1/ Modemrouter en hotspot zijn twee verschillende dingen. Sorry als ik hier verwarring in uitsprak.
In elk geval hangt mijn LAN netwerkje achter de router die aan de ziggo-zooi hangt. Op die manier maakt het niet uit als er in die ziggo-zooi een backdoor zit (wat is) want daarachter houdt mijn router dan alles tegen.
2/ Ja inderdaad. Iedereen weet dat als hij op een (ziggo) hotspot van een derde inlogt waar hij mee bezig is en dat hij risico loopt.
Alsof het familie verder wat uit maakt of het veilig is?

Als ze "maar wifi hebben". Nog nooit vroeg iemand mij iets over de veiligheid van mijn router/netwerk

en ook bij anderen hoorde ik het niemand ooit vragen. Bij een ander weten ze ook niet eens dat ze meestal gewoon op de modemrouter inloggen omdat iedereen dat zo handig vindt en zijn eigen router weg gedaan heeft. Zelf ga ik zelden op andermans netwerk, want ziggo hotspots (en bij gebrek daaraan een data-bundel)/
En de ziggo hotspots zijn inderdaad best snel, dus geinig om te downloaden zonder je eigen systeem te (over)belasten.
Bios updaten? Dat heb ik nog nooit van mijn leven gedaan en mijn pc's zijn altijd gewoon blijven draaien.

Bios beveiligen doe je in de bios zelf. F2/F8/del toets tijdens opstarten meestal. Maar in een desktop heeft dat weinig toegevoegde waarde en is het alleen maar een onhandige extra handeling.
En in een laptop kan het link zijn want als je het verliest kun je dat soms niet zomaar herstellen zoals in een desktop wel kan (extra beveiliging betere laptop) en als je wel rechtmatig eigenaar bent kost de benodigde nieuwe bios chip nog een tientje of 5. Is het in een laptop wel simpel te herstellen dan heeft dat wachtwoord ook geen zin want kan de dief het ook herstellen (geld ook bij desktop).
Als je je pc goed wilt beveiligen tegen fysieke hackpogingen dan doe je beter je deuren en ramen goed dicht en op slot en bouw je een goed alarm op je huis. Als ze bij je pc/laptop zijn is het vaak te hacken en is het enige wat helpt encryptie.
Leuk zo'n bios wachtwoord. Resetten ze gewoon, of hangen ze gewoon even je hdd in een andere computer.