Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu for Africa! :)  (gelezen 5236 keer)

Offline iGadget

  • Lid
Ubuntu for Africa! :)
« Gepost op: 2007/12/17, 00:14:23 »
Een tijdje terug verscheen er op de Ubuntu-NL mailinglist een oproep van de stichting Timloto, voor het voorzien van 2e hands PC's van Ubuntu die dan verscheept worden naar Afrika om daar te worden ingezet in het onderwijs. Voor ik het wist had ik hier positief op gereageerd en inmiddels staan er zo'n 15 PC's in mijn garage, klaar om 'gecleaned' te worden.

Het gaat hier om P3 en P4's (exacte config weet ik nog niet, nog geen tijd voor gehad, maar volgt).

Mijn bedoeling is om jullie (mocht hier belangstelling voor zijn) via dit topic op de hoogte te houden over mijn vorderingen en ik hoop ook natuurlijk op reacties mocht ik tegen problemen aanlopen (en als ik mezelf een beetje ken, dan GA ik ook tegen problemen aanlopen...).

Een eerste vraag meteen al - heeft er iemand ervaring met het 'bulk'-installeren van Ubuntu (OEM-mode oid)? Ik wil namelijk eigenlijk 1 goede image maken en vervolgens op alle andere machines deze image zetten. Maar als ik dit doe, dan krijgen alle machines dezelfde hostname en dat is nou net weer niet de bedoeling. Hoe voorkom ik dit of is dit achteraf aan te passen? Zijn er nog meer zaken waar ik op moet letten?

Graag jullie tips / reacties enz. :)

Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/17, 09:38:44 »
Ik weet niet of deze manier verstandig is ivm de  verschillende hardware, maar mijn kennis rijkt niet zo ver om daar zeker over te zijn.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline iGadget

  • Lid
Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/17, 11:10:58 »
De meeste machines zijn identiek aan elkaar, dus ik hoop op 1 image per type machine. Maar misschien zijn hier wel veel betere oplossingen voor?

Offline neusje80

  • Lid
Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/18, 09:12:21 »
Citaat van: iGadget
Een tijdje terug verscheen er op de Ubuntu-NL mailinglist een oproep van de stichting Timloto, voor het voorzien van 2e hands PC's van Ubuntu die dan verscheept worden naar Afrika om daar te worden ingezet in het onderwijs. Voor ik het wist had ik hier positief op gereageerd en inmiddels staan er zo'n 15 PC's in mijn garage, klaar om 'gecleaned' te worden.

Het gaat hier om P3 en P4's (exacte config weet ik nog niet, nog geen tijd voor gehad, maar volgt).

Mijn bedoeling is om jullie (mocht hier belangstelling voor zijn) via dit topic op de hoogte te houden over mijn vorderingen en ik hoop ook natuurlijk op reacties mocht ik tegen problemen aanlopen (en als ik mezelf een beetje ken, dan GA ik ook tegen problemen aanlopen...).

Een eerste vraag meteen al - heeft er iemand ervaring met het 'bulk'-installeren van Ubuntu (OEM-mode oid)? Ik wil namelijk eigenlijk 1 goede image maken en vervolgens op alle andere machines deze image zetten. Maar als ik dit doe, dan krijgen alle machines dezelfde hostname en dat is nou net weer niet de bedoeling. Hoe voorkom ik dit of is dit achteraf aan te passen? Zijn er nog meer zaken waar ik op moet letten?

Graag jullie tips / reacties enz. :)
Is het niet weer zo dat de stichting ze alsnog cleaned en zelf er weer een OS op zet
Ubuntu User no. 17620

Offline iGadget

  • Lid
Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/18, 10:44:52 »
Dat mag ik toch hopen van niet - wat zou dan het hele punt zijn om mij te vragen er Ubuntu op te zetten?

Waar ik wel bang voor was is dat de mensen in Afrika zelf alsnog weer Windows erop zouden zetten, maar er is mij verzekerd dat men daar de vinger aan de pols houdt en regelmatig controleert.

Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/21, 14:53:03 »
Wat een goed initiatief!
Iemand die weet hoe een PC te bouwen,
zou bijvoorbeeld kappotte PC's kunnen inzamelen,
om met de werkende onderdelen goede Ubuntu-draaiende PC's voor dit project te maken.
:)

Offline iGadget

  • Lid
Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/21, 16:06:55 »
Dat is ook een beetje wat ik nu aan het doen ben - een aantal van de PC's blijken een kapotte harddisk te hebben of te weinig geheugen. Een beetje recyclen hier en daar en er gaan een paar tip-top PC's die kant op :)

Offline bassnas

  • Lid
Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/23, 22:25:58 »
Hoi Igadjet,
Goed initiatief. Ik ben zelf met de Amsterdam-Dakar rally (2006), ja ja met een oude opel Corsa in Afrika geweest. Ik heb Ubuntu's cd daar uitgedeeld. De jongere generatie valt voor Windows. Zie je ook terug in de internet cafe's. Allemaal illi? Wie weet. Ze werken daar op sommige plaatsen nog met Windows 98. Verder was het internet gedoe zeer traag. Wel heb ik geprobeerd Ubuntu uit te leggen en te laten zien wat Ubuntu inhield. ( op zijn Frans )
Dit even terzijde. Misschien moet je meer ubuntero's hierbij betrekken. Ik stel me voor, een dagje knutselen met een paar mensen en dan Ubuntu er opzetten moet kunnen dacht ik. En wie weet hebben de Ubuntero's wel hardware liggen.
Ik vind het overigens wel een goed idee, die pc's leveren aan Afrika.
Maar kijk uit, handelen kunnen die makkers erg goed.
Mocht je hulp nodig hebben dan moeten we maar eens wat afspreken in 2008.
En wat nog beter is, die pc's zelf afleveren in Afrika en daar alles aan het werk zetten. En wie weet worden Ubuntero's wel Ubuntu hero's.
Ik hoor het wel, verder nog allemaal een gezond en een TEVREDEN 2008 :)=

grtz Basnass

Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #8 Gepost op: 2007/12/23, 22:35:45 »
Wellicht heb ik nog wat hardware liggen, anders doen we het toch maar naar de kringloop...

Via dit forum kan je dacht ik wel een mail sturen? Mail gerust met wat je nog nodig hebt, varierend van hardware tot hulp met ombouwen/installeren. Wellicht kan ik een handje mee helpen.
Op de chat te vinden als debiantux

Offline iGadget

  • Lid
Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #9 Gepost op: 2007/12/30, 01:21:12 »
@bassnas: bedankt voor je aanbod, dat lijkt me een prima idee. Mijn kennis en tijd is ook maar vrij beperkt dus input is meer dan welkom. Inmiddels ben ik zover dat ik via een netwerkverbinding complete images van machines overschop naar een server en van daaruit wederom via het netwerk de image terugzet naar andere machines. Dit proces is bezig as I speak, dus of het gaat werken zoals ik hoop is nog even afwachten. Mocht dit goed werken dan is dit meteen ook een goede manier voor de mensen terplekke om een machine opnieuw overeind te krijgen na een (harddisk)crash oid. Er zijn echter nog wel een aantal onduidelijkheden, ook vanuit de organisatie. De komende dagen probeer ik deze in kaart te brengen zodat de laatste puntjes op de 'i' gezet kunnen worden en de eerste batch richting Afrika kan :)

@kebabfish: jij ook bedankt voor je aanbod, ik maak graag van je aanbod gebruik als ik het plaatje compleet heb.

Een goed uiteinde alvast en voorzichtig met vuurwerk ;)

Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #10 Gepost op: 2007/12/30, 08:49:04 »
Citaat van: iGadget
Inmiddels ben ik zover dat ik via een netwerkverbinding complete images van machines overschop naar een server en van daaruit wederom via het netwerk de image terugzet naar andere machines.
Kun je dit proces eens een keer in meer detail beschrijven ?  Welke programma's gebruik je ?  Welke hardware is er nodig ?  Wat doe je eerst, en hoe ?  
Ik werk inmiddels met iemand aan een project voor netwerk-PC's op Ubuntu.  Het ligt even stil voor de vakantie, maar je vindt er hier meer over.  Om de boel niet te veel te verwarren, kun je misschien ook daar je eventuele antwoord geven...  Alvast veel dank.

Ik heb alle bewondering voor je inzet voor Afrika.  Heel veel hangt af van de plaatselijke organisatie, en van het milieu waarin je zit/terechtkomt.  Dat is van hieruit niet te beoordelen.  Veel sterkte en moed.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

servaas-xubuntu-user

  • Gast
Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #11 Gepost op: 2007/12/30, 14:42:11 »
ik zou wel alle harde schijven ff netjes wissen met het secure-delete pakket

het is natuurlijk niet leuk als iemand gevoelige gegevens gaat vinden met een recovery tool of je familie kiekjes tevoorschijn tovert met de recoverjpeg tool

ik deed pas de recoverjpeg op een partitie en vond +/-60.000 afbeeldingen terug...

