kan ik de verschillende functies beter onderscheiden.
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

« Reactie #4 Gepost op: 2020/12/16, 20:36:47 »
het ging inderdaad om de nieuwste versie: 2.10

Bewerken - voorkeuren ..etc etc leidde tot de oplossing. Iconen op "legacy" gezet en het kleurcontrast op light.
For the record: het is erg lastig als bijvoorbeeld een balk waarin je de bestandsnaam moet typen net zo zwart is als de tekst zelf ;) nu opgelost dus.

Omdat ik dit in al die jaren nooit met de Gimp aan de hand heb gehad, heb ik ook nog nooit van mijn leven om de functie "voorkeuren" gemaald.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/16, 20:38:34 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.