Een andere zaak is de sporen die je achterlaat bij het serven op het internet. Daar is de privacy in het spel.
De één is zich daar bewust van en neemt maatregelen, en een ander maakt zich daar niet druk om en zal het worst wezen.
kfboerne geeft al aan dat hij daarvoor wat addons heeft draaien. Waar ook FF zelf beveiligingslagen hiertegen bezit.
Bij deze topic-vraag denk ik helemaal niet aan “virussen” of andere soorten malware maar aan malafide webshops waar je (bijvoorbeeld) iets kan bestellen wat je nooit geleverd krijgt of website waar gevraagd wordt om een (Facebook-/Twitter-/Google-/Ubuntu One-/enz) wachtwoord
Wat dat betreft is internetten met Ubuntu minstens zo onveilig als met Windows (waar luxere securitysuites je daartegen soms nog enige bescherming bieden).

Ik heb nooit een OS, browser, addon, virusscanner, of wat dan ook gezien die je hiertegen beveiligd. Die kijkt of bol.com wel levert en je gegevens veilig verwerkt op kantoor.

Dit is iets wat je toch echt zelf zult moeten doen. Opletten!
Het is ook geheel niet reëel om (wéér) te suggereren dat Linux hierin mogelijk onveiliger zou zijn.Er bestaat geen enkele mogelijkheid/suit dat je daar met win veiliger mee bent. Noem eens één suite die je beschermt tegen niet nakomen van zijn leveringsverplichtingen van een webwinkel? Dit zou overigens niet eens mogen want dit is zeer snel in strijd met het gelijkheidsbeginsel, en kan even snel vallen binnen smaad en laster.
En wie bepaald dan de criteria waarmee je op zo'n blacklist komt? Slechte backoffice? Oneigenlijk informatie vragen en zelfs zelfstandig vergaren? Ook al die 'erkende officiele' instanties en bedrijven die regelmatig (soms zelfs bewust) de mist in gaan omdat ze ongevraagde of overbodige verzamelen of gegevens niet veilig genoeg verwerken en soms zelfs (daardoor) misbruikt worden?
Ik (en niet ik alleen) kan meerdere zeer bekende 'digitale dienstenaanbieders' noemen die meteen op die lijst zouden horen.