Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: problemen met backups  (gelezen 1622 keer)

Offline peer

• Lid
problemen met backups
« Gepost op: 2020/02/03, 16:14:29 »
vandaag wilde ik antix uitproberen op mij oude toshiba laptop waar debian 9, minimal lxde op draait.
Eerst heb ik een backup gemaakt van de disk met clonezilla.Toen wat ruimte gemaakt op de hdd en een nieuwe partitie gemaakt.
Daarna antix19-base geïnstalleerd in deze nieuwe partitie
Geen problemen bij het installeren.

Toen uitproberen.
Antix bevat (ook al is het de base versie) veel meer dan mijn debian minimale editie. En dat is te merken. Antix is duidelijk langzamer dan debian. het openen van programma's duurt langer en de muis is haperig. Ik denk dat ik de snelheid nog wel wat omhoog kan krijgen door overtollige programma's te verwijderen en services te stoppen maar ik blijf maar lekker bij debina op deze laptop.

Dus clonezilla weer opgestart om de originele situatie weer terug te zetten. Maar dat ging niet. De backup die gemaakt is (en gecheckt) blijkt niet te werken. Er zit een fout in. Helaas overkomt me dit vaker met clonezilla. Ik besluit nu maar om geheel met dit programma te stoppen. Ik moet er wle op kunnen vertrouwen. Met wat googlen zie ik dat redobackup weer nieuw leven is ingeblazen, wel met een nieuwe naam: resquezilla.

De startsituatie heb ik weer snel teruggekregen door de nieuwe partite te verwijderen en met de "super grub 2 disk" opnieuw te installeren. Werkt weer als vanouds.

Resquezilla heb ik gedownload en uitgeprobeerd. Werkt op mijn gewone pc prima. Op de oude toshiba alleen in safe mode (vermoedelijk doordat ik plo manager moet gebruiken om van usb te starten). Op de toshiba maak ik een backup van de hdd die ik daarna weer terugzet. Dit werkt heel gemakkelijk en goed. Er is wel wat meer ruimte nodig voor het imagebestand maar het werkt in ieder geval. net als vroeger
.

« Laatst bewerkt op: 2020/02/04, 14:15:56 door peer »

Re: antix uitproberen
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/03, 19:08:39 »
Redo backup heb ik jaren geleden wel eens gebruikt. Vond het een erg fijn programma. Mooi dat het project weer nieuw leven is ingeblazen.
Kubuntu 20.04

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: antix uitproberen
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/03, 20:15:05 »
Bij het indelen van een harde schijf wordt ook (vaak) de UUID veranderd, waardoor de /etc/fstab niet meer klopt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline peer

• Lid
Re: problemen met backups
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/04, 14:25:31 »
ik heb de titel aangepast.

Bij het experimenteren met antix op de toshiba laptop heb ik een aantal keren een backup gemaakt. Dit gaat echter telkens fout.
1. Clonezilla maakt en controleert een backup. Bij het terugzetten blijkt de backup echter niet goed te zijn.
2. HDClone (free versie, helaas erg langzaam) geeft een foutmelding (lees/schrijffout) bij het maken van een backup en stopt.
3 Redo Backup oude en nieuwe versie) stopt ook tijdens het maken van een backup met een lees/schrijffout.

Ik vermoed dat de hdd van de Toshiba niet in orde is.
Momenteel ben ik de partitie op de hdd aan het checken met  "sudo e2fsck -c /dev/sda1". Daarmee wordt echter niet de hele schijf getest
Ik doe dit zowel voor de source als de target hdd. Testproces is wel langzaam.

edit:
hdd van de toshiba bevat 1 bad block 
de target hdd bevat volgens gnome-disk-utilty ook bad sector. Is dus ook niet goed.

Hoe moet ik deze problemen oplossen zodat ik gewoon een backup kan maken?
« Laatst bewerkt op: 2020/02/04, 14:44:36 door peer »

« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/04, 17:18:32 »
Als je HDD hardwarematige problemen heeft en kuren begint te vertonen, dan is dat vaak het begin van het einde. Als dat het geval is en er treden steeds meer "bad blocks" op, dan zou ik niet verder gaan met deze HDD en een nieuwe aanschaffen. Tenminste: als je dat waard vindt voor deze computer én als je definitief hebt vastgesteld dat deze HDD niet erg betrouwbaar meer is omdat het einde van zijn bruikzame leven nadert. Maar... dat zou je uiteraard eerst moeten vaststellen.

GSmartControl, daarmee zou je je schijf kunnen analyseren. Of met een stuk gereedschap die S.M.A.R.T. checkt en die in sommige BIOS'en is ingebakken. Ik weet dat GSmartControl nog meegeleverd wordt met PartedMagic, maar dat is tegenwoordig geen gratis distro mee. Maar aan de andere kant is PartedMagic het geld wel weer waard, want gewoon een hele handige tool. Kost $ 11,00.

Ik heb ook even gekeken of het wél gratis te verkrijgen SystemRescueCD het programma GSmartControl aan boord heeft, maar gek genoeg is dat niet het geval.

Aanvulling 17:35 uur: S.M.A.R.T. kun je ook checken met Gnome Disks, herinner ik me.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/04, 17:35:24 door Marqeaux »
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline peer

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/05, 07:24:50 »
gelukkig heb ik partedmagic thuis. Dit is inderdaad een prachtig stuk gereedschap.

De toshiba is behoorlijk verouderd. De hdd is 2.5 inch PATA/IDE exemplaar.  Vervangen is daardoor niet erg voor de hand liggend. Als de hdd het definitief begeeft (maar dat kan nog best wel lang duren) dan kan ik wellicht de dvd-caddy vervangen door een hdd-caddy. Mar dat zie ik dan wel weer.

update:
GSmartControl zit inderdaad in PartedMagic maar zit ook gewoon in de repo's van debian dus ook van ubuntu.

update2:
ik heb de toshiba gebackupt met fsarchiver (op partedmagic), alleen de partitie sda1. De swap partitie kon niet gebackupt worden door fsarchiver.. Daarna de hdd leeggemaakt (gezero'd) met dd. en de partities opnieuw aangemaakt. Toen de backup van fsarchiver teruggezet. Met supergrub2disk kon ik toen het systeem weer opstarten. Ik moest toen wel grub opnieuw installeren waarbij het wel even lastig was omdat de UIID van de swapparitie niet meer klopte. Na aanpassen (met hulp van google) werkt het weer.
daarop weer het command e2fsck -c /dev/sda1 uitgevoerd. Daarbij is één aapassing gemaakt. Als laatste heb ik gsmartcontrol laten testen (snelle check) en deze gaf geen problemen. Disk is ok volgens gsmartcontrol.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/05, 08:45:15 door peer »