Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost! Wifi weg schoollaptop  (gelezen 2059 keer)

Opgelost! Wifi weg schoollaptop
« Gepost op: 2020/08/27, 17:05:32 »
Schoollaptop geeft totaal onverwachts een wifi probleem.
Anderhalve maand terug ubuntu 18.04LTS geinstalleerd en alles werkte prima naar behoren.

Maar nu ineens is de wifi weg. Schijnt vaker voor te komen maar ik krijg de oplossing niet gevonden.
Inhoudelijke info in de afbeeldingen.

Help! Schoollaptop. Moet snel (morgen) weer werken (voor kid!).
« Laatst bewerkt op: 2020/08/27, 17:52:09 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Spoed! Help. Wifi weg schoollaptop
« Reactie #1 Gepost op: 2020/08/27, 17:17:52 »
Na aanleiding ander topic Maurice zijn optie geprobeerd https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=104621.msg1025312#msg1025312

Resultaat:    Hard blocked: yes
Geen idee wat dat inhoud en hoe dat ineens komt na bijna 2 maanden prima werken!
Latitude:~$ sudo rfkill list all
[sudo] wachtwoord voor:
0: phy0: Wireless LAN
Soft blocked: no
Hard blocked: no
1: dell-wifi: Wireless LAN
Hard blocked: yes
Latitude:~$ sudo rfkill unblock all
Latitude:~$ sudo rfkill list all
1: dell-wifi: Wireless LAN

En dan ga ik nu maar de rigoreuze oplossing "10 minuten accu verwijderen" proberen.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/27, 17:24:24 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #2 Gepost op: 2020/08/27, 17:26:35 »
Waiting for accu.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/27, 17:41:20 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/27, 17:30:58 »
Betekent 'hard blocked' niet dat je gewoon de wifi aan moet zetten met de betreffende knop(pen)? Op Dell denk ik Fn F2 samen indrukken.

Waarschijnlijk denk ik te simpel.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/27, 17:35:41 door Bert Ernste »
Bert Ernste (Xubuntu 24.04 LTS, o.a. op MacBook Pro 13" mid 2010)
Web | Blog | Diaspora* | Mastodon

nahjo

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/27, 17:33:07 »
Hardwarematig geblokt?
Op mijn oude del de Fn + F2 toets
Soft blocked: yes
johan@dellxubu:~$ sudo rfkill list all
Soft blocked: yes
Soft de keuze via network manager
Hard met Fn+F2 toets.
Zoek eventueel naar kleine schakelaartjes op bijvoorbeeld de zijkant die misschien per ongeluk zijn verzet.

« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/27, 17:33:56 »
Ga ik doen Nahjo, knopje zoeken. Mogelijk per ongelijk ook Fn F2 ingedrukt??

Maar is Fn F2 niet de knopfunctie om hem softwarematig aan te zetten zoals hij in het menu rechtsboven ook softwarematig aangezet kan worden? Want dat werkt juist niet.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/27, 17:38:03 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/27, 17:36:30 »
Betekent 'hard blocked' niet dat je gewoon de wifi aan moet zetten met de betreffende knop(pen)? Op Dell denk ik Fn F2 samen indrukken.

Waarschijnlijk denk ik te simpel.

Bedankt Bert voor je snelle reactie.
Dat ga ik proberen als de accu er weer in zit en het dan nog niet werkt.
Maar is Fn F2 niet de knopfunctie om hem softwarematig aan te zetten zoals hij in het menu rechtsboven ook softwarematig aangezet kan worden? Want dat werkt juist niet.
- I ♥ Linux -

nahjo

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/27, 17:39:46 »
Ga ik doen Nahjo. Mogelijk per ongelijk ook Fn F2 ingedrukt??

Maar dan vraag ik het jou ook even. is Fn F2 niet de knopfunctie om hem softwarematig aan te zetten zoals hij in het menu rechtsboven ook softwarematig aangezet kan worden? Want dat werkt juist niet.
Op de laptops is de combinatie Fn+ een toets de hardwarematige blokkade. Via het systeem / software is de softe blokkade.

« Reactie #8 Gepost op: 2020/08/27, 17:40:30 »
Zoek eventueel naar kleine schakelaartjes op bijvoorbeeld de zijkant die misschien per ongeluk zijn verzet.

OMG Thanks. Knopje gevonden. Schuifknopje aan de zijkant rechts. Nog nooit gezien op een laptop, knopje voor uitzetten wifi.
Waarschijnlijk verschoven met inpakken in de rugzak. :rolleyes:

Ohw nahjo, je wilt niet weten hoe blij ik nu ben. Mijn dank is heel groot!!!!
« Laatst bewerkt op: 2020/08/27, 17:43:04 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

nahjo

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2020/08/27, 17:44:02 »

OMG Thanks. Knopje gevonden. Schuifknopje aan de zijkant rechts. Waarschijnlijk verschoven met inpakken in de rugzak.

