Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Advies over Swappiness SSD en locatie Swapfile (Ubuntu 20.04)  (gelezen 1198 keer)

Offline wowo

• Lid
Ik heb een Ubuntu 20.04 desktop met een 1 TB SSD en een HDD van 1TB.
Het RAM geheugen bedraagt 16GB.
Ik wil de levensduur van mijn SSD zo lang mogelijk maken.

Welke waarde voor swappiness kan ik het beste kiezen?

Als ik hem op 0 (nul) zet dan wordt de swap volgens mij gedissabled. Dat lijkt het veiligst maar dan er nooit meer gebruik gemaakt worden van de swap terwijl ik daar volgens mij toch wel eens gebruik van maak.
Op 0 lijkt mij dus niet de beste optie.

Als ik hem op 1 (of 5?) zet dan kan er gebruik gemaakt worden van de swapfile die automatisch aangemaakt wordt.
Deze swapfile wordt standaard in de rootdirectory van mijn SSD aangemaakt.
Is het niet beter om deze swapfile te verplaatsen naar de HDD.
En zo ja. Hoe doe ik dat precies?
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Advies over Swappiness SSD en locatie Swapfile (Ubuntu 20.04)
« Reactie #1 Gepost op: 2020/05/03, 21:15:13 »
Laat 'm gewoon zitten waar-ie zit en stel de swapneiging in op 5.  ;)

Offline wowo

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/05/04, 23:13:21 »
Ik heb hem op jouw advies op 5 gezet.
Heb je daar voor mij ook een onderbouwing (liefst met referentie of link) voor? ;)
3xDesktop Manjaro Linux Gnome; 2xLaptop Manjaro Linux Gnome

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #3 Gepost op: 2020/05/05, 00:18:04 »
Ik heb hem op jouw advies op 5 gezet.
Heb je daar voor mij ook een onderbouwing (liefst met referentie of link) voor? ;)

Daarmee heb je het gebruik van het wisselgeheugen (swap) al enorm beperkt, en dus het aantal schrijfacties. Als je meer wilt weten: Google is uw vriend. Het internet staat vol met informatie over dit onderwerp.  ;)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/05/05, 10:50:16 »
Met 16 GB moet je je geen zorgen maken en kan je de swappiness zelfs gerust op de standaardwaarde laten staan. In systemen met minder RAM is het verlagen van swappiness nuttig om je systeem tot op zekere hoogte sneller te laten *lijken*. De grafische interface zelf wordt dan immers wat langer in het geheugen gehouden, en blijft daardoor vlugger werken (moet niet uit SWAP worden teruggehaald). Dat gaat wel ten koste van de snelheid van andere operaties: bestanden worden minder gebufferd en sommige processen zullen daardoor meer tijd nodig hebben.

Dat sneller *lijken* is zeer relatief. Het werkt goed zolang je geheugen niet belast is. Met lage swappiness is er echter meer kans op een plotse, acute geheugennood. Opeens moet er dan op korte tijd heel wat weggeswapt worden, terwijl dat in een systeem met hogere swapiness al meer geleidelijk op voorhand is gebeurd.

Swappiness beïnvloedt niet noodzakelijk het aantal schrijfacties. Bij een lagere swappiness zullen schrijfacties naar Swap geheugen verminderen, maar zullen schrijfacties naar bestanden vermeerderen. Weerom, met 16 GB RAM (en zelfs al 8) voel je dat niet meer (behalve dan misschien bij gebruik van zeer veeleisende toepassingen). Mooi artikel met wat technische onderbouwing van hoe het echt werkt, hier: https://www.howtogeek.com/449691/what-is-swapiness-on-linux-and-how-to-change-it/.

Nota: in dat artikel zie je ook dat swappiness=0 de swap niet uitschakelt. Enkel wordt het swappen dan uitgesteld tot kritische minima zijn bereikt. Om echt swappen uit te schakelen, schakel je het swap geheugen (swap bestand of partitie) uit.

Maar goed, dat zijn oude discussies  :)

For the average desktop user with reasonably recent hardware? Leave it as it is.
« Laatst bewerkt op: 2020/05/05, 11:05:56 door vanadium »