Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wat is de bedoeling 'fstrim -v /' of 'fstrim -av'  (gelezen 1032 keer)

Wat is de bedoeling 'fstrim -v /' of 'fstrim -av'
« Gepost op: 2019/10/13, 09:36:14 »
Normaal gebruik ik af en toe 'sudo fstrim -v /' (overeenkomstig de handleiding van Pjotr).

Als ik 'sudo fstrim -av'  gebruik, dan lijkt hij meer te trimmen. Is dat niet beter om te gebruiken?

Neem je met 'sudo fstrim -av' je de externe Samsung SSD-schijf (met EXT4) ook mee?

Re: Wat is de bedoeling 'fstrim -v /' of 'fstrim -av'
« Reactie #1 Gepost op: 2019/10/13, 09:36:53 »
Het plaatje erbij:

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #2 Gepost op: 2019/10/13, 10:31:18 »
Interessant.... Op mijn flaptop maakt het trouwens geen verschil:
pjotr@medion-akoya:~$ sudo fstrim -v /
[sudo] wachtwoord voor pjotr:     
/: 16,2 GiB (17417895936 bytes) is getrimd
/: 26,4 MiB (27635712 bytes) is getrimd
/: 0 B (0 bytes) is getrimd
pjotr@medion-akoya:~$ sudo fstrim -av
/: 0 B (0 bytes) is getrimd

Opmerkelijk dat ik bij de tweede keer "-v /" nog 26,4 MB erbij ving. Waarschijnlijk was er eerst nog iets in gebruik.

Enfin, het lijkt erop dat "-av" een betere methode is, omdat je dan in één keer alles wat getrimd kan worden ook meepakt. Bedankt voor het aankaarten!  :)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2019/10/13, 10:32:00 »
Neem je met 'sudo fstrim -av' je de externe Samsung SSD-schijf (met EXT4) ook mee?
Ja. Kijk eens naar "man fstrim". De optie -a zorgt ervoor dat alle aangekoppelde partities die hiervoor in aanmerking komen. getrimd worden