Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC start niet meer op na update grub  (gelezen 3791 keer)

Re: PC start niet meer op na update grub
« Reactie #25 Gepost op: 2020/08/03, 22:55:25 »
@Rodin,
Ik ben bang dat dat toch een herinstallatie wordt.
Je bent nu al 2 dagen verder en niks opgeschoten.
Een nieuwe installatie kost mss 2 uur.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2020/08/04, 07:49:21 »
Voor dergelijke klussen kun je ook de Debian Netinstall gebruiken. Die heb ik op een USB stick draaien en gebruik dan de rescuemodus.
Dat gaat op deze manier: https://www.youtube.com/watch?v=gj_uNxV3f0E
Deze video is in het Braziliaans, maar daar kom je wel uit.

Wil je het rustig lezen, dan hier een Engelstalige uitleg:
https://www.debian.wayoflinux.com/installing/post-install/fix-common-issues/reinstall-grub
Als je dan de netwerk zaken skipt dan ben je in een paar minuten klaar.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/04, 09:09:47 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

« Reactie #27 Gepost op: 2020/08/04, 11:12:26 »
@Rodin,
Verleden week had ik probleem met Zorin 15
Heb het kunnen redden via deze weg https://www.maketecheasier.com/boot-recovery-mode-ubuntu/
Tip van h2o is zeker ook oké.
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 2020/08/04, 12:00:39 »
Citaat van: rive gauche
Heb het kunnen redden via deze weg
En mogen we ook weten hoe jij het GRUB menu hebt laten verschijnen, want bij de topicstarter verschijnt dat niet .

« Reactie #29 Gepost op: 2020/08/04, 12:05:57 »
Citaat van: rive gauche
Heb het kunnen redden via deze weg
En mogen we ook weten hoe jij het GRUB menu hebt laten verschijnen, want bij de topicstarter verschijnt dat niet .
Staat heel duidelijk in de link!!!
Bij mij was het met linker shift toets!Bij opstarten.

JorisC

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 2020/08/04, 12:58:28 »
Citaat van: Rodin
Mocht iemand dit probleem kennen en/of een lumineus idee hebben, dan hoor ik dat graag!
Daar je de PC nog kan booten met de Live USB stick en de schijf kan verkennen , zou het geen slecht idee zijn om als de PC opgestart is met de live USB stick eens Gparted te starten en eens laten weten of een knipsel te maken hoe de schijf ingedeelt is .

« Reactie #31 Gepost op: 2020/08/04, 15:12:55 »
De install iso bevat toch ook een reparatie modus?
Opstarten vanaf install-iso, kiezen voor reparatie, en klaar is kees.
Dat heeft mij al eens een keer prima geholpen (was test pc-tje waar iets fout ging).

Of is die reparatie-modus er niet meer? Die is overigens alleen zichtbaar als de install-iso ziet dat er al dezelfde versie op staat, en anders niet.

Nog niemand geprobeerd?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

JorisC

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 2020/08/04, 15:20:21 »
Ik heb een multiboot , verschillende linux distro's naast elkaar
Wat me opgevallen is in Ubuntu 20.04 en afgeleiden Xubuntu , Kubuntu (20.04) de recovery modus niet (meer) te bespeuren is in het GRUB menu en in de vroegere edities (18.04) wel .

« Reactie #33 Gepost op: 2020/08/04, 15:40:51 »
Wat me opgevallen is in Ubuntu 20.04 en afgeleiden Xubuntu , Kubuntu (20.04) de recovery modus niet (meer) te bespeuren is in het GRUB menu en in de vroegere edities (18.04) wel .
Bedoel je de link in #27?
Mint 20 en WindowsFX(ubuntu20.04) is er nog recovery modus!

« Reactie #34 Gepost op: 2020/08/04, 16:58:31 »
De install iso bevat toch ook een reparatie modus?
Opstarten vanaf install-iso, kiezen voor reparatie, en klaar is kees.
Dat heeft mij al eens een keer prima geholpen (was test pc-tje waar iets fout ging).

Of is die reparatie-modus er niet meer? Die is overigens alleen zichtbaar als de install-iso ziet dat er al dezelfde versie op staat, en anders niet.

Nog niemand geprobeerd?

