Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KDEnLive beeld kantelen  (gelezen 2577 keer)

KDEnLive beeld kantelen
« Gepost op: 2021/01/05, 10:25:36 »
Geachte Allen,

Ivm de afstandslessen die weer zijn begonnen, heb ik even weinig tijd om te zoeken, uit te pluizen etc.

Ik had onlangs een instructievideo gemaakt met de telefoon. Doorgaans no big deal. De MP4 kan rechtstreeks worden doorgelinkt naar youtube en klaar.
Echter, mijn laatste video bleek om redenen mij onbekend gekanteld opgenomen. Die moest ik in kDENLive alsnog horizontaal trekken. Echter dan is het resultaat wel een verkleinde video ipv schermvullend.
Welke functie heb ik nodig om de video weer schermvullend te maken of te vergroten ?

Ik moet veel video's ter plekke of ad hoc maken omdat ik wens te anticiperen op de noden van de leerlingen. Een rap hapklaar antwoord zou ik heel blij mee zijn.

Alvast bedankt.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline rico70

• Lid
Re: KDEnLive beeld kantelen
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/05, 11:24:52 »
Dit gebruik ik al jaren :

ffmpeg -i input.MP4 -vf "transpose=1" output.MP4

For the transpose parameter you can pass:

0 = 90CounterCLockwise and Vertical Flip (default)
1 = 90Clockwise
2 = 90CounterClockwise
3 = 90Clockwise and Vertical Flip

ffmpeg -i P6150373.MP4 -vf  "transpose=2" P6150373r.MP4

Multiple videos : mkdir -p rotated; for f in *.MP4; do ffmpeg -i "$f" -vf transpose=2 rotated/"$f"; done

Use -vf "transpose=2,transpose=2" for 180 degrees.

En uiteraard je telefoon in landscape houden als je filmt

« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/05, 12:19:29 »
Dit gebruik ik al jaren :

ffmpeg -i input.MP4 -vf "transpose=1" output.MP4

For the transpose parameter you can pass:

0 = 90CounterCLockwise and Vertical Flip (default)
1 = 90Clockwise
2 = 90CounterClockwise
3 = 90Clockwise and Vertical Flip

ffmpeg -i P6150373.MP4 -vf  "transpose=2" P6150373r.MP4

Multiple videos : mkdir -p rotated; for f in *.MP4; do ffmpeg -i "$f" -vf transpose=2 rotated/"$f"; done

Use -vf "transpose=2,transpose=2" for 180 degrees.

En uiteraard je telefoon in landscape houden als je filmt

Ja dat laatste stond ie bij mijn weten in. Wordt het beeld niet verkleind met bovenstaande commando's? Wat het irritante deel van mijn probleem is in dezen ? ;)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/05, 12:27:53 »
Je beeld draaien is natuurlijk één optie, maar dan moet je je monitor kantelen of je hoofd voldoende schuin houden tijdens het kijken. Maar ik vermoed dat dat niet is wat je zoekt. Wat wil je precies? Een beeld met een lange verticale zijde uitrekken binnen een horizontale frame? Dat geeft een zeer sterk vervormd beeld. Of inzoemen op een stuk van dat beeld, zodat het de horizontale frame vult? Dan blijft een groot gedeelte van het beeld buiten zicht.

« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/05, 12:55:00 »
Je beeld draaien is natuurlijk één optie, maar dan moet je je monitor kantelen of je hoofd voldoende schuin houden tijdens het kijken. Maar ik vermoed dat dat niet is wat je zoekt. Wat wil je precies? Een beeld met een lange verticale zijde uitrekken binnen een horizontale frame? Dat geeft een zeer sterk vervormd beeld. Of inzoemen op een stuk van dat beeld, zodat het de horizontale frame vult? Dan blijft een groot gedeelte van het beeld buiten zicht.

Nog een keer (voordat zometeen de volgende digitale klas komt :P )

Ik heb een instructievideo gemaakt. Zo ik meende stond de camera gewoon in de landscape stand. Mijn verbazing: op vlc zag ik dat de film gekanteld werd afgespeeld. Ik wilde deze dus weer horizontaal maken. Dat is gelukt echter, en zal in de toekomst met de instructie van rico nog makkelijker gaan vermoed ik.

Echter: het beeld op zich horizontaal werd een stuk kleiner gerendered. Ik wil het beeld dus ook weer op de juiste grootte hebben. Zo ik uit jouw uitleg begrijp moet ik het beeld denk ik zowel horizontaal als verticaal uittrekken zodat het vergroot.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/05, 13:10:24 »
Met het aangegeven ffmpeg commando wordt de resolutie van de video niet gewijzigd. Het beeld wordt enkel gekanteld. Je zou tijdens de conversie met ffmpeg tegelijk ook de resolutie kunnen vergroten naar de resolutie van je KDEnlive project, maar het gemakkelijkst is wellicht in KDEnlive de ingevoerde video vergroten met het effect "Transform". Maar dan kan je ook zowel kantelen als vergroten in KDEnlive (effecten Rotate en Transform).

« Reactie #6 Gepost op: 2021/01/05, 16:37:01 »
Kan ook zijn dat je de film op een grotere pixel-grootte gerenderd hebt dan je originele filmpje is. Als dat te veel afwijkt wordt het ook gecropt bij de render.

Meteen ook even getest en een verrassend resultaat. =D
Ik heb een filmpje wat op zijn kant staat, zowel als bestandsbeheerder Thumbnail als wanneer ik het afspeel in Totem Player.
Deze haal ik in het project (li boven), en dan zet hij zichzelf verrassend genoeg in de preview meteen al recht.
Laadt hem op de filmstrip en ook dan staat hij vanzelf nog steeds recht.
Dus zonder handmatig "rotate" effect er op te gooien.

Versie 15.12.3. PC met versie 20 staat nu niet aan dus kan ik niet snel testen.
Maar in geval van niet automatisch draaien dan eerst een "Nieuw project" in het juiste render formaat opstarten en dan effect "Rotate".
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore