Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hosts file  (gelezen 1269 keer)

Ghanneh

• Gast
Hosts file
« Gepost op: 2007/06/14, 11:45:38 »
Ik heb een vraagje...

Ik heb thuis een webserver staan met een domein eraan..
Als ik dan op school ben bijvoorbeeld kan ik perfect op mijn webserver komen, maar als ik thuis ben en ik tik mijn url in dan komt ie op mijn router pagina, op zich logisch en in windows kon ik dit omzeilen via de system32/drivers/etc/hosts file te editen.

mijn vraag is waar of hoe werkt dat in Ubuntu en dus zelf een IP aan een domein hangen ipv. dns gebruiken?

Alvast bedankt!

Offline siegi

• Lid
Hosts file
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/14, 12:45:00 »
/etc/hosts deze kan je aanpassen met bv gedit /etc/hosts
Maar als de webserver op de computer zelf draait waarom surf je dan niet gewoon naar localhost.

Ghanneh

• Gast
Hosts file
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/15, 00:16:38 »
omdat de webserver niet op de computer zelf staat ;)

wr19026

• Gast
Hosts file
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/15, 00:46:15 »
Dan surf je toch gewoon naar het IP adres van je webserver? Trouwens, dat je als je intern surft op de inlogpagina van je router komt vind ik niet echt logisch.

Ghanneh

• Gast
Hosts file
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/15, 13:49:42 »
Is juist wel heel logisch...

Ik zal het even uitleggen...

Je router heeft om het makkelijk te maken IP 1.1.1.1 aan de WAN kant. en IP 10.0.0.1 aan de LAN kant.

Vanuit het internet dus 1.1.1.1 zal de router je port forwarden naar de webserver maar vanuit de lan kant dus 10.0.0.1 zal de router je forwarden naar zijn eigen interne webserver voor je settings. dit omdat je eigen PC eerst contact heeft met een DNS server ergens op internet welke het IP terug geeft van je domein en dit ip is dan 1.1.1.1, waar door je pc naar 1.1.1.1 wil gaan wat dus je router is en niet je webserver!

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is :-)

Direct naar het IP nummer gaan van de webserver is wel een mogelijkheid maar dan moet je constant dat IP in kloppen en daar voor heb je nou juist dns ;)

wr19026

• Gast
Hosts file
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/15, 15:18:55 »
Citaat van: Ghanneh
Is juist wel heel logisch...

Ik zal het even uitleggen...

Je router heeft om het makkelijk te maken IP 1.1.1.1 aan de WAN kant. en IP 10.0.0.1 aan de LAN kant.

Vanuit het internet dus 1.1.1.1 zal de router je port forwarden naar de webserver maar vanuit de lan kant dus 10.0.0.1 zal de router je forwarden naar zijn eigen interne webserver voor je settings. dit omdat je eigen PC eerst contact heeft met een DNS server ergens op internet welke het IP terug geeft van je domein en dit ip is dan 1.1.1.1, waar door je pc naar 1.1.1.1 wil gaan wat dus je router is en niet je webserver!

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is :-)

Direct naar het IP nummer gaan van de webserver is wel een mogelijkheid maar dan moet je constant dat IP in kloppen en daar voor heb je nou juist dns ;)
Constant het nummer inkloppen? Daar heb je nu juist bookmarks voor ;)