Heb je daar een schermafbeelding van? Ik heb die optie nog nooit gezien.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline Rodin

• Lid
« Reactie #35 Gepost op: 2020/08/04, 19:52:06 »
Beste forumleden,

Ik heb alle suggesties van jullie uitgeplozen en uitgeprobeerd. Echter niets heeft geholpen.
Ik ben overgegaan tot het veiligstellen van al mijn bestanden en opnieuw gaan installeren met de live USB-stick van Xubuntu 18.04.1. Dat heb ik evenwel nog tot 3 keer moeten doen. Bij de installatie had ik al uitgeschakeld, dat Xubuntu tijdens de installatie bijgewerkte pakketten zou binnenhalen, maar dat werkt dus niet. Dan haalt hij toch een update van Grub binnen. Dat had ik in eerste instantie niet in de gaten.
Bij de derde keer installeren heb ik het zonder internetverbinding gedaan. Na de herstart (en toen startte hij dus wel op!!!) heb ik eerst Grub vastgezet en ben daarna pas alles binnen gaan halen wat ik tekortkwam en de updates. Het is even wat werk. In eerste instantie geeft Updatebeheer aan dat niet alles ge-update kan worden.  Dan moet je dus eerst de knop "gedeeltelijke opwaardering" aanklikken en daarna opnieuw updaten.
Nu moet ik nog de nodige programma's binnenhalen en alle instellingen voor 2 accounts opnieuw nalopen. Dat gaat me nog een dag kosten.

Bedankt voor jullie meedenken! Mochten er nog mensen zijn, die met hetzelfde probleem te kampen hebben, dan hoop ik dat ze deze topic lezen en direct overgaan tot herinstallatie zonder internetverbinding. Dat scheelt een hoop tijd!

M.vr.gr.
Rodin

JorisC

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 2020/08/04, 19:55:16 »
Zitten er toevallig 2 schijven in de computer ?
Ik heb hier vandag ook nog iets meegemaakt .
De puntversie 20.04.1 binnengehaald .
Toen ik later mijn computer opnieuw aanzette vplledig zwart scherm, en ik begon in mezelf , het is toch niet waar , ik ook !
Na een vijftal minuten verscheen plots het GRUB menu .
« Laatst bewerkt op: 2020/08/04, 19:58:20 door JorisC »

Offline Rodin

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2020/08/04, 20:25:08 »
Nee, ik heb maar 1 schijf.
En jij hebt geluk gehad ! Proficiat.

Offline Rodin

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2020/08/07, 20:21:15 »
Beste forumleden,

Nu ik mijn pc opnieuw heb geïnstalleerd en Grub heb vastgezet, voordat hij updates ging binnenhalen, draait alles weer naar behoren. Maar ik wil dan toch weten wat er aan de hand was. Heb op Tweakers.net een artikel gevonden: Patch voor BootHole-bug in Grub2 zorgt voor opstartproblemen in Linux-distro's.
En in dat artikel via bug-reports voor Ubuntu een link naar Sourceforgenet, waar een iso te downloaden is om via een bootable USB-stick Grub te repareren en/of terug te draaien.
Hoewel je gezien de reacties op dit forum het niet zou zeggen, schijnen er toch veel mensen te zijn die er last van hebben, dat ze hun systeem niet meer op kunnen starten na de Grub update van vorige week.
Ik heb zelf de boot-repair-disk-64bit.iso dus niet uitgeprobeerd. Maar het is te proberen, als je je systeem niet meer kunt opstarten.

« Reactie #39 Gepost op: 2020/08/20, 13:56:57 »

Dat is sh!t. Dat is soms toch wel een handige functie.

Heb je daar een schermafbeelding van? Ik heb die optie nog nooit gezien.

Nee. En dat zou ik dan speciaal moeten gaan maken. Kun je zelf ook.
Probeer dezelfde versie op je pc te installeren als er al op staat. Dat ziet de install dan, en dan komt de recovery modus tevoorschijn.

Dat hij bestaat is inmiddels al bevestigd.

Nu ik mijn pc opnieuw heb geïnstalleerd en Grub heb vastgezet, voordat hij updates ging binnenhalen, draait alles weer naar behoren.

Mooi! Veel plezier met linux! =D
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore