Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: usb opstart mogelijkheid terug creeren in bios  (gelezen 1080 keer)

Offline xena

• Lid
usb opstart mogelijkheid terug creeren in bios
« Gepost op: 2018/02/22, 20:25:46 »
Hallo,
Ik gebruik een Asus laptop met twee harde schijven N71J series,op sdb staat Kubuntu 17.10 en op sda wil ik Kubuntu 16.04.3 LTS installeren alleen zou ik dat graag doen vanaf een USB stick.Spijtig genoeg heb ik deze mogelijkheid ooit eens weggevaagd,nu heb ik eens gegoogeld en zie ik dat je deze mogelijkheid opnieuw kan aanmaken.
Ik wil vermijden van domme dingen te doen vandaar mijn vraag kan iemand een gedetailleerde uitleg geven hoe het moet.Mijn Bios is van American Megatrends.
Tips en goede raad zijn altijd welkom.

Van harte bedankt voor de hulp.
Groeten,
Asus desktop                         Processor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz
Grafisch:VESA:6325
Besturingssysteem : 32 -bit
geheugen 1.9 GibProcessor:Inte Celeron(R)CPU 2Ghz

Re: usb opstart mogelijkheid terug creeren in bios
« Reactie #1 Gepost op: 2018/02/22, 21:53:36 »
Hallo, hoe je dat precies doet, hangt van je bios af. Je moet het waarschijnlijk zoeken bij Secure boot en Legacy boot. Probeer door deze in- en/of uit te schakelen te bereiken dat de usb weer wordt getoond tijdens het opstarten.

Heb het de afgelopen week ook bij de hand gehad met een HP-laptop. Eind van het liedje: het lukt wel maar het kan nogal wat tijd kosten om de boel correct in te stellen.

« Reactie #2 Gepost op: 2018/02/23, 09:37:43 »
Hallo,
Ik gebruik een Asus laptop met twee harde schijven N71J series,op sdb staat Kubuntu 17.10 en op sda wil ik Kubuntu 16.04.3 LTS installeren alleen zou ik dat graag doen vanaf een USB stick.Spijtig genoeg heb ik deze mogelijkheid ooit eens weggevaagd,nu heb ik eens gegoogeld en zie ik dat je deze mogelijkheid opnieuw kan aanmaken.
Ik wil vermijden van domme dingen te doen vandaar mijn vraag kan iemand een gedetailleerde uitleg geven hoe het moet.Mijn Bios is van American Megatrends.
Tips en goede raad zijn altijd welkom.

Van harte bedankt voor de hulp.
Groeten,
Op mijn ASUS laptop werkt het als volgt: tijdens het opstarten ESC indrukken en je krijgt een keuzemenu waar nu ook de ingeplugde USB bij staat.
Dat staat nergens gedocumenteerd. ik ben er pas na jaren achter gekomen door een tip ergens op een forum.
Asus heeft het grote nadeel dat er geen manuals te vinden zijn.
Proberen dus.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2018/02/23, 10:52:21 »
Dacht dat alle pc/laptops normaal gesproken, tijdens booten op een knop kunnen drukken, om eenmalig te booten van andere hardware.
Welke knop, hier zul je op moeten zoeken met google.

Om gemakkelijker te maken, tegenwoordig boot hardware zeer snel, nedeel, je ziet niet meer de knoppen die je kunt drukken.
In je bios/uefi kun je quickboot uitzetten, dan zie je al meer.
Vaak heb je nog een instelling om de knoppen die je kuny drukken zichtbaar te maken tijdens boot, dus dit is ook in je bios, aan of uit te zetten.

Dan om nog te booten van usb, kijk of dit in je bios is vrij gegeven.
En of dit niet geblokkeerd is door beveiligingen.
Vaak heb je instelling welke hardware mag booten,
en ook nog een instelling welke boot volgorde.

Offline bendriks

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2018/02/23, 11:29:35 »
Op deze website staat per fabrikant een referentielijst voor ¨one time boot¨ zonder de bios te hoeven aanpassen.

USB Flash Drive Boot Reference List

https://craftedflash.com/info/how-boot-computer-from-usb-flash-drive

Het is maar dat u het weet!

Ben

Offline rico70

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2018/02/23, 12:07:16 »
Vreemd, van mijn Asus mobo staat de handleiding gewoon online. Daar staat ook in welke toets combinatie ik moet gebruiken voor het boot menu, in mijn geval F8. Op mijn Asus netbookje was het vroeger ESC.

« Reactie #6 Gepost op: 2018/02/23, 14:02:17 »
Vreemd, van mijn Asus mobo staat de handleiding gewoon online. Daar staat ook in welke toets combinatie ik moet gebruiken voor het boot menu, in mijn geval F8. Op mijn Asus netbookje was het vroeger ESC.
De gebruikershandleiding vind je inderdaad alom.
Doch die ESC staat er niet voor de mijne...
Anderzijds vind je van Asus geen enkele technische handleiding.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-22.1   (vorige linux: LMDE-6 / Mint cinnamon-21+20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)