Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe NAS kopen en schijven met bestaande data erin zetten.  (gelezen 1796 keer)

Offline Palantir

• Lid
Nieuwe NAS kopen en schijven met bestaande data erin zetten.
« Gepost op: 2020/05/05, 20:52:12 »
Beste mensen,
het betreft: twee oude NAS met ieder twee HDU's in RAID1 modus.

Deze wil ik vervangen voor één modernere NAS waar vier schijven in kunnen, waarvan HDU 1 en HDU 2 de eerste RAID1 schijf zijn en HDU3 en HDU4 de tweede RAID1 schijf zijn.

Nu staan op deze schijven al data, deze wil ik niet kwijt raken door installatie in een nieuwe NAS. Kan dat, of moet een nieuw systeem altijd de schijven (RAID) formateren?

Alvast dank voor reacties en een vriendelijke groet.

JorisC

• Gast
Re: Nieuwe NAS kopen en schijven met bestaande data erin zetten.
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/05, 21:04:20 »
RAID-1 is mirrorring wat bekent dat je op HD2 een identieke kopie hebt van HD1
Lees hier meer over RAID configuraties
https://www.bien.nl/RAID-configuraties-welke-zijn-er-en-wat-zijn-de-verschillen.blog

Offline siegi

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/05, 21:08:03 »
Waarom niet een raid 10 van 4 schijven?

« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/06, 14:58:17 »
Dit heb ik bij computers altijd gewoon gedaan. Werkte altijd prima. Nooit problemen mee gehad.
Dan ging een master HDD uit PC1 in PC2 twee als slave, soms naast een al andere slave in PC2. Zelfs met win op de HDD uit PC1, want PC2 start toch op vanaf zijn eigen HDD en ziet de ander win dan gewoon als bestanden en niet als OS.

Let wel, dit was met PC's. Zou volgens mij met NAS ook geen probleem moeten zijn, maar ik heb nooit een NAS voor zulke doeleinden gebruikt.
Al zou het met NAS naar mijn mening alleen maar nog minder probleem moeten zijn omdat op een NAS geen OS staat, toch?

[Edit: lees verder]
« Laatst bewerkt op: 2020/05/06, 17:54:55 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/06, 15:04:29 »
In tegenstelling to wat partyrabbit aangeeft: Nee, dat kan niet! Een NAS werkt anders dan een PC. Een andere NAS herkent niet (meestal niet) de configuratie van je oude NAS. Je schijven moeten daarom meestal geformatteerd en geconfigureerd worden om ze in een andere NAS te gebruiken. Let op! Sommige merken doen  dit automatisch zodra je de NAS aanzet. Dan ben je dus al je data kwijt.

Ik heb net zelf mijn NAS vervangen (diezelfde N2A2 die jij hebt). De nieuwe heeft 4 bays, die oude 2. Dus eerste met 2 nieuwe schijven de data overgezet naar de nieuwe NAS, daarna de schijven overgezet en die moesten inderdaad geformatteerd worden voordat ik die weer kon gebruiken.

Het overzetten van je NAS schijven in een nieuwe NAS is dus geen oplossing voor je vraag in het andere draadje. Helaas....

Je kunt overigens ook niet zomaar een NAS schijf in een PC hangen, ook dan heb je niet zomaar toegang tot wat er op staat.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/06, 15:08:13 door DirkJan »

« Reactie #5 Gepost op: 2020/05/06, 17:53:01 »
In tegenstelling to wat partyrabbit aangeeft: Nee, dat kan niet! Een NAS werkt anders dan een PC. Een andere NAS herkent niet (meestal niet) de configuratie van je oude NAS.

Oeps, sorry. Al aangepast.

Ik was in de veronderstelling dat de config in de hardware embedded zat, en de HDD slechts voor de opslag diende.  :|
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Palantir

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2020/05/06, 19:34:35 »
@Dirkjan
Dank, een helder verhaal waarmee ik verder kan.
Groet.

« Reactie #7 Gepost op: 2020/05/07, 10:48:34 »
In tegenstelling to wat partyrabbit aangeeft: Nee, dat kan niet! Een NAS werkt anders dan een PC. Een andere NAS herkent niet (meestal niet) de configuratie van je oude NAS.

Oeps, sorry. Al aangepast.

Ik was in de veronderstelling dat de config in de hardware embedded zat, en de HDD slechts voor de opslag diende.  :|

Beide is ook waar, de configuratie zit deels in de hardware / embedded software van de NAS en wordt deels opgeslagen op die schijven. En de mate waarin verschilt ook nog eens per apparaat.

JorisC

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2020/05/07, 11:08:11 »
Sorry voor de kleine aanvulling .
Voor alle zekerheid om je data niet kwijt te raken . Maak eerst een backup van je data op een externe USB schijf . Normaal is een NAS voorzien van een USB aansluiting .