Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: apache gui en php object probleem.  (gelezen 1357 keer)

jwk

• Gast
apache gui en php object probleem.
« Gepost op: 2007/05/12, 21:55:34 »
Beste mensen,

bij deze mijn eerste post al absolute newbie op het Ubuntu server platform. Een tweetal vragen. Van de fedora core weet ik dat er een gui voor apache is. Is deze er ook voor Ubuntu ? Tevens de vraag of er een tooltje is om webserver certificaten te maken. (ik weet niet geaccepteerd maar om te testen.)

tweede punt is dat ik een lamp server up and running heb maar dat ik bij het runnen van mijn scripts bij php object date (DateTime() ) de fout melding krijg dat dit object niet gevonden kan worden. Daar dit volgens de handleiding op php.net default func is van de php core verbaas ik me hier enigzins over. Wat kan zijn is dat de 1.x versie op het ubuntu platform niet afdoende is. In de test omgeving op de mac heb ik een 2.0 versie maar die kan ik voor Ubuntu nog niet vinden.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Offline tabasco

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/13, 11:37:56 »
Hai,
1. De gui voor apache is apacheconf zover ik weet, ik neem aan dat je dat bedoeld?
1.5 Certificaten tool weet ik niet.
2. Je kunt updaten naar Apache v2 via de standaard repositories van Feisty Fawn. (>System, >Administration, >Synaptic Packet Manager)

Heb je een ubuntu server (lamp) installatie gedaan of handmatig lamp geïnstalleerd?

jwk

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/13, 23:00:26 »
hey,

1 euhm, apacheconf is volgens mij gewoon de conf file. Die bedoel ik eigenlijk niet. Ik bedoel een grafische user interface. Die kan ik niet echt vinden maar weet ook niet of die er wel is. Tuurlijk kan ik de config aanpassen maar ben gek op grafische tooltjes ;)

1.5 jammer.

2 Apache V2 reeds installed maar dit betreft php. Weet je ook hoe ik php moet updaten naar v2?

handmatige installatie gedaan. Ik kwam de optie lamp server wel in de documentatie maar niet in de "werkelijkheid" tegen. Wellicht ergens een optie moeten intikkeren pre install? Graag zou ik hem nogmaals doen want er zit nu een hoop rommel op die ik eignelijk niet wil (open office etc etc, heel handy maar hoe minder ballast hoe beter)

ben nu een test hp ml 350 raid aan het inrichten maar wil uiteindelijk nieuwe hardwaren kopen voor colocation. Dacht dat ubuntu wel een aardige keuze zou zijn.

Offline anko

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/14, 12:46:01 »
Uit m'n hoofd zitten we met PHP inmiddels op versie 5. Die draait goed met apache 2.
Heb je de LAMP binnengehaald met Synaptic? Dan heb je de juiste versies bij elkaar.
Als je denkt te weten dat de weg recht is, mis je de bocht.
lidnummer 3487(?)

jwk

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/14, 13:17:24 »
.... oeps, versie 5.2 ipv 5.1 bedoelde ik. Maar ik heb de server in eerste instantie voor de eerste keer geinstalleerd. Heb nu een clean install gedaan en ga nu nog eens alles netjes opzetten. Te meer omdat ik nu een beetje door heb hoe e.e.a. werkt.

NOg tips hoe een lamp zsm (zo simpel mogelijk) op te zetten ?

Aprominax

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/14, 16:57:58 »
php apache en sql tegelijlk installeren via synaptic, en niks gaan veranderen voordat je die allemaal hebt geinstalleerd, ze zouden het standaard moeten doen. Verder hoef je niks te weten volgensmij, alleen dat de php versie in de repo 5.2.1 is

jwk

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/14, 19:17:47 »
ik heb net de install gedaan en zit (weer) met versie 5.1(nogwat). Wat is de repo ? En hoe trek ik daar die 5.2 versie uit ? (Ps, ik heb de 6.07 lts versie van ubuntu ivm support.)

jwk

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/15, 14:57:49 »
ha ! ben d'r uit. Althans, ik weet wat het probleem is. Nu de oplossing nog.

php 5.1.2 ondersteunt volgens php de DateTime objecten niet default.

In PHP 5.1.2 this functionality is marked to be experimental and has to be enabled at compile time

nu dan, daar ik de lts versie heb en 5.1.2 default is bij een 6.07lts server config zijn er mi twee oplossingen waarbij ik bij alletwee niet weet hoe ze te doen.
a) Hoe installeer ik een hogere versie dan de "aanbevolen" versie. In dit geval 5.2.0 (of 5.2.2).
b) Hoe "enable" ik functionaliteit during "compile time" als het a) reeds geinstalleerd is en b) via apt-get of Synaptic gaat.

edit: force gaat niet omdat het betreffende pakket er niet tussenstaat.

ik prefereer de eerste, upgrade, keuze. Iemand een idee ?