Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eMMC, verwachte levensduur met Ubuntu, Intel stick  (gelezen 1719 keer)

eMMC, verwachte levensduur met Ubuntu, Intel stick
« Gepost op: 2019/09/13, 11:53:25 »
Wij zijn werkzaam in het Digital Signage gebied en gebruiken de Intel Compute Stick STK1AW32SC.
Nu willen wij deze graag op Ubuntu draaien en hiervoor hebben wij een Linux engineer ingehuurd.

Deze engineer zei dat we de players op read moesten zetten omdat iedere 30 seconden een flush write actie word uitgevoerd door Linux en onze player zou met zijn flashgeheugen na een jaar kapot moeten zijn hierdoor.

Is dit waar?

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: eMMC, verwachte levensduur met Ubuntu, Intel stick
« Reactie #1 Gepost op: 2019/09/13, 12:12:59 »
Ik zou me daar niet te veel zorgen over maken. Zelf pas ik deze maatregelen toe op mijn SSD's, maar dat is meer voor alle zekerheid:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/ssd.html

Samengevat: EXT4, noatime, dagelijkse TRIM, verlaagde swapneiging, scheduler noop, verlaagd schrijfgedrag van Firefox en Chrome.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/13, 12:18:05 door Pjotr »

« Reactie #2 Gepost op: 2019/09/16, 16:45:58 »
Goed om te horen dat we ons daar niet al teveel zorgen over hoeven te maken.
Zoals die engineer het beschreef klonkt het alsof al onze apparaten binnen no-time kapot waren.

Bedankt voor de link, zeer informatief. Gaan we zeker ook doornemen en toepassen.

Bedankt voor de tips!

Joshua Orbit

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2019/09/20, 15:28:14 »
Citaat
Intel Atom x5-Z8300 1.44 GHz processor
32 GB eMMC-opslag
2 GB intern geheugen
Windows 10 Home (32 bit)
HDMI
Wireless AC & Bluetooth 4.0

Deze specs haal ik van Bol.com die de sticks, ook, verkoopt .....

Je Linux engineer *zou* gelijk kunnen hebben of flushing writes inderdaad je NAND sterk zal doen verouderen.

Persoonlijk zou ik dan niet "Ubuntu" nemen, maar een 32 bits Ubuntu Budgie versie die je een beetje kan temperen ogv wat je zou willen opstarten en wat niet. 2Gb is niet bijzonder genoeg in de RAM , en de processor is eerder slow,  vandaar mijn additioneel advies.

Ubuntu werkt niet met een flush write , Red Hat wel , dus het is volgens mij niet de bedoeling een server te draaien op die ministick ...... of wel ? (het kan hoor, dat is het niet)
Indien wel : zou dan gewoon cloud/ OS/ gebruik niet beter zijn ? Ik bedoel: Google Cloud - hiërarchie Clouds sub-clouds én Office clouds werken 10000x beter dan een pure server op de computerstick. 

Ik werk nu met mPCISSD kaarten : en deze zijn nu toch 3 jaren oud ...... dus je Linux engineer is, denk ik, teveel op servers gericht en niet op stand-alone Linux distro's . Maar zoals gezegd igv Red Hat heeft hij wél gelijk.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/20, 15:34:29 door Joshua Orbit »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #4 Gepost op: 2019/09/20, 19:48:15 »
igv Red Hat heeft hij wél gelijk.
Niet aan de orde, aangezien er Ubuntu op wordt geïnstalleerd.

Je kunt met deze niet terzake doende kanttekeningen, de vraagsteller nodeloos in de war brengen.... Dat is natuurlijk niet je bedoeling, maar dat kan wel het effect zijn.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2019/09/20, 20:47:05 door Pjotr »