Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wifi uitschakelen in pauzestand: hoe staat die nu wél of niet aan?  (gelezen 2549 keer)

Offline Jenske

• Lid
In het menu voor energie-instellingen is er een schuifregelaat, waarmee je Ubuntu (in slaapstand) de WIFI kan laten aan- of uitzetten. Zie mijn schermbeeldje.

MAAR ... het is helemaal niet duidelijk hoe je die schakelaar nu moet zetten om de functie te activeren.

Hoe je de schakelaar ook zet, de uitleg die eronder staat - "Wifi kan worden uitgeschakeld om energie te besparen" - blijft hetzelfde.

Hoe moet ik nu de schakelaar instellen?

Meer in het algemeen heb ik dit soort problemen nog al hier en daar ervaren (in de NL vertaling van) Ubuntu: dat de uitleg bij een schakelaar of regelaar niet duidelijk weergeeft WAT die nu juist doet bij activeren en WAT die doet bij de-activeren.
... Kubuntu 25.04 ... KDE Plasma ... X11 ...
... 32 Gb RAM ... NVidia GeForce RTX 3060 ...

Joshua Orbit

• Gast
Re: Wifi uitschakelen in pauzestand: hoe staat die nu wél of niet aan?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/09, 11:48:17 »
Deze moet 'aan' staan of groen gekleurd zijn.

Zet je deze af : is bij mij toch, ineens ook de vliegtuigstand geactiveerd. Ook al schakel je 'vliegtuig' uit in de subinstellingen springt uw WiFi niet meer actief.

Dus de knop moet 'aan' (groen) staan.

swake

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/09, 12:59:24 »
Die wifi uitschakelen is bedoelt als je een USB wifi adaptar gebruikt . Die verbruikt wel niet megaveel stroom .
In Vliegtuigstand zetten is de mobiele wifi adaptar uitschakelen .
Een smartphone heeft ook een mobiele wifi adaptar en word ook in vliegtuigstand gezet wanneer men zijn smartphone mee op het vliegtuig neemt .

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/03/09, 13:10:29 »
Die instelling is er om wifi aan of uit te zetten. De mededeling "Wifi kan worden uitgeschakeld om energie te besparen" is gewoon een hint voor jou om aan te geven dat dit een vorm van energiebesparing kan zijn. Als je die schakelaar uitzet, schakel je effectief je wifi uit (en vanaf dan bespaar je stroom, zoals de hulpvaardige tip meegeeft, maar je hebt wel geen wifi).

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/03/09, 13:27:19 »
Die instelling (...) Als je die schakelaar uitzet, schakel je effectief je wifi uit (...)
En dát is dus het probleem: ik zou denken dat ik die schakelaar AAN (dus: groen) moet zetten om de WIFI (automatisch) te laten uitschakelen. Maar in jouw zin, Vanadium, wek je de indruk dat je die schakelaar UIT moet zetten (dus niet groen).
Verwarring alom dus.
Maar niet getreurd: ik til er niet te zwaar aan. Noem het een verbeterpuntje voor de Ubuntu-vertaling (en wie weet ook in de oorspronkelijke Engelstalige versie).

swake

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2020/03/09, 13:32:30 »
Inderdaad verwarring !
Wifi schakel je uit door naar Instellingen te gaan en helemaal bovenaan zie je Wifi staan , wat je kan aan en uitzetten .
Maar op de afbeelding staat onder energie
Dat als de computer in slaapstand gaat ,ook wifi moet uitgeschakeld worden om energie te besparen .
Stel jij bovenaan bij "Wifi" in op UIT , heb je helemaal geen Wifi meer .
« Laatst bewerkt op: 2020/03/09, 13:35:26 door swake »

swake

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2020/03/09, 14:00:33 »

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2020/03/09, 14:08:43 »
Jep, dat van die algemene "wifi aan of uit" weet ik, maar er staat specifiek in de energie-instellingen OOK een mogelijkheid om de wifi te laten uitschakelen (zodat je dat niet elke keer manueel moet uitschakelen als je computer in pauze gaat, veronderstel ik).

En het is net DIE optie, die onduidelijk wordt weergegeven.

swake

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2020/03/09, 14:17:25 »
En gebruik je een Desktop of laptop ?
Mijn desktop heeft geen mobiele wifi adaptar , dus kan die ook niet uitgeschakeld worden als die in slaapstand gaat .
Ik heb wel een USB wifi adaptar , en als mijn desktop in slaapstand gaat , word de USB wifi adaptar ook uitgeschakeld .
Vliergtuigstand uitschakelen

https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/net-wireless-airplane.html.nl

Offline Jenske

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2020/03/09, 14:43:54 »
Een desktop mét kabelaansluiting (ethernet) op de modem en dus heb ik in principe geen behoefte aan WIFI.

Maar dat heeft eigenlijk niet veel belang voor mijn oorspronkelijke vraag: het menu is een beetje onduidelijk.

Maar zoals gezegd til ik er niet te zwaar aan.

En gebruik je een Desktop of laptop ?
Mijn desktop heeft geen mobiele wifi adaptar , dus kan die ook niet uitgeschakeld worden als die in slaapstand gaat .
Ik heb wel een USB wifi adaptar , en als mijn desktop in slaapstand gaat , word de USB wifi adaptar ook uitgeschakeld .
Vliergtuigstand uitschakelen

https://help.ubuntu.com/stable/ubuntu-help/net-wireless-airplane.html.nl

swake

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2020/03/09, 15:47:31 »
Citaat
Een desktop mét kabelaansluiting (ethernet) op de modem en dus heb ik in principe geen behoefte aan WIFI.

Maar dat heeft eigenlijk niet veel belang voor mijn oorspronkelijke vraag: het menu is een beetje onduidelijk.
Vreemd , want als ik mijn USB wifi adaptar verwijder word bij mij onder energie, wifi uitschakelen om energie te besparen niet weergegeven .

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2020/03/10, 09:23:00 »
En dát is dus het probleem: ik zou denken dat ik die schakelaar AAN (dus: groen) moet zetten om de WIFI (automatisch) te laten uitschakelen. Maar in jouw zin, Vanadium, wek je de indruk dat je die schakelaar UIT moet zetten (dus niet groen).
Verwarring alom dus.
Het lijkt me dat je het te ver zoekt. Mij lijkt het correct dat WIFI uit staat als de schakelaar uit staat. Opnieuw, het gaat hier niet over "automatisch" uitschakelen, maar over zelf je WIFI aan of afzetten.

@swake, gnome Shell heeft op dat vlak enige "intelligentie":  als er geen wifi kaart is, dan kan die ook niet aan/afgezet worden. Gnome Shell toont die optie dan ook niet.