Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: laserprinter die meteen gedetecteerd wordt  (gelezen 12946 keer)

ronny_d

  • Gast
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Gepost op: 2007/07/26, 23:37:14 »
Beste Mensen,

Weet iemand voor Ubuntu Feisty Fawn 7.04 desktopversie een LASERPRINTER die meteen probleemloos gedetecteerd wordt en dus probleemloos geinstalleerd zodat meteen geprint kan worden? Canon en Epson staan standaard op parallelle poort #1 bij printtool cups. Weet iemand eventueel een andere LASERPRINTER die probleemloos kan worden aangesloten op usb 1.1-systeem in Ubuntu Feisty Fawn 7.04 desktopversie?

Alvast bedankt!

Offline siegi

  • Lid
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/27, 00:01:42 »
Een printer die postscript ondersteund zou zowiezo geen probleem mogen zijn.

Offline Duckie

  • Lid
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/27, 06:26:25 »
Hier staat een Samsung ML-1610 al een paar jaar naar alle tevredenheid te printen.
Kost volgens mij nu nog maar iets van 70 euro en is volgens veel testen de goedkoopste per pagina.
____________________________________________

laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/27, 08:48:43 »
Op mijn werk gebruiken we een HP Laserjet 4000.  Nu weet ik niet wat daarvan de prijs is, maar hij werd wèl probleemloos gedetecteerd en geïnstalleerd onder Edubuntu 6.10 terwijl ie ook nog eens aan een netwerk hing en ik draadloos zat. Overigens liggen volgens OpenPrinting de HP Laserjets in de bovenste schuif wat compatibiliteit betreft. Meer uitleg op
http://www.linux-foundation.org/en/OpenPrinting/Database/SuggestedPrinters/
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/27, 10:46:31 »
Ik heb een HP Laserjet 1018. Drukt prima af en is niet duur. Zo installeer je hem in Ubuntu:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/119047#p119047

Hier kun je 'm krijgen:
http://www.paradigit.nl/info.php?group=12&art=10014482

ronny_d

  • Gast
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/27, 11:34:55 »
Citaat van: siegi
Een printer die postscript ondersteund zou zowiezo geen probleem mogen zijn.
Dat was ook geen probleem in RedHat, maar nu met Ubuntu... Feisty Fawn 7.04 desktop-versie. Misschien is het de driver... omdat ubuntu alleen met 'cups' kan installeren... en niet met 'lpr', voorzover ik heb kunnen ontdekken.

ronny_d

  • Gast
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/27, 11:56:09 »
Citaat van: arie
Citaat van: ronny_d
Beste Mensen,

Weet iemand voor Ubuntu Feisty Fawn 7.04 desktopversie een LASERPRINTER die meteen probleemloos gedetecteerd wordt en dus probleemloos geinstalleerd zodat meteen geprint kan worden? Canon en Epson staan standaard op parallelle poort #1 bij printtool cups. Weet iemand eventueel een andere LASERPRINTER die probleemloos kan worden aangesloten op usb 1.1-systeem in Ubuntu Feisty Fawn 7.04 desktopversie?

Alvast bedankt!
ik heb een Brother HL1430, wordt herkend als een HL1250. werkt goed ik heb ook een Brother MFC7420 ( printer, fax, kopieerapparaat en scanner ) werkt ook goed met de 1250 driver. scanner is niet aan de praat te krijgen.

ik heb wel een keer de Brother drivers geinstalleerd maar die hielpen mijn installatie om zeep

ps de 1430 wordt niet meer geleverd, de 7420 nog wel
Dank je wel. Wat de Brother HL1430 die wordt herkend als HL1250 betreft: kun je daar inderdaad in elk programma in Ubuntu Feisty Fawn 7.04  alles probleemloos mee printen (pdf, OpenOffice, texteditors..., plaatjes via GIMP..., alles... voorzover je weet?)

ronny_d

  • Gast
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/27, 12:17:29 »
Citaat van: Duckie
Hier staat een Samsung ML-1610 al een paar jaar naar alle tevredenheid te printen.
Kost volgens mij nu nog maar iets van 70 euro en is volgens veel testen de goedkoopste per pagina.
Dank je wel. Is het inderdaad op Ubuntu Feisty Fawn 7.04 desktop? En print die Samsung ML-1610 ook probleemloos elk programma dat je maar wilt printen (gimp, pdf, OpenOffice, texteditor..., alles)?

