Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Transparant hoe doe ik dat?  (gelezen 2283 keer)

Horatio

• Gast
Transparant hoe doe ik dat?
« Gepost op: 2006/08/25, 17:21:49 »
Ik heb gezien dat je je vensters transparant kon maken  maar hoe doe ik dat ?
kan iemand dat mij vertellen?

Horatio

Offline bartek

• Lid
    • http://bartek.blogsome.com
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/25, 17:49:47 »
Ik vrees dat je dat alleen kunt als je XGL/Compiz installeert.
Ik zeg wel vrees omdat 't programma nog beta is en nog elke dag updates binnen krijgt en er nog gee GUI is om alles in te stellen. (behalve dan om van thema te veranderen.)
Het vertraagt ook aanzienlijk je systeem maar is wel supercool.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Saamelainen

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/25, 18:37:59 »
Er zijn hier verschillende uitgebreide topics over Compiz van echte enthousiastelingen. Gebruik even de zoekfunctie van het forum als je er meer over wilt weten.  :)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/25, 19:19:58 »
ben je een beginner? nog even wachten....:)

Horatio

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/27, 14:06:51 »
Bedankt voor de tip  Leoquant
Maar wat is de reden dat ik er nog even mee moet wachten (ik wacht zo ie zo want een gewaarschuwt mens telt voor twee) met de installatie.

Horatio

budster

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/27, 14:16:11 »
Citaat van: leoquant
ben je een beginner? nog even wachten....:)
Waarom zou hij moeten wachten? hij moet gewoon een backup van zijn persoonlijke data maken of een ubuntu installatie ernaast maken.. er is geen betere manier om te leren dan je systeem te verneuken, fixen en weer te verneuken.

Offline lamp

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/27, 15:33:14 »
in suse 10.1 kunnen zelfs noobs er al mee werken het word daar gewoon in het config scherm aan en af gezet.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/27, 15:46:59 »
De achtergrond van vele applicaties, zoals de gnome-terminal of konsole, kan je transparant maken met fake transparancy. Dan zie je je desktop achtergrond achteraan op de terminal.

In het terminalvenster:
Bewerken --> Huidige profiel --> Effecten --> Transparante achtergrond

Natuurlijk is XGL/Compiz veel uitgebreider en cooler :)

edit: ohja en KDE's KWin composite manager kan ook wel enkele transparancy effecten met composite extensie dacht ik?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/27, 16:05:54 »
@budster
het is beta-software,hij/zij zou er een ubuntu trauma aan over kunnen houden.lol. en ik vind de problematiek voor gevorderden.(XGL/Compiz)
maar zal mijn paternalisme voortaan op de achtergrond houden.
:) :cool:

Horatio

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/27, 16:55:07 »
Ik vind het totaal niet erg als mensen mij bepaalde handelingen afraden
Ik ben nog maar een beginner en men hoeft van mij paternalisme* NIET op de achtergrond te houden want soms ben je er nog niet aan toe om je PC te pimpe.
Ik ga voor een stabiel systeem boven een systeem wat er leuk uit ziet .
Nu een paar leuke iconen en een wallpaper a'la maar daar laat ik het nu even bij.
Maar dat neemt niet weg dat ik het forum zeer nou gelet volg want ik heb gemerkt dat ik daar zeer veel van leer.
Wat mij trouwens wel opvalt is dat er vele wegen zijn die naar Rome leiden
en dat komt bij een beginner zeer rommelig over en het is net of dat iedereen me keer loopt te verbeteren en als je dus geen ervaring hebt met het systeem
en alle verscheidene manieren voor geschoteld krijgt dat je dan zo iets hebt van welke manier is het beste voor mij.
Maar ik ben daar in tegen zeer tevreden met dit forum.

Horatio
* Paternalisme: Bevoogding,Vaderlijk optreden  (voor de geen die niet weet wat dit betekende,ik wist dit ook niet dus heb ik het op gezocht)

budster

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/27, 17:24:35 »
Als jij een belangrijk systeem belangrijk vind dan moet je zeker niet gaan lopen klooien met Comiz ....  Maar je kan er natuurlijk ook nog een installatie naast zetten waar je alles op kan uitvreten ... op zich kan je daarmee ook je 'standaard' systeem mooi schoon houden.

Wil je wat testen, uitzoeken dan doe je dat je test installatie, Als het dan werkt en stabiel is pas je het op je 'standaard' systeem toe.

Papa Chicco

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/31, 21:15:00 »
Hallo.

Ik ben bezig geweest om van mijn desktop wat leuks te maken en heb de tip op gevolgt van profox om het volgende te doen :

In het terminalvenster:
Bewerken --> Huidige profiel --> Effecten --> Transparante achtergrond

nu heb ik dit gedaan maar nu is alleen mij terminalvenster transparant heb ik wat fout gedaan?
of wat moet ik doen om al mijn vensters transparant te krijgen.

Offline profoX

• Lid
    • wesley
    • Lionslink
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/31, 21:31:49 »
Pap Chicco: dat is enkel een effect voor de gnome-terminal

overal transparantie effecten, dan heb je zoiets als Xgl/Compiz nodig zoals eerder al gezegd is geweest
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

« Reactie #13 Gepost op: 2007/05/18, 23:36:55 »
Tot mijn grote verbazing zijn in xfce standaard heel mooie tranparante instellingen te maken. Niet slecht voor zo'n lichte window manager.