Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten van verkeerde schijf ???  (gelezen 744 keer)

Opstarten van verkeerde schijf ???
« Gepost op: 2018/06/13, 12:13:38 »
Ik heb pas een nieuwe installatie gedaan van Lubuntu 18.04 op een ASUS Transformer T100TA door middel van een opstartbare USB-stick. Maar na installatie kom ik steeds in GRUB terecht.
Zonder de USB-stick blijf ik in de BIOS steken - dus steek ik de live USB-stick terug in om te kunnen booten.
In Grub geef ik dan in, na het intoetsen van 'c':
set root=(hd1,3)
linux /vmlinuz root=/dev/mmcblk2p3
initrd /initrd.img
boot

Dit is de enige manier om te kunnen booten - ik heb reeds andere partities geprobeerd in plaats van mmcblk2p3, maar steeds krijg ik dan de melding 'error: no server is specified'
Wanneer ik dan opgestart ben, ga ik kijken met het programma 'schijven' en zie ik het volgende:
SD Kaartlezer 00000
SD Kaartlezer HBG4e
4.2MB schijf
7.6GB Harde schijf USB 2.0
16GB Thumb Station SanDisk Cruzer

Ik zie dat partitie 1 van SD Kaartlezer 00000 aangekoppeld is aan /boot/efi ??? - (/dev/mmcblk0p1)
partitie 2 van SD Kaartlezer 00000 is aangekoppeld aan /media/usernaam/64GB - (/dev/mmcblk0p2)
partitie 1 van Kaartlezer HBG4e is niet aangekoppeld en heeft als partitietype: EFI system ! - (/dev/mmcblk2p1) die zou dus moeten aangekoppeld zijn !
partitie 3 van Kaartlezer HBG4e is aangekoppeld aan bestandssysteem root - (/dev/mmcblk2p3)
partitie 2 is de swappartitie maar is niet actief - (/dev/mmcblk2p2)
de 4.2MB schijf word aangeduid als 'onbekend' (/dev/mmcblk2boot0)
de 7.6GB Harde schijf USB 2.0 is de Microsoft Recovery en is niet aangekoppeld (/dev/sda1)
de 16GB Thumb Station SanDisk Cruzer is gekoppeld aan /media/usernaam/LUBUNTU (/dev/sdb1)

De SD Kaartlezer 00000 die dus gekoppeld wordt aan /boot/efi is een uitneembaar microSD-kaartje van 64GB
Als ik dat verwijder, dan kan ik niet booten !
Ook de USB-stick SanDisk Cruzer moet in steken of ik kan niet booten !

Hoe geraak ik verder ?
Is er iets verkeerd ingesteld in de BIOS ? Daar zie ik heel weinig instelmogelijkheden ...

Ik zit al dagen te zoeken naar een oplossing en begin hopeloos te worden ...  :(

Re: Opstarten van verkeerde schijf ???
« Reactie #1 Gepost op: 2018/06/13, 16:52:28 »
Ik heb eindelijk mijn fout ontdekt !
Bij installatie had ik de microSD-kaart van 64GB laten zitten, zodat het systeem de EFI-partitie (die daar blijkbaar nog op zat) aankoppelde.
Nu opnieuw geïnstalleerd zonder de microSD-kaart en nu wordt er wel normaal geboot !  ^-^