Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Triple boot  (gelezen 2137 keer)

Triple boot
« Gepost op: 2020/09/27, 20:00:31 »
Op m’n ouwe DELL OPTOPLEX 780 (32 bits) wil ik twee Linux distro’s toevoegen. De te bereiken situatie gaat dan zijn:
LinuxCNC
Ubuntu
Kali Linux

De huidige schijf indeling is:
/dev/sda1   143 GB   boot   (hier is thans LinuxCNC geïnstalleerd)
/dev/sda2      6 GB      extended partitie
     /dev/sda5     6 GB      linux swap partitie
Die laatste indentatie betekent mijns inziens dat de linux swap partitie als onderdeel bestaat binnen de extended partitie. GParted lijkt dat te bevestigen. Maar ik kijk wat vreemd aan tegen een partitie binnen een partitie.

Vermoedelijk bereik ik m’n doel met de volgende schijf indeling:
/dev/sda1   30 GB      LinuxCNC
/dev/sda2     6 GB      extended partitie
      /dev/sda5     6 GB           Linux swap partitie (past in /dev/sda2 dus telt niet mee)
/dev/sda3   50 GB      Kali Linux
/dev/sda4   68 GB      Ubuntu

Totaal:      154 GB

Mijn plan is om met GParted de partitie /dev/sda1 te verkleinen naar 30 GB. Vervolgens de partities /dev/sda3 en /dev/sda4 aan te maken.

Alternatief is om de extended partitie de maximale omvang te geven en daarbinnen nog twee partities aanmaken voor Kali Linux en Ubuntu.

Daarna de besturingssystemen Kali Linux en Ubuntu te installeren.

Tot slot GRUB2 te updaten middels: update grub. Als ik de documentatie goed begrijp dan zorgt GRUB2 automatiek voor de keuze menu's.

Is dit een plan dat tot het gewenste resultaat leid?
Gaarne opmerkingen en aanbevelingen.
De minsken wolle ornaris wêze hwer't se net binne.

Offline M_aD

• Forumteam
Re: Triple boot
« Reactie #1 Gepost op: 2020/09/28, 04:50:53 »
Ubuntu 18.04 neem ik aan? Hou dan wel in de gaten dat Ubuntu 18.04 daarna niet meer te upgraden valt naar 20.04 LTS gezien je Dell 32 bits is en 32 bit wordt door Ubuntu namelijk niet meer ondersteund sinds de Ubuntu 19.10 uitgave.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/09/29, 18:34:35 »
Als je een gpt disklabel gebruikt heb je meer mogelijkheden dan bij het mbr systeem. 128 partities en een extended partitie is niet nodig.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #3 Gepost op: 2020/09/29, 20:01:40 »
Mensen,
Dank voor de reactie. Maar... het plan wilde voor geen meter werken.

Nu ben ik de weg via een bootable USB stick ingeslagen. Niet dat dit gemakkelijker is, maar ik kom wel verder.
Met de hulp van een Windows heb ik via RUFUS een bootbare stick gemaakt. Dat werkt, althans een beetje.
De stick boot en Ubuntu doet een poging op te starten: er verschijnt een donkerrood scherm en er beginnen puntjes te lopen; en dan houdt het op. Er verschijnt een melding:
BusyBox v1.22.1 (Ubuntu 1:22.0-15ubuntu1) built-in shell (ash)
Enter 'help' for a list of built in commands.
(initramfs) _
Bij de underscore staat de prompt te knipperen.
Het ding wil blijkbaar iets van mij; maar wat?
Even nadenken tik ik in: 'exit'
Nu verschijnen de volgende meldingen:
mount: mounting /sys on /root/sys failed: No such file or directory
mount: mounting /proc on /root/proc failed: No such file or directory
/init: line 344: can't open /root/dev/console: no such file
Vervolgens nog een aantal regels met onder meer: 'Kernel panic - not syncing' etc.

Wie helpt mij hier langs?

