niet opgelost maar opgeheven
Voor de volledigheid en met dank aan de mee-denkers hierbij de stand van zaken:
Na geruime tijd experimenteren kan ik melden dat ik het probleem niet heb opgelost maar dat het probleem zich (tot nu toe) niet meer vóórdoet. Dus: nog steeds in verwarring, maar wel op een hogere trede.
1. het icoon (zwart vak 6*6 cm, witte cirkel met schuine streep) betekent zoiets als: geen toegang/blokkade In dit geval: geen toegang toetsenbord want de computer is is gewoon bedienbaar met de muis en het beeldscherm reageert;
2. al doende kwam ik erachter dat het cijfer 9 de blokkade opriep (de 9 van het alfanumerieke toetsenbord, dus boven de letters), en wel in thunderbird mail;
3. na uitproberen bleek dat de combinatie alt-escape (= option-esc) de blokkade opheft;
4. bij instellingen > apparaten > toetsenbord > sneltoetsen bleken twee opdrachten in gewijzigde stand te staan: de eerste twee opdrachten bij schermafdrukken stonden op launch8 en launch9, deze toetsen heb ik teruggezet naar de standaard, (al het overige stond al op standaard). Dit leek het probleem te verminderen: blokkade trad pas op na derde of vierde keer intypen van de 9;
5. vanmorgen toetsenbord aangesloten op een USB poort van een laptopje, geen enkel probleem gesignaleerd;
6. toetsenbord vervolgens weer aangesloten op de IMAC, probleem heeft zich niet meer voorgedaan.
Blijf ik natuurlijk nog zitten met de vraag hoe het probleem is ontstaan, wat de oorzaak was en hoe het is opgelost. Daar wind ik me niet over op, maar als er nieuws is zal ik me melden.....