Ohw nahjo, je wilt niet weten hoe blij ik nu ben. Mijn dank is heel groot!!!!
Graag gedaan :)
Probleem wil weleens vaker voorkomen vandaar  ;)

Re: Opgelost! Wifi weg schoollaptop
« Reactie #10 Gepost op: 2020/08/27, 17:53:17 »
Joh, zo dankbaar. Kid met linux op school wat tot nog toe prima werkt, is toch prachtig!?

Ik weet best wel wat van pc's, en ondertussen ook wel van ubuntu, maar ik heb werkelijk nog nooit een handmatig knopje voor de wifi gezien. Zo zie je maar, je blijft bij leren.  ^-^
- I ♥ Linux -

Offline h2o

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2020/08/27, 18:49:24 »
Een ongeluk zit in een klein hoekje.... en een knopje wat verscholen zit en bij het inladen van de laptop verschuift is zo'n klein ongelukje. Zo hebben we op onze werkplekken vroeger Toshiba Satellite laptops gehad en om de haverklap kon ik langskomen om zo'n knopje te verschuiven naar 'WiFi on'.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #12 Gepost op: 2020/08/27, 19:04:48 »
Ik had het echt nog nooit gezien. Daarom was dat ook iets waar ik totaal niet aan gedacht had.  :-[ Ik ben er nog steeds verbaasd over.
- I ♥ Linux -

Offline h2o

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2020/08/27, 19:21:41 »
Kop op, niet depri worden hoor!  :rolleyes:
ALS er van die knopjes op zitten (lang niet altijd het geval), dan zitten ze meestal aan de voorkant. Zo ook op mijn HP Probook 4710S, waar ik dit op typ. Dan zijn ze goed zichtbaar. Maar ze kunnen ook weleens aan de zijkant zitten en dan is het niet zo in het oog lopend en zie je die knopjes over het hoofd.

Maar op die Toshiba  Sattelite laptops waar ik het over had zaten ze aan de voorkant, en legio collega's zagen dat niet. Die hebben gewoon lopen slapen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #14 Gepost op: 2020/08/27, 19:32:45 »
Kop op, niet depri worden hoor!  :rolleyes:

Was de "embaressed" smiley. Niet de depri  =D

Was wel ff schrikken. Ik dacht dat het allemaal prima draaide en dus ook prima liep. Je hoort de spannende verhalen over linux naar school (al werkt ons ander kind ook al met linux op de schoolsystemen). En dan na 1,5 maand prima werken en de nodige werkende wifispots ineens niets, en dan blijkt het zo'n old school schakelaar te zijn.  :rolleyes:
Ik heb het echt nog nooit gehad of gezien, en dus nooit geweten en helemaal nieuw voor me. Echt verbazend maar gelukkig zo snel opgelost.

Trouwes wel leuk toen er iets van school goed gezet moest worden en de ict-er die verbazend naar de linux stond te kijken en het instellen in linux lekker aan die kleine van ons overliet =D (en spap trots dat het gelukt was  ;) ) Of de ict-er het nou niet wist/kende, of die kleine een goed gevoel wilde geven ..... maar in elk geval wel een grappig voorval ^-^
- I ♥ Linux -

JorisC

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 2020/08/27, 19:42:30 »

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 2020/08/28, 12:21:16 »
Trek het je niet aan Partyrabbit: Ook 3 uren aan het uitzoeken geweest waarom ineens geen WiFi meer .... Bleek dat de Latitude E6500 ook een knop rechts op de zijkant heeft staan.

Normaal kan je die switch in het Bios aan of uitschakelen. Dus bij mij is dus via het Bios de schakelaar overbodig gemaakt ....

De ezel en de steen ...... ja ook een tweede keer lang aan het zoeken geweest en daarmee dacht ik : uitzoeken hoe je dat ongedaan kan maken ... Via het Bios dus (Dell Latitude E6500 )

Offline softbart

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2020/08/28, 12:28:52 »
Trek het je niet aan Partyrabbit: Ook 3 uren aan het uitzoeken geweest waarom ineens geen WiFi meer .... Bleek dat de Latitude E6500 ook een knop rechts op de zijkant heeft staan.

Normaal kan je die switch in het Bios aan of uitschakelen. Dus bij mij is dus via het Bios de schakelaar overbodig gemaakt ....

De ezel en de steen ...... ja ook een tweede keer lang aan het zoeken geweest en daarmee dacht ik : uitzoeken hoe je dat ongedaan kan maken ... Via het Bios dus (Dell Latitude E6500 )
Dat was/is inderdaad knap irritant op die Dell.

groet,

Theo