Offline Duckie

  • Lid
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/27, 12:27:51 »
Citaat van: ronny_d
Citaat van: Duckie
Hier staat een Samsung ML-1610 al een paar jaar naar alle tevredenheid te printen.
Kost volgens mij nu nog maar iets van 70 euro en is volgens veel testen de goedkoopste per pagina.
Dank je wel. Is het inderdaad op Ubuntu Feisty Fawn 7.04 desktop? En print die Samsung ML-1610 ook probleemloos elk programma dat je maar wilt printen (gimp, pdf, OpenOffice, texteditor..., alles)?
Inderdaad op Feisty, en daarvoor op Dapper en ook nog een tijdje op Fedora en Mandriva.
En dat allemaal zonder problemen. Gewoon inpluggen en hij wordt automatisch herkend.
Op de cd die er bij zit staat zelfs nog een driver voor Linux, maar die heb je niet nodig. De standaard driver in Feisty doet uitstekend zijn werk.
Printen vanuit programma's zoals OpenOffice en Gimp werkt ook gewoon en ook een pdf is prima af te drukken.
____________________________________________

ronny_d

  • Gast
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/27, 13:18:45 »
Citaat van: Duckie
Citaat van: ronny_d
Citaat van: Duckie
Hier staat een Samsung ML-1610 al een paar jaar naar alle tevredenheid te printen.
Kost volgens mij nu nog maar iets van 70 euro en is volgens veel testen de goedkoopste per pagina.
Dank je wel. Is het inderdaad op Ubuntu Feisty Fawn 7.04 desktop? En print die Samsung ML-1610 ook probleemloos elk programma dat je maar wilt printen (gimp, pdf, OpenOffice, texteditor..., alles)?
Inderdaad op Feisty, en daarvoor op Dapper en ook nog een tijdje op Fedora en Mandriva.
En dat allemaal zonder problemen. Gewoon inpluggen en hij wordt automatisch herkend.
Op de cd die er bij zit staat zelfs nog een driver voor Linux, maar die heb je niet nodig. De standaard driver in Feisty doet uitstekend zijn werk.
Printen vanuit programma's zoals OpenOffice en Gimp werkt ook gewoon en ook een pdf is prima af te drukken.
Dit klinkt allemaal mooi. Dank je wel. Zo hoort het wat mij betreft: inpluggen en automatische herkenning. Is de printer parallel of usb... of...? Misschien weet je dit ook. Ik overweeg namelijk dan deze printer aan te schaffen. De toners zijn ook makkelijk te krijgen, hoop ik... (en normaal gaan laserprinter toners heel lang mee). Heeft deze printer daarbij ook een "mooie zwartdruk", gelijkmatig...? Beetje veel vragen misschien, maar ik hoop dat je ze allemaal positief kunt beantwoorden.

ronny_d

  • Gast
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/27, 13:26:01 »
Citaat van: arie
Citaat van: ronny_d
Citaat van: arie
ik heb een Brother HL1430, wordt herkend als een HL1250. werkt goed ik heb ook een Brother MFC7420 ( printer, fax, kopieerapparaat en scanner ) werkt ook goed met de 1250 driver. scanner is niet aan de praat te krijgen.

ik heb wel een keer de Brother drivers geinstalleerd maar die hielpen mijn installatie om zeep

ps de 1430 wordt niet meer geleverd, de 7420 nog wel
Dank je wel. Wat de Brother HL1430 die wordt herkend als HL1250 betreft: kun je daar inderdaad in elk programma in Ubuntu Feisty Fawn 7.04  alles probleemloos mee printen (pdf, OpenOffice, texteditors..., plaatjes via GIMP..., alles... voorzover je weet?)
klopt, zowel met de 1430 als met de 7420 is gewoon alles te printen
Dank je wel. Wel balen dat de scanner op de Brother MFC7420 niet werkt, neem ik aan. Doen op Brother MFC7420 printer, fax en kopieerapparaat het dus wel?

ronny_d

  • Gast
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/27, 13:36:17 »
Citaat van: ronny_d
Citaat van: Duckie
Citaat van: ronny_d
Dank je wel. Is het inderdaad op Ubuntu Feisty Fawn 7.04 desktop? En print die Samsung ML-1610 ook probleemloos elk programma dat je maar wilt printen (gimp, pdf, OpenOffice, texteditor..., alles)?
Inderdaad op Feisty, en daarvoor op Dapper en ook nog een tijdje op Fedora en Mandriva.
En dat allemaal zonder problemen. Gewoon inpluggen en hij wordt automatisch herkend.
Op de cd die er bij zit staat zelfs nog een driver voor Linux, maar die heb je niet nodig. De standaard driver in Feisty doet uitstekend zijn werk.
Printen vanuit programma's zoals OpenOffice en Gimp werkt ook gewoon en ook een pdf is prima af te drukken.
Dit klinkt allemaal mooi. Dank je wel. Zo hoort het wat mij betreft: inpluggen en automatische herkenning. Is de printer parallel of usb... of...? Misschien weet je dit ook. Ik overweeg namelijk dan deze printer aan te schaffen. De toners zijn ook makkelijk te krijgen, hoop ik... (en normaal gaan laserprinter toners heel lang mee). Heeft deze printer daarbij ook een "mooie zwartdruk", gelijkmatig...? Beetje veel vragen misschien, maar ik hoop dat je ze allemaal positief kunt beantwoorden.
P.S.: weet je misschien uit ervaring ook iets van een scanner die goed / probleemloos in alles... werkt op Ubuntu Feisty Fawn 7.04. Ik overweeg een Canon Lide 25 te kopen, bijvoorbeeld...  Hiervoor had ik een Epson scsi-scanner, maar scsi "is niet meer" op dat niveau... (helaas, want de scanner was echt nog helemaal perfect).