Offline bart85

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/09/30, 15:39:13 »
Mischien is het beter om vanuit ubuntu of een andere linux distributie de iso op een stick zetten. Dat kan met de opdracht dd in terminal.
sudo dd if=ubuntu.iso of=/dev/sd**
In deze regel moet je ubuntu.iso vervangen door de locatie van de installatie iso. /dev/sd** vervangen door het device file van de usb stick.
Wel de juiste device file pakken. Het overschrijft de hele partitie. Als je de verkeerde device file pakt ben je alle data van de partitie kwijt.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #5 Gepost op: 2020/09/30, 19:25:55 »
Bart,
Dat bedacht ik ook. Middels m'n Mac heb ik nu op een USB-stick de Ubuntu versie 16.04.6 LTS  voor 32-bits gezet. Dat was niet eens zo eenvoudig maar uiteindelijk is dat gelukt. Wanneer iemand wil weten hoe ik dat gedaan heb; vraag het.
Toen ik dan ook op de Dell OPTOPLEX 780 de melding "Try Ubuntu" zag staan, sprong ik bijna een gat in de lucht.
Kortom dit deel van m'n plan werkt nu: ik heb een bootbare USB-Linux versie!  :)

Voor het aanpassen van de partitie op de HDD van de OPTOPLEX 780, wil ik de GParted versie gebruiken die naar verwachting in Ubuntu is ondergebracht. Ik ga hetgeen ik nu heb, nader aan de tand voelen.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/10/01, 08:57:23 »
Bart,
Dat bedacht ik ook. Middels m'n Mac heb ik nu op een USB-stick de Ubuntu versie 16.04.6 LTS  voor 32-bits gezet. Dat was niet eens zo eenvoudig maar uiteindelijk is dat gelukt. Wanneer iemand wil weten hoe ik dat gedaan heb; vraag het.
Toen ik dan ook op de Dell OPTOPLEX 780 de melding "Try Ubuntu" zag staan, sprong ik bijna een gat in de lucht.
Kortom dit deel van m'n plan werkt nu: ik heb een bootbare USB-Linux versie!  :)

Voor het aanpassen van de partitie op de HDD van de OPTOPLEX 780, wil ik de GParted versie gebruiken die naar verwachting in Ubuntu is ondergebracht. Ik ga hetgeen ik nu heb, nader aan de tand voelen.
Dat systeem krijgt dan nog maar een half jaar updates. Dat geeft je mooi de gelegenheid om een nieuwe of refurbished aan
te schaffen waar je weer jaren mee verder kan :

Tips:
https://www.computerstunt.nl/
https://ictwebwinkel.com/

« Reactie #7 Gepost op: 2020/10/01, 14:04:37 »
Het is altijd even billen knijpen - blijft de netspanning erop of niet - maar het her-partioneren is gelukt.
En... alles doet het nog; ook belangrijk.
Volgende stap: de OS'en installeren.

« Reactie #8 Gepost op: 2020/10/02, 20:01:17 »
Het goede nieuws is dat het werkt.
Ben ik er blij mee? Nou nee. Ubuntu is stront eigenwijs en installeert zich gewoon - nou ja gewoon - op een zelfgemaakte partitie. Een partitie aanwijzen lukt (mij!) voor geen meter.

Ook GRUB doet het, niet op de manier die ik verwachtte, maar toch.

Is er in GRUB een manier om de naam - de tekst - in de menu items te veranderen?
Een verwijzing naar een duidelijke handleiding zou al heel veel helpen.

« Reactie #9 Gepost op: 2020/10/03, 18:17:47 »
Het werkt zei ik; inderdaad maar slechts eenmalig.
Na een keer opstarten van LinuxCNC - geïnstalleerd op z'n eigen partitie - wil Ubuntu maar gedeeltelijk aan de slag.
Ubuntu boot, maar na een poosje verschijnt er een mooi, heel mooi, blauw scherm. Mooi zei ik al, maar verder heb ik niks aan.
Heb ik misschien twee bootloaders geïnstalleerd die elkaar in de weg zitten?
Zo ja, hoe zie ik dat en belangrijker: hoe kom ik er langs.