Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen installeren lubuntu 20.04  (gelezen 1828 keer)

Offline Gamer

• Lid
Problemen installeren lubuntu 20.04
« Gepost op: 2020/05/11, 21:09:22 »
Ik heb hier een ASUS Netbook waar nu lubuntu 18.04 probleemloos op draaid.
Nu wilde ik, hier lubuntu 20.04 op gaan installeren. Maar ik loop nu vast.
De eerste keer had ik zelf de windows partieties verwijderd en een nieuwe aangemaakt voor linux en lubuntu 16.04 erop geinstalleerd.
Wat resulteerde dat de netbook niet meer wilde opstarten.
Daarna de installatie opnieuw uitgevoerd. En gekozen om de geheele schijf te gebruiken. En toen starte het netbookje weer op.
Omdat niet alle hardware goed werd herkent heb ik later lubuntu 16.10, plus de rest tot.18.4 er zo opgezet zonder problemen.
Omdat nog steeds niet alle hardware werkt wil ik nu lubuntu 20.04 erop zetten.
Maar bij het opstarten van een life image gaat het al fout. Als ik het netbookje aanzet en naar het menu gaat om van USB op te kunnen starten staat er 2X ubuntu
en een keer UEFI KingstonDataTraveler. (mijn USB-stick) Bij de vorige installaties stond dat UEFI er niet bij.
Maar als dan kies voor de UEFI KingstonDataTraveler kom ik in een grub menu terecht met de volgende keuzes.
Start lubuntu
Start lubuntu (safe graphics)
OEM install (for manufactures)
Boot from next volume
UEFI firmware Settings

Als ik dan kies voor Start lubuntu, dan krijg ik na enkele seconden allemaal fout meldingen. Waar dit er een van is. De rest lijkt er veel op.
[   129.623737] EXT4-fs error (device sda3): __ext4_find_entry:1531: inode #130069: comm Xorg: reading directory lblock 0
De getallen aan het beging zijn steeds anders. En op de plaats van Xorg staat ook geregeld apport en gpu-manager.
En dan gebeurt er niets meer. Heeft zo wel een uur gestaan. En reageerde nergends meer op, en heb hem toen uit gezet.

Daarna de tweede optie geprobeerd. Hij lijkt op te starten maar het beeld blijft zwart. Het enige wat ik zie is het pijltje van de muis. Deze kan ik ook gewoon bewegen.
En er bebeurt verder niets meer. Als ik dan op esc toets druk wordt het scherm blauw en raast de volgende text over het scherm. En kan ik niets meer doen dan alleen nog uitzetten.
[  2764.451477] SQUASHFS ERROR: squashfs_read_data failed to read block 0x34fc6823

Dan maar optie drie. Nu start lubuntu wel op. En kan ik de installatie wel starten. Maar ik kan nu alleen maar kiezen om zelf prtities aan te maken (wat voorheen iedere keer fout ging)
En de optie om de gehele disk te gebruiken of Lubuntu 18.04 te vervangen zijn er bij mij niet. En als ik op youtube instruktie filmpjes zie, Dan zijn die opties er wel.

En als ik die zelfde USB stick gebruik op mijn PC. Krijg ik het normale menu waar je eerst de taal kiest. En dan wat je wild doen.
En de zelf test die vooraf word gedaan staat steeds geen fouten gevonden.

Offline Gamer

• Lid
Re: Problemen installeren lubuntu 20.04
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/05, 21:19:28 »
Het heeft even geduurd maar ik heb de oplossing gevonden.
Door dat er geen gewone HD in mijn netbookje zit. Word het medium dad fungeerd als opslag, gemount tijdens het opstarten van een life sessie.
Waardoor de optie erase disk niet beschikbaar was tijdens het installeren.
Door deze te unmounten is het nu dus gelukt.

https://askubuntu.com/questions/1160142/no-erase-disk-option-when-installing-lubuntu-19-04-solved