Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Spftwarecentrum en beveiligingsmeldingen.  (gelezen 1416 keer)

Spftwarecentrum en beveiligingsmeldingen.
« Gepost op: 2019/05/29, 22:19:35 »
Hoe ervaren jullie in Beaver het Softwarecentrum? Ik krijg nu in mijn eigen beheerdersaccount allerlei akelige beveiligingsmeldingen bij het downloaden en installeren van programma´s. In vorige versies had ik dat nooit.
Johan Joost van Daalen, Leeuwarden

Offline ajjp

• Lid
Re: Spftwarecentrum en beveiligingsmeldingen.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/05/29, 22:25:11 »
Ik haal wel mijn informatie uit het softwarecentrum, maar installeer vervolgens via Synaptic. Dan krijg je geen akelige beveiligingsmeldingen bij het downloaden en installeren van programma´s.

« Reactie #2 Gepost op: 2019/05/29, 22:43:31 »
Ik haal wel mijn informatie uit het softwarecentrum, maar installeer vervolgens via Synaptic. Dan krijg je geen akelige beveiligingsmeldingen bij het downloaden en installeren van programma´s.
Ja, maar dat was in de vorige versies nooit zo. Waarom zouden de makers dat nu dan veranderd hebben?
Welke syntaxis moet je gebruiken om in Synaptic programma´s te kunnen installeren? Zowel programma´s die in het Softwarecentrum staan als open source programma´s die je gedownload hebt?

Re: Softwarecentrum en beveiligingsmeldingen.
« Reactie #3 Gepost op: 2019/05/29, 22:45:14 »
Hoe ervaren jullie in Beaver het Softwarecentrum? Ik krijg nu in mijn eigen beheerdersaccount allerlei akelige beveiligingsmeldingen bij het downloaden en installeren van programma´s. In vorige versies had ik dat nooit.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2019/05/29, 22:59:15 »
@Johan Joost, ik denk dat je het over Ubuntu heb maar ik heb Xubuntu Bionic Beaver en daar werkt het softwarecentre perfect. Je moet wel goed kijken welke versie dat je installeert van bv. Chromium want je hebt de originele en de snap versie maar dat is het enige. In de 16.04 LTS had je een softwarecentre die er heel erg lang over deed om te openen. Verder krijg ik geen enkele melding. Dit is misschien alleen in Ubuntu zo????
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #5 Gepost op: 2019/05/29, 23:00:44 »
Wat noem je akelige beveiligingsmeldingen?
Ik kan niets voorstellen bij "akelige beveiligingsmeldingen". Ik heb eigenlijk nog nooit vreemde beveiligingsmeldingen gehad. Hier zijn ook geen externe softwarebronnen toegestaan.

Synaptic werkt vrij simpel.
- Je installeert het.
in terminal:
sudo apt-get install synaptic- Je opent het, met de vraag om wachtwoord.
- Dan heb je een zoekfunctie waar je kunt zoeken naar programma's én andere software (zoals codecs e.d.).
- Degenen die je wilt installeren vink je aan (onder kolom S. daar zie je ook wat al geinstalleerd is aan groen vakje)
- En dan klik je op "Toepassen" om de geselecteerden te installeren.

Maar in terminal gaat installeren nog veel simpeler.
sudo apt-get install <programmanaam>
Ooit begon ik ook in softwarecentrum.
Al vrij snel kwam daar synaptic bij wat ik nu meestal gebruik voor wat moeilijker te vinden software, en terminal install gebruik ik voor de gangbare software. Softwarecentrum zie ik nog zelden.
« Laatst bewerkt op: 2019/05/29, 23:02:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #6 Gepost op: 2019/05/29, 23:01:26 »
@Johan Joost, ik denk dat je het over Ubuntu heb maar ik heb Xubuntu Bionic Beaver en daar werkt het softwarecentre perfect. Je moet wel goed kijken welke versie dat je installeert van bv. Chromium want je hebt de originele en de snap versie maar dat is het enige. In de 16.04 LTS had je een softwarecentre die er heel erg lang over deed om te openen. Verder krijg ik geen enkele melding. Dit is misschien alleen in Ubuntu zo????
Ik heb inderdaad de Ubuntu 18.04 lts-versie.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2019/05/29, 23:09:03 »
Ik moet natuurlijk wel wat Partyrabbit vertelde in Synaptic het WW in tikken.

Edit: maar dat behoort toch tot de veiligheid in Linux> :)
« Laatst bewerkt op: 2019/05/29, 23:13:27 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #8 Gepost op: 2019/05/29, 23:23:20 »
Edit: maar dat behoort toch tot de veiligheid in Linux> :)

NEE HWE, DAN HEB JE MALLWARE EN VIRUSSEN EN WORDT JE GEHACKT !!!  :o :o :o

Nee hoor, grapje.  ^-^ Dat is inderdaad DE welbekende extra veiligheidsbuffer van Linux. Nooit wachtwoord ingeven als je niet zelf actief aan het installeren of updaten bent.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

DarkEra

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2019/05/30, 00:27:49 »

Zou je een keer wat duidelijker willen zijn? Wij kunnen niet op je beeldscherm mee kijken dus, zoals eerder gevraagd: over wat soort "allerlei akelige beveiligingsmeldingen" heb je het nu....

Los daarvan... Onderneem je ook zelf zoektochten op het web met Google (of eender welke search engine) om antwoorden op je vragen te vinden? Zoveel vragen dat je stelt de laatste tijd mag en kan maar lijkt het er steeds meer op dat men je handje vast moeten houden bij elk ding. Ik krijg er een "help-vampire" indruk van. Over veel zaken vindt je op het internet heus wel een antwoord. Zoek eerst, vraag pas als je het helemaal niet gevonden krijgt en vast zit.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2019/05/30, 12:51:42 »
"open source programma´s"
Je download/installeert buiten het software center/synaptic om programma's ? Dan heb je recht op veiligheidswaarschuwingen  :police:.

PPA's zonder of met verlopen veiligheidscertificaten idem.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL