Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mac address  (gelezen 1502 keer)

Offline bryan

• Lid
mac address
« Gepost op: 2019/10/21, 14:22:59 »
Hallo,

via macchanger kun je je mac adres bij iedere start wijzigen. Via ifconfig zie ik het huidige -door macchanger toegewezen- mac adres. Nou zoek ik een manier om het permanente (oorspronkelijke) mac adres ter achterhalen. Ik probeer dat via het commando  cat /tmp/devices.txt te achterhalen maar krijg dan de melding
No such file or directory.
Is er een ander (simpel) commando dat het huidige EN permanente mac adres tegelijkertijd kan laten zien?

Offline bryan

• Lid
Re: mac address
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/22, 17:04:46 »
Weet iemand dit misschien?

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/25, 19:58:06 »
Je zou dat moeten terugvinden onder:

Systeeminstellingen/ WiFi / klik bij je netwerk op het tandwieltje en dan zou automagisch het hardware adres moeten weergegeven worden. Ik weet niet wat je in 's hemelsnaam probeert te doen met macchanger (ik ken het zelfs niet lol ) , maar hou het wel veilig op internet eh ?

« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/26, 00:45:55 »
Ja vroeg ik me ook af. Uiterst ongebruikelijke vraag. Kan mogelijk nuttig zijn in sommige landen, maar hier niet echt.

Mac spoofen heeft over het algemeen alleen nut voor ongewenste of zelfs illegale handelingen. Zoals illegaal gebruik van wifi van vreemden en zo, om internetgebruik te verbergen. Mac spoofen heeft ook alleen maar zin als je niet op je eigen internetverbinding zit, terwijl iemand waarvan zijn internet gebruikt wordt meestal ook niet blij is met 'verborgen gebruikers' op zijn verbinding.
Het kan zelfs tegen je werken omdat je niet meer je eigen mac = soort van handtekening gebruikt die je ook kan vrijpleiten van mogelijke aantijgingen. Dus eigenlijk wil je normaal gesproken juist liever je eigen persoonlijke mac behouden.

Inderdaad. Ga nou geen gekke dingen doen.
« Laatst bewerkt op: 2019/10/26, 01:03:44 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2019/10/26, 10:08:17 »
Met ifconfig wordt het gewoon weergegeven, maar wel gebruiken vanaf een bootable USB/DVD.

Een MAC adres veranderen werd vroeger vaak gedaan, omdat er bij de internet providers een MAC adres was geregistreerd i.c.m. een modem.
Andere computers konden dan niet op internet.
In de Windows 95/98 tijd had ik meerdere PC's om die reden met een identiek MAC adres.
Dat was in de tijd, dat er ook maar 1GB /maand gebruikt mocht worden :lol:

Maar kijk uit met illegale (verboden) dingen, zoals inbreken in andermans netwerk, de straffen voor dit soort dingen worden (terecht) steeds verhoogd.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

« Reactie #5 Gepost op: 2019/10/26, 18:35:42 »
Met ifconfig wordt het gewoon weergegeven

Onder het interneticoontje bij Verbindingsinformatie ook gewoon te zien. En in je router ook.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2019/10/27, 04:26:40 »
ifconfig -a
dacht ik dat het juiste commando was