Offline llevering

  • Lid
    • http://www.levering.eu
Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #12 Gepost op: 2007/12/30, 14:42:50 »
Waarschijnlijk kan ik praktisch niet zoveel bijdragen, maar allereerst een prima initiatief en succes! Verder over een maand ga ik voor een jaar naar Zuid-Afrika, mocht ik van daaruit iets kunnen in bv. contact met autoriteiten in zuidelijk afrika, dan wil ik altijd kijken wat er mogelijk is. Als ze meer bestemd zijn voor midden/noord-afrika dan wil ik iig succes wensen. Ik ga kijken wat er met Ubuntu mogelijk is, bij de stichting waar ik heen ga. De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen, dat ik voorzichtig ben met het introduceren van Ubuntu, omdat problemen ook makkelijk verholpen moeten kunnen worden als ik weer in NL woon.

tuxido_devito

  • Gast
Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #13 Gepost op: 2007/12/31, 14:20:17 »
passen de bijbehorende stekkers van de voeding (en de voltages van de voeding) wel op een afrikaans stopcontact?

Offline iGadget

  • Lid
Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/19, 17:32:29 »
@Prosper - Eerst de BIOS doorlopen of alles goed staat, dan booten van de Ubuntu CD, terminal open en dan de image terugzetten via externe USB harddisk of via netwerk. De exacte procedure laat ik nog weten.

@servaas-xubuntu-user - De PC's zijn allemaal afkomstig van scholen. Dus veel persoonlijke data zal er niet op staan. Bovendien denk ik niet dat er veel linux hackers / scriptkiddies zullen zitten in de gebieden waar deze PC's heen gaan. Desondanks heb ik voor de uiteindelijke images eerst alle lege ruimte met nullen overschreven en toen pas de image gemaakt (scheelt ook in de grootte).

@llevering - Dankjewel voor je aanbod. De PC's zijn voor zover ik weet (ik ga er - althans voorlopig - niet zelf heen) bedoeld voor Noord/midden Afrika. Als je in Zuid Afrika iets gaat opzetten, zorg er dan voor dat je contact opneemt met de lokale Ubuntu gemeenschap daar. Zij kunnen dan eventueel hands-on support bieden als je weer in NL zit.

@tuxido_devito - Geen idee, wel een goede vraag. Ik zal de verantwoordelijken eens vragen :)

Offline iGadget

  • Lid
Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/19, 17:39:31 »
Statusupdate - inmiddels zijn alle PC's voorzien van Ubuntu en ze worden komende week opgehaald. Op zich ging het vrij goed allemaal, maar ben nog wel tegen wat zaken aangelopen.

Eén daarvan is deze - De Ubuntu LiveCD hanteert standaard een resolutie van 1600x1024 als ik de PC's aan mijn (redelijk bejaarde) KVM-switch hang. Dit is lastig, aangezien de monitor die aan deze KVM-switch hangt maar resoluties tot 1280x1024 ondersteunt en nu dus op zwart gaat zodra X opstart. Nou zou ik natuurlijk een nieuwe KVM-switch kunnen aanschaffen die dit probleem niet heeft, maar feitelijk vind ik gewoon dat ik vooraf of via de console zou moeten kunnen aangeven (liever nog - Ubuntu zou niet zo'n belachelijke resolutie moeten gebruiken) welke resolutie wordt gebruikt, zonder dat ik dpkg-reconfigure xserver-xorg moet gaan doen voor _elke_ machine (bovendien werkt dit ook niet goed met de Live CD).

Iemand hier nog een goede tip voor?

Offline wutnubu

  • Lid
Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/20, 09:41:11 »
Als je bij de start van de livecd de res op 1280x1024 zet moet het goed gaan volgens mij. Met F3 geloof ik.

Succes

Offline ruujan

  • Lid
Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/20, 17:02:55 »
Ik heb hier nog wel een paar harddisks, cd-spelers e.d. liggen evt. Ik zit niet zover bij Hilversum vandaan, dus mocht je wat nodig hebben, dan laat je het maar weten.

Offline iGadget

  • Lid
Ubuntu for Africa! :)
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/22, 12:09:57 »
@w.hellinga - inderdaad... stom dat ik dat niet eerder heb geprobeerd. Op de 1 of ander manier dacht ik altijd dat dit slechts invloed had op de bootsplash en niet op X zelf (achteraf gezien een beetje belachelijke gedachte, maar ok). Dus.... opgelost :)

@ruujan: Altijd handig, bedankt voor je aanbod! Hier heb ik zeker interesse in, alles wat je kan missen is welkom. Waar kan ik het halen of ben je misschien een keer in de buurt?