Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie Ubuntu Feisty gaat niet goed  (gelezen 1457 keer)

Offline Leekje

• Lid
Installatie Ubuntu Feisty gaat niet goed
« Gepost op: 2007/05/09, 13:52:47 »
Ik heb een probleem. Ik heb een Asus T2-P computer met een Asus P4P8T moederbord met geïntegreerde Intel 865G chipset. Bij installatie van Ubuntu (Edgy en Feisty) gaat er kennelijk iets mis met de herkenning van de grafische chipset want bij het opstarten van het Gnome scherm springt de resolutie naar 640x 480. Dit is helaas niet te wijzigen ook al geef ik bij het booten mbv F4 op dat ik een VGA 1280x1024 wil. Het Bootscherm start dan inderdaad met 1280x1024 maar bij Gnome spring dit dan weer terug.
Ik heb Ubuntu wel kunnen installeren met ALT+LMknop en vervolgens schuiven met de mega-grote windows om zaken in te vullen en knoppen te kunnen aanklikken. Maar dat kan toch niet de bedoeling zijn
Wie weet raad ?

Offline Rulus

• Lid
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/09, 15:56:42 »
Wat zegt System > Administration > Restricted driver manager?

Offline Leekje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/09, 17:18:01 »
Dat menu item ken ik niet, helaas. Ik heb trouwens de NL versie

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/09, 17:20:01 »
Citaat van: Leekje
Dat menu item ken ik niet, helaas. Ik heb trouwens de NL versie
in feisty heb je de beperkt ondersteunde stuurprogramma's die de juiste drivers voor je graf. kaart installeert.
bij systeem: beheer....

Offline Leekje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/09, 18:49:02 »
Ok gevonden, maar geen bijzonderheden. Ik moet er bij vertellen dat ik de resolutie heb kunnen wijzigen door naar het commando  sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Daar heb ik gekozen voor Vesa 1280 1024
Het enige nadeel is dat bij het opstarten van Google Earth de X-server crasht. Daar ben ik nog niet uit, maar misschien moet ik daar maar een apart item van maken
ps wat betekent die mooie regel (spreuk/motto) onder je bericht

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/09, 19:23:18 »
inderdaad geeft vesa geen direct rendering. en dus geen googleearth.

ik dacht dat een intel ingebouwde graf.kaart prima drivers heeft in de synaptic.
was het niet het pakket: 915resolution ? maar ik heb geen ervaring met intel graf. kaarten.

Offline Leekje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/09, 19:38:42 »
lspci | grep VGA geeft:

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 82865G Integrated Graphics Controller

Offline Soul-Sing

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/09, 19:43:05 »
resolution modification tool for Intel graphic chipset
915resolution is a tool to modify the video BIOS of the 800
and 900 series Intel graphics chipsets. This includes the 845G,
855G, and 865G chipsets, as well as 915G, 915GM, and 945G chipsets.
This modification is necessary to allow the display of certain
graphics resolutions for an Xorg or XFree86 graphics server.

door het pakket:
Citaat
915resolution
te installeren vanuit synpatic pakketbeheer. (in de synaptic wel alle bronnen gebruiken!)

voordat je dat doet lees even deze draad: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/5878

Offline Leekje

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2007/05/10, 13:43:54 »
Bedankt tot zover. Ik heb zojuist i810 ipv Vesa gezet en inderdaad ik kreeg een werkend Google Earth alleen ..... met een exotische resolutie te weten 1280x800. Bij menu systeem --> beeldresolutie kwam ik nog meer exoten tegen maar geen gewenste 1280x1024, maximaal was hier 1024x 768 mogelijk
Van 915resolution begreep ik niet zoveel. Ik kon wel met de optie -l de diverse modes opvragen, maar daar stond 1280 x 1024 al bij. Ik weet niet hoe ik dat lijstje van beeldschermresoluties moet wijzigen onder systeem beeldresolutie of moet ik dan xorg.conf gaan hacken ?