Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kdenlive en doe ik het fout of niet?  (gelezen 2378 keer)

Kdenlive en doe ik het fout of niet?
« Gepost op: 2020/12/02, 13:36:18 »
Hoi Allemaal! Er was eens een windows mplayer waar je simpel even een audio-file kon rippen en verwisselen met iets anders, klaar. Ben vandaag eens met Kdenlive aan de gang gegaan om , dacht ik, een heel simpel klusje te doen. Ik heb een video-bestandje van 14,5 minuut maar met verschrikkelijk lelijke muziek erbij. Ik wil dus graag dat audio-bestand verwijderen en er een ander, wat leukere muziek voor in de plaats zetten.
Kleine maar wel intense zijdelingse opmerking voor dit programma Kdenlive.., het zou eens een heeeeeel stuk duidelijker moeten worden aangegeven dat áls je dus ook maar iets wil kunnen doen met een op de tijdslijn geplaatste video/ audio, je er met de rechter muisknop op moet klikken om dan in het te verschijnen menu te kiezen voor groeps-deling( OID) opheffen. Want dán wordt inderdaad de video van audio losgekoppeld en pas dán kun je er wat gaan doen.......! Koste me weer een dag van studeren....!! Zelfs in de hulp en de verschillende web-items wordt dat niet direct simpel aangegeven. Dus studeren,studeren en studeren!

Maar goed, uiteindelijk kon ik zo dus dat foute audio bestand verwijderen en er een ander voor in de plaats zetten.Mooi...zou je denken....! Mijn ervaring, maar wellicht ben ik dus helemaal fout.., is dat nadat ik op renderen heb geklikt, Kdenlive vervolgens ruim 2,5 UUR nodig schijnt te hebben om dit stukje van 14,5 minuut klaar te breien tot één geheel.............?????????????????? Dus los van de electriciteitskosten, kan ik ook mijn PC al die tijd niet gebruiken. Gezien het zware werk ofwel dat er mogelijk iets mis gaat. Ben ik nou helemaal fout??? Bestaat er nou niet een heel simpele oplossing om dit simpel klusje voor elkaar te krijgen? Zoals vroeger met windows? Helaas kan mijn oude winxp pc niet goed meer overweg met mpeg4 enz. Hoop dat iemand me een goede tip kan geven.Alvast dank. 

Offline vanadium

• Lid
Re: Kdenlive en doe ik het fout of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/12/02, 13:42:40 »
Met KDEnlive transcodeer je, in dit geval onnodig, zowel video als audio. Voor dergelijke eenvoudige klusjes heb je genoeg aan een lineaire video-editor, waarmee je een geluidstrack kan vervangen door een ander waarbij je kan instellen dat de tracks zonder enige omzetting overgekopieerd worden. Kan aan de commandolijn met ffmpeg, maar een tooltje dat ik gebruik is Avidemux. Om redenen mij onbekend zit dat niet meer in de softwarebronnen, maar je kan het installeren als Appimage (https://sourceforge.net/projects/avidemux/files/) of als flatpak.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/02, 13:45:34 door vanadium »

« Reactie #2 Gepost op: 2020/12/02, 16:31:32 »
Hoi vanadium! Altijd blij als jij reageert. Bedankt, ik dacht wel dat het zo iets moest zijn maar ja, ik doe dit niet elke dag. Heb inmiddels dan ook dat avidemux weer eens binnen gehaald maar dat geeft bij het willen uitpakken dit : Kon ‘avidemux_2.7.6.appImage’ niet openen -Archiefsoort wordt niet ondersteund. Geen idee hoe dit te doen. Ik denk dat ik dat Avidemux nog ergens op een oude backup heb staan. Wellicht kan ik dat weer kopieëren. Zover alvast dank.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/12/02, 17:45:56 »
Een appimage moet je eerst instellen als uitvoerbaar: rechts-klikken in bestandsbeheer, dan de tab "Permissies".

Dan moet je die appimage uitvoeren als elk uitvoerbaar bestand door de bestandsnaam in te geven in de terminal of in de prompt "Voer een commando uit" (Alt+F2).

Bijvoorbeeld, onderstel dat je het bestand 'avidemux_2.7.6.appImage' hebt bewaard in een folder "Apps" in je home folder. Dan kan je het programma opstarten met het commando:
~/Apps/avidemux_2.7.6.appImage

Om het commando te vereenvoudigen, kan je de appimage hernoemen. Beter is het een symbolische link naar dat bestand aan te maken met een eenvoudige naam in je '.local/bin' folder:

- Maak die folder aan als je die niet hebt: 'mkdir ~/.local/bin'
- Maak de symbolische link 'avidemux' aan: 'ln -s ~/Apps/avidemux_2.7.6.appImage ~/.local/bin/avidemux'.

Log nu uit en terug in. ~/.local/bin wordt automatisch in je zoekpad opgenomen, en je kan nu het programma starten met het eenvoudige commando `avidemux`.

Meestal maken appimages niet automatisch een starter aan. Dan moet je dan ook zelf doen als je graag het programma wil terugvinden in je menu. 

« Reactie #4 Gepost op: 2020/12/03, 12:05:24 »
Hoi vanadium! Het is me inmiddels gelukt,hoi! Ik had nog op een oude backup dit staan dat ook werkte:
    UPDATE 201805: Rebuilt Ubuntu 18.04 packages due to updated system library. The plugin package now can
be installed without dependencies issue.
1. To add the PPA, open terminal either via Ctrl+Alt+T or by searching for ‘terminal’ from app launcher. When
it opens, run command:
sudo add-apt-repository ppa:ubuntuhandbook1/avidemux
Input your password (no visual feedback while typing) when it prompts and hit Enter.
2. Then install avidemux2.7-qt5 package either via Synaptic Package Manager or by running commands:
sudo apt-get update
sudo apt-get install avidemux2.7-qt5 avidemux2.7-plugins-qt5
It’s avidemux 2.7 though it contains ‘2.6’ in its name.           

En inderdaad, via avidemux had ik mijn klus snel klaar. Jammer dat het niet meer in de pakketten zit. Enig idee waarom niet?  Hopelijk toch geen kwalijke eigenschappen? Het zou mij ook veel logischer lijken wanneer dit soort van eenvoudige handelingen ook tot één van de tools zou moeten kunnen behoren in zo'n programma als Kdenlive. Nu ben hier weer enkele dagen mee bezig geweest. En alleen dankzij jouw ben ik verder gekomen. Hoe dan ook, hartelijk dank.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/12/03, 14:09:39 »
Een PPA toevoegen is inderdaad één van de mogelijkheden om Avidemux te installeren: http://ubuntuhandbook.org/index.php/2020/07/avidemux-2-7-6-released-how-to-install/

Waarom het verwijderd werd? Ik weet het niet. Wel weet ik dat het vroeger brak werkte met mp4. Mogelijk is het lang niet meer bijgewerkt geweest. Het kan dan gebeuren dat het niet meer kan gecompileerd worden op nieuwere Ubuntu versies omdat de afhankelijkheden verouderd zijn en mogelijk niet meer beschikbaar zijn. Software in die staat wordt niet meer in de PPA's opgenomen. Ondertussen wordt het wel weer wat bijgehouden. Recent heb ik het hard nodig gehad, om stukjes op het einde van opnames af te knippen, en het werkt puik!