Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: drivers voor brother HL-L8260CDW  (gelezen 1892 keer)

Offline avl

• Lid
drivers voor brother HL-L8260CDW
« Gepost op: 2020/09/26, 18:13:51 »
Bij deze printer een ingepakte installer gedownload. In hun handleiding moet je in de terminal een commando invoeren en dan gaat hij lopen.
vervolgens moet je een paar keuzes maken en op de gok heb ik kennelijk de verkeerde (nr. 14) gemaakt.
In de bijlage een kopie van die plek in de terminal.

Weet iemand wat je dan moet kiezen?

Toen ik bij de laatste keuze enterde begon een andere printer ladingen papier uit te spugen!!

Offline DeBaas

• Lid
Re: drivers voor brother HL-L8260CDW
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/26, 18:25:59 »
https://support.brother.com/g/b/downloadlist.aspx?c=us_ot&lang=en&prod=hll8260cdw_us_eu_as&os=128

copieer de lpr en cups .deb driver naar je disk
installeer ze, als je een foutmelding ziet eerst de andere installeren ;)

Nu is de printer aanwezig in de printerlijst en kun je normaal installeren.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

JorisC

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/26, 20:41:55 »
Citaat van: avl
Toen ik bij de laatste keuze enterde begon een andere printer ladingen papier uit te spugen!!
En die andere printer is een HP printer ?

Offline rico70

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/26, 21:00:16 »
https://support.brother.com/g/b/downloadlist.aspx?c=us_ot&lang=en&prod=hll8260cdw_us_eu_as&os=128

copieer de lpr en cups .deb driver naar je disk
installeer ze, als je een foutmelding ziet eerst de andere installeren ;).
Alle 2 in dezelfde map plaatsen. Terminal openen in die map en dan
sudo dpkg -i *.debintikken

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/27, 01:32:45 »
En voor de test alleen die printer aansluiten ;-)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline avl

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/27, 10:47:01 »
Alvast bedankt DeBaas en Ricoh.
Het downloaden en installeren met dat laatste commando:
sudo dpkg -i *.deb
zorgde ervoor dat de printer in de lijst met printers opdook.
Maar een testpagina afdrukken lukte niet; wel gaf de pc aan 'afdrukken' voltooid. En in de printerlijst staat dat er een taak klaar staat.
De printer is via een netwerkkabel aangesloten op een switch, waar alles en iedereen op is aangesloten.
Ook een USB verbinding met één van de pc's (met windows) is aangesloten en kan wel een afdruk maken.
Dus het lijkt erop alsof er geen echte verbinding van de linux pc met de printer bestaat.

JorisC

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2020/09/27, 11:30:22 »
Je printer is een laserprinter
Ga naar instellingen >> Printers en Klik op het tandwieltje bij de Brother printer .
Rechtsklik bij de Brother printer en kies voor eigenschappen
Bij merk en model klik op veranderen en krijg je in het lijstje iets te zien wat duid naar een laserprinter . Mijn printer is een Samsung laserprinter .

JorisC

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2020/09/27, 13:27:43 »
De printer is via een netwerkkabel aangesloten op een switch, waar alles en iedereen op is aangesloten.
Overgelezen . Waarom een switch ? Een switch deelt geen IP adressen uit aan de netwerkapparaten, een router doet dat wel .

https://www.intogadgets.nl/column/router-access-point-switch-wat-het-verschil/

nahjo

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2020/09/27, 18:00:24 »
Ook een USB verbinding met één van de pc's (met windows) is aangesloten en kan wel een afdruk maken.
Dus het lijkt erop alsof er geen echte verbinding van de linux pc met de printer bestaat.
De netwerkprinter moet wel een IP nummer hebben (en dus ingesteld zijn voor het netwerk). Daarna op de PC de printer laten zoeken op het netwerk of handmatig de verbinding maken via het IP nummer van de printer.

Offline avl

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2020/09/27, 21:48:36 »
Overgelezen . Waarom een switch ? Een switch deelt geen IP adressen uit aan de netwerkapparaten, een router doet dat wel .

https://www.intogadgets.nl/column/router-access-point-switch-wat-het-verschil/
Maar de switch is zelf op de router aangesloten; dan is het toch zo dat alles op de switch met de router is aangesloten?
Als ik op de router naar het netwerk kijk zijn de pc's, laptop en een andere printer te zien, maar niet de brother.

JorisC

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2020/09/28, 10:05:49 »
Je haalt hier heel wat dingen door elkaar .
Wat een lokale printer is die je kan DELEN met andere computers in het thuisnetwerk , een netwerkprinter is iets totaal anders . Als je die met de USB kabel gaat aansluiten op je Ubuntu PC gaat die ook afdrukken .
Ik kan ook dat deb bestand downloaden en installeren ook al heb ik geen brother printer , en na de installatie ga ik het icoontje + info printer zien staan bij instellingen > Printers , maar als ik iets ga willen printen gaat er ook niets gebeuren .
Maak eens een een screenshot van instellingen -> printers en voeg die als bijlage in een nieuw antwoord .
Ben benieuwd welke icoontjes we gaan te zien krijgen .

JorisC

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2020/09/28, 12:18:09 »
Dit is je  printer die je wil gebruiken met een netwerkkabel maar in de kenmerken valt ook te lezen dat je hem als wifi printer kan gebruiken en je via het draadloos netwerk kan printen , heb je niet eens de switch nodig . Die printer heeft een ingebouwde wifi adaptar .
Op die printer is een klein LCD schermpje aanwezig wat zijn bedoelingen heeft .
Via dat beelscherpje wat een menu bevat kun je de netwerkprinter gaan instellen als netwerkprinter maar dan moet de printer aangesloten zijn op de router en niet op een switch of verbinding maken via de wifi adaptar met de router . De printer zal een IP adres toegewezen krijgen d.m.v de router , en zet je het IP adres vast .
En in dat menuutje laat je dan ook de andere computers zoeken in het netwerk (ip adres) en ga je met je windows PC ook via het netwerk kunnen printen , en hoeft de printer niet meer met USB aangesloten te zijn .
Lees ook hier .
« Laatst bewerkt op: 2020/09/28, 13:25:04 door JorisC »

Offline avl

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2020/10/09, 14:50:00 »
Bedankt allen.
Ik was een poosje weg, vandaar deze late reactie.
Inmiddels heb ik de printer nu maar via wifi verbonden en alles loopt als een zonnetje!