Omdat ik al jaren Ubuntu gebruik heb ik altijd opgelet om niet te exotische hardware te kopen. Daarom maar zelden compatibiliteits problemen gehad. Nu heb ik voor videobewerking een i7 6700 en die begint instabiel te worden (op Ubuntu 18.04). Ik ben dus voorzichtig rond aan kijken en wil weer een stap vooruit maken qua snelheid. Niet alleen puur voor de snelheid maar ook om weer de nodige jaren vooruit te kunnen. Het valt me echter op dat Intel alleen een performance boost kan geven tov mijn i7 6700 tegen een wel heel forse meerprijs! Je zou verwachten dat na 4 jaar de prestaties weer een stuk hoger zijn voor dezelfde prijs. Nee dus!
Een AMD Ryzen 7 3700X met RX580 videokaart is dan interessanter. Ik ben alleen bang vanwege de verhalen die ik lees over de Ryzen 7 op Ubuntu mbt booten. En dat dan ook nog in combinatie met de RX580. Radeon en Linux is volgens mij nooit zo'n geweldige combinatie geweest.
Is het de gok waard? Ik draai alleen LTS versies en wil dan waarschijnlijk naar 20.04. Die is wel uit eer ik de nieuwe PC heb

. Iemand praktijk ervaring?