Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: /home over twee harde schijven heen mogelijk?  (gelezen 2035 keer)

CrazyCentaur

• Gast
/home over twee harde schijven heen mogelijk?
« Gepost op: 2007/05/19, 09:38:54 »
Mijn /home staat nu op een aparte hardfe schijf (hdb) en begint aardig vol te raken. Op de andere harde schijf (hda) is nog een hoop ruimte. Kan ik nu een deel daarvan vrij maken en ook koppelen aan /home?

Offline Scormen

• Lid
    • LinuxOntdekt.Be
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/19, 09:45:47 »
Daar heb ik geen ervaring mee, maar heb je geen mogelijkheid om die twee schrijven in raid 0 te plaatsen? Dit wilt bv zeggen dat als je twee schijven vaan elk 200GB aan elkaar koppelt je computer dit ziet voor één schijf van 400GB.

Grtz,
Kris
Ubuntu gebruiker #18341 | Linux gebruiker #456955
· Mijn persoonlijke Linux blog

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/19, 10:15:26 »
Volgens mij moet dat wel kunnen met LVM, maar dat is hier van de klok en de klepel hoor. Misschien vind je met deze term wat meer info :)

CrazyCentaur

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/19, 10:18:17 »
Citaat van: Scormen
Daar heb ik geen ervaring mee, maar heb je geen mogelijkheid om die twee schrijven in raid 0 te plaatsen? Dit wilt bv zeggen dat als je twee schijven vaan elk 200GB aan elkaar koppelt je computer dit ziet voor één schijf van 400GB.
Ik begrijp wat je bedoelt. Het is een oude computer, met twee 80gig schijven. Ik hoop dat het systeem met de Logical Volume Manager dit gewoon regelt, ik denk ook dat het kan, maar wie weet heeft iemand dit ook uitgeprobeerd. Je kunt altijd maar beter eerst vragen dan de zaak stuk maken, niewaar :)

CrazyCentaur

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/19, 10:20:03 »
Citaat van: Rulus
Volgens mij moet dat wel kunnen met LVM, maar dat is hier van de klok en de klepel hoor. Misschien vind je met deze term wat meer info :)
Ja, daar hoop ik dus op, Rulus. Ik wacht nog maar even op wat reacties :)

Offline zappa

• Lid
    • http://www.c3c.be
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/19, 10:34:02 »
IMHO kun je 1 partitie nooit over 2 fysieke hd's draaien.
Maar idd, mss met LVM... (heb er nooit over gedacht eigenlijk)
Wat ik doe, ik koppel mijn 2de hd als /data (ik gebruik het als back-up) in /home. Gewoon het mapje /data in mijn home en het ook zo zetten in /etc/fstab.

CrazyCentaur

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/19, 10:40:16 »
Citaat van: zappa
IMHO kun je 1 partitie nooit over 2 fysieke hd's draaien.
Maar idd, mss met LVM... (heb er nooit over gedacht eigenlijk)
Wat ik doe, ik koppel mijn 2de hd als /data (ik gebruik het als back-up) in /home. Gewoon het mapje /data in mijn home en het ook zo zetten in /etc/fstab.
In de Unix-wereld moet dat wel juist normaal zijn (gezien al die omvangrijke serverfarms etc): het bestandssysteem zou dan uitgespreid moeten zijn over vele fysieke schijven. Maar voor linux weet ik het niet precies.

« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/19, 10:42:09 »
Idd, wat zappa zegt.
Imo heeft het geen zin om die /home over 2hd's te maken.
Gewoon een extra partitie voor data en je kan die idd in home zetten.

Offline zappa

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/19, 10:42:35 »
Nu ik erover nadenk moet het inderdaad zeker wel kunnen. Het is een softwarematige raid eigenlijk. -> mdadm

CrazyCentaur

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2007/05/19, 21:04:30 »
Uiteindelijk bleek LVM en zelfs de Volume Manager van Ubuntu allemaal te veel van het goede te zijn - een hele studie. Wat ik wilde kan op de manier die zappa / blackdrive aangaven:

--Met de gParted LiveCD een partitie op hda kleiner gemaakt en ruimte gemaakt voor een nieuwe partitie op hda.
--Op hdb onder /home een nieuwe folder, bijvoorbeeld /Fotoos, aangemaakt
--Als root in fstab de goede regel opgenomen om de nieuwe partitie op hda automagisch te mounten op die nieuwe folder.
--En als root de rechten van die folder goed gezet.

En hup, mijn /home is uitgebreid met 20 GB voor de goede gebruiker.

Je kunt overigens ook een bestaande map nemen om op te mounten, maar dan blijkt de inhoud gewist te worden. Je zou dus theoretisch een grote andere partitie aan /home/gebruikerX kunnen hangen. Maar achteraf zou dat alles van die gebruiker wissen. Je zou dus een nieuwe gebruiker kunnen maken, wanneer de nood aan de man of vrouw is, de truc kunnen uithalen en daarna alles van de eerdere gebruiker over kunnen kopiëren naar de nieuwe.

Dit uiteraard zitten uitdokteren op mijn reserve computer. Het is levensgevaarlijk :)

Offline zappa

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2007/05/20, 11:00:36 »
Citaat van: CrazyCentaur
Je kunt overigens ook een bestaande map nemen om op te mounten, maar dan blijkt de inhoud gewist te worden.
Niet echt hoor. Maar als je dan naar die map gaat zit je natuurlijk in je nieuwe partitie. De oude bestaat nog, maar heeft geen mountpoint, en is dus niet bereikbaar. Je kan die terug ergens anders mounten. (Als ik je juist begrepen heb)