Wie kan mijn vraag beantwoorden?
Omdat ik met regelmaat nu thuis werk heeft mijn werkgever een opstartbare USB-stick uitgegeven met Ubuntu 16.04 LTS zodat ik vanaf thuis via internet veilig op het bedrijfsnetwerk kan inloggen. Op mijn MacBook Air 2012 (MBA 5,2) draait dit hartstikke goed en stabiel.
Na lang klagen door mij en mijn collega's mogen we nu een tweede scherm aanschaffen. Bij recente laptops werkt dat goed heb ik begrepen van collega's. Ik heb nog geen tweede beeldscherm aangeschaft omdat ik niet weet of dat op mijn Apple werkt.
Tot nu toe heb ik de volgende informatie gevonden:
Digitale video-uitvoer via Thunderbolt:
- Native Mini DisplayPort-uitvoer
- DVI-uitvoer via de Mini DisplayPort-naar-DVI-adapter (afzonderlijk verkrijgbaar)
- VGA-uitvoer via de Mini DisplayPort-naar-VGA-adapter (afzonderlijk verkrijgbaar)
- Dual-link DVI-uitvoer via de Mini DisplayPort-naar-dual-link-DVI-adapter (afzonderlijk verkrijgbaar)
- HDMI-audio- en -video-uitvoer via Mini DisplayPort-naar-HDMI-adapter van andere fabrikant (afzonderlijk verkrijgbaar)
Ik heb getest of de MDP-poort op Ubuntu ook werkt; ik heb een een Apple Thunderbolt Gigabit Ethernet adapter aangesloten en getest en dat werkt perfect. Dat betekent dat de Thunderbolt-port annex MDP-port wordt ondersteund door de Ubuntu-versie van mijn werkgever.
Mijn vraag: kan ik een tweede scherm in deze configuratie gebruiken en welke aansluiting verdient dan de voorkeur? Ik wil bij voorkeur een 24" monitor gebruiken als tweede scherm.