Als jij kan leven met alternatieven dan is dat natuurlijk helemaal prima, maar bedenk wel dat stroom, server, onderhoud, etc nou eenmaal niet gratis kan zijn. Linksom of rechtsom moet er ergens iemand betalen, dat jij dat niet doet doet daar niets aan af. Soms kan je daarom naar mijn mening beter gericht wel betalen voor services/diensten op internet waar je gebruik van maakt. Dit zorgt voor continuïteit van de betreffende dienst/service.
Links en rechts betaal ik ook wel voor een enkele daadwerkelijke service en dienst en soms een vrijwillige donatie uit dank en respect, maar ik ga niet voor alles betalen.
Als ik toch voor de krant moet betalen wil ik hem gewoon in mijn bus. Als ik voor een boek moet betalen wil ik gewoon een boek in mijn hand.
Betalen om mp3's te mogen luisteren? Daar is al zoveel jaren discussie over en dat is ook in vele vormen al toegepast. Als ik voor muziek betaal wil ik een cd. Per liedje is ook nog relatief duur, want je betaald de volle mep aan rechten maar kunt er niet zo veelvuldig gebruik van maken als van een cd.
En ik gebruik geen spotify, ook niet gratis. Wel youtube, en die heeft al zijn verdienmodel rond met reclame en zo en zelfs de auteursrechten,
dankzij mijn bijdrages daaraan dus moeten zij blij zijn met mij (zijn ze ook, zij betalen drukbezochte accounts).
Dus is het aan de site zelf om een verdienmodel rond te hebben zodat
zijn servers, stroom, onderhoud betaald worden. Dat is niet mijn verantwoordelijkheid. Dat mag zelfs met een abo, wat er serieus toe kan leiden dat ik er dan geen gebruik van zal maken. En dat is weer
zijn ondernemersriciso.
Maar uiteindelijk blijft de basis van het internet gratis zoals het internet altijd bedoeld is geweest.
Ik betaal mijn provider, en daarmee financier ik het deel van internet wat ik gebruik. En daarnaast via de belasting die ik betaal waarvan subsidies verstrekt worden voor internet.
En dan betaal ik ook nog met mijn privacy-gegevens, heel vaak ongevraagd. Fb bv verzamelt mijn gegevens terwijl ik geen fb heb, en verdiend daaraan. Net als op vrijwel elke site diverse privacy-grabbers mee draaien. En een site die ongevraagd mijn privacy schendt betaal ik al helemaal niks want die zou mij een aandeel van over mijn rug verdiend geld moeten betalen.
Ik betaal dus al voor internet. Ben geen zotje die graag nóg een keer gaat betalen.
Want je betaald uiteindelijk vaak voor niets, lucht, data. En ik ga niet betalen voor 'niets'.