Als je HDD hardwarematige problemen heeft en kuren begint te vertonen, dan is dat vaak het begin van het einde. Als dat het geval is en er treden steeds meer "bad blocks" op, dan zou ik niet verder gaan met deze HDD en een nieuwe aanschaffen. Tenminste: als je dat waard vindt voor deze computer én als je definitief hebt vastgesteld dat deze HDD niet erg betrouwbaar meer is omdat het einde van zijn bruikzame leven nadert. Maar... dat zou je uiteraard eerst moeten vaststellen.
GSmartControl, daarmee zou je je schijf kunnen analyseren. Of met een stuk gereedschap die S.M.A.R.T. checkt en die in sommige BIOS'en is ingebakken. Ik weet dat GSmartControl nog meegeleverd wordt met PartedMagic, maar dat is tegenwoordig geen gratis distro mee. Maar aan de andere kant is PartedMagic het geld wel weer waard, want gewoon een hele handige tool. Kost $ 11,00.
Ik heb ook even gekeken of het wél gratis te verkrijgen SystemRescueCD het programma GSmartControl aan boord heeft, maar gek genoeg is dat niet het geval.
Aanvulling 17:35 uur: S.M.A.R.T. kun je ook checken met Gnome Disks, herinner ik me.