ronny_d

  • Gast
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/27, 16:46:00 »
Citaat van: Duckie
Citaat van: ronny_d
Citaat van: Duckie
Hier staat een Samsung ML-1610 al een paar jaar naar alle tevredenheid te printen.
Kost volgens mij nu nog maar iets van 70 euro en is volgens veel testen de goedkoopste per pagina.
Dank je wel. Is het inderdaad op Ubuntu Feisty Fawn 7.04 desktop? En print die Samsung ML-1610 ook probleemloos elk programma dat je maar wilt printen (gimp, pdf, OpenOffice, texteditor..., alles)?
Inderdaad op Feisty, en daarvoor op Dapper en ook nog een tijdje op Fedora en Mandriva.
En dat allemaal zonder problemen. Gewoon inpluggen en hij wordt automatisch herkend.
Op de cd die er bij zit staat zelfs nog een driver voor Linux, maar die heb je niet nodig. De standaard driver in Feisty doet uitstekend zijn werk.
Printen vanuit programma's zoals OpenOffice en Gimp werkt ook gewoon en ook een pdf is prima af te drukken.
Ja, ik heb al een en ander kunnen vinden op het web van deze printer (Samsung ML-1610 en klinkt mij zeker wel goed..., dus wie weet ga ik aanschaffen (en check of usb kabel erbij geleverd kan worden. Hoop dat het zowel usb-parport is...

ronny_d

  • Gast
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/27, 23:12:29 »
Allemaal dank voor jullie snelle reacties trouwens nog. Ik heb inmiddels een laserprinter besteld... en wacht op aflevering, hoop vervolgens wel blij verrast te kunnen zijn. Nogmaals hartelijke dank voor alle antwoorden.

Offline Duckie

  • Lid
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/28, 09:06:08 »
En? Welke is het geworden?? (vroeg hij nieuwsgierig)
____________________________________________

ronny_d

  • Gast
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #15 Gepost op: 2007/08/02, 13:37:42 »
Citaat van: Duckie
En? Welke is het geworden?? (vroeg hij nieuwsgierig)
Hallo Duckie: zojuist is hier die Samsung ML-1610 afgeleverd, netjes in doos, maar... ik heb 'm nog niet uitgepakt, moet misschien nog usb-kabel aanschaffen (die heb ik in elk geval zelf nog niet).

Ook hoop ik dat de printer 'folio'-formaat (iets langer dan A-4) kan printen (weet jij dit misschien?). ;-0

Nou... Ik laat 'm nog heel even in de doos, want ik moet hier eerst nog een groot bakbeest van een ouwe parallelle printer wegzetten en even de boel hier reorganiseren.


Maar die printer is in elk geval alvast binnen...

Offline Duckie

  • Lid
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #16 Gepost op: 2007/08/02, 14:30:20 »
Dat van folio durf ik niet te zeggen. Als het alleen maar wat langer is zal het er wel inpassen, maar of ie die extra ruimte ook kan bedrukken zou je even moeten proberen.
In ieder geval proficiat met je nieuwe aanwinst.
____________________________________________

ronny_d

  • Gast
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #17 Gepost op: 2007/08/08, 23:29:39 »
Citaat van: Duckie
Dat van folio durf ik niet te zeggen. Als het alleen maar wat langer is zal het er wel inpassen, maar of ie die extra ruimte ook kan bedrukken zou je even moeten proberen.
In ieder geval proficiat met je nieuwe aanwinst.
Hallo Duckie...  ("Eindelijk"...) Welke driver heb je voor Samsung ML-1610 op Feisty Fawn? Gewoon de 1610 of een andere? Ik heb de printer succesvol geinstalleerd: alles automatisch herkend door Ubuntu Feisty Fawn..., maar nu heb ik telkens maar "on line / error" op die printer zelf... en heb dus nog niks kunnen testen... Heb ik iets fout gedaan in die printer zelf dus dat je misschien weet? Volgens mij is toner goed aangedrukt e.d.... of wat zou het volgens jou kunnen zijn? Andere driver dan de 1610 of...? Er is een hele lijst met Samsung drivers in Feisty. Ik heb overigens niet bijgeleverde cd gebruikt en volgens mij zou dat toch ook niet hoeven... als alle drivers pre-installed in Ubuntu zijn? Maar wat is die "on line / error" rood lichtje