Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: .mp4 converteren naar een licht(er) bestand  (gelezen 2533 keer)

Offline Cme

• Lid
.mp4 converteren naar een licht(er) bestand
« Gepost op: 2020/06/20, 16:16:06 »
Hoi.
Ik heb mp4's die ik graag wil converteren naar een 'lichter' bestand. Graag behoud ik de extensie .mp4 omdat het om filmpjes gaat. Nu is het bv. een bestand van wel16 MB. Met welk programma kan ik dat doen?
Zeer bedankt, alvast
Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)

Re: .mp4 converteren naar een licht(er) bestand
« Reactie #1 Gepost op: 2020/06/20, 17:00:07 »
Ik doe dat altijd  met handbrake  https://handbrake.fr/downloads.php
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Cme

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/06/20, 17:53:23 »
Ik doe dat altijd  met handbrake  https://handbrake.fr/downloads.php
Ha Maasnet, dank voor de reactie. Ik had Handbreak al geïnstalleerd met:
sudo apt install handbreakHeb ook al wat video's gezien. Van 16 Mb naar 5Mb. Zou nog lager willen, maar ja.
Wat gebeurt is dat de extensie nu .m4v is geworden. Is dat voor iedereen te zien? Heb liever een .mp4 bestand. Hoe dat te verkrijgen?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/06/20, 18:15:35 »
.m4v is de "iPod/iTunes friendly file extension for MP4". m.a.w., je kan het bestand eenvoudig hernoemen naar .mp4. Wil je dat Handbrake standaard de extensie mp4 gebruikt, zet de optie om .m4v te gebruiken uit in Bestand - Instellingen, General tab.

Video kan je maar zoveel verkleinen zolang het resultaat voor jou beoogde toepassing aanvaardbaar blijft. Verkleinen doe je

1) met een efficiente codec: H.265 is nóg een stuk efficienter dan H.264, maar nieuwer dus minder compatibel

2) door de compressieinstelling te verhogen, zolang het eindresultaat nog aanvaarbaar is: dat is die RF. Standaard staat die op 20. Lager is hogere kwaliteit, hoger is lagere kwaliteit dus kleiner bestand.

3) door het reduceren van de beeldgrootte. Dat doe je op de tab "Afmetingen".

Offline Cme

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/06/21, 13:27:30 »
.m4v is de "iPod/iTunes friendly file extension for MP4". m.a.w., je kan het bestand eenvoudig hernoemen naar .mp4. Wil je dat Handbrake standaard de extensie mp4 gebruikt, zet de optie om .m4v te gebruiken uit in Bestand - Instellingen, General tab.
Video kan je maar zoveel verkleinen zolang het resultaat voor jou beoogde toepassing aanvaardbaar blijft.
Geweldig! Dank je Vanadium(.:).)
zie bijlage .jpg, vraag: dien ik de bovenste optie ook te ontvinken?

Door jouw aanwijzingen meen ik af te leiden dat je een Nederlandse versie hebt? Bestaat die?
Nogmaals dank,
Cme

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/06/21, 14:24:23 »
Bovenste optie zou ik aan laten. Ik heb een Nederlandstalige testaccount. Daar is het hoofdscherm in het Nederlands, maar de Voorkeuren dialoog blijft Engels. Het is de .deb versie van 20.04.

Offline Cme

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/06/21, 15:10:31 »
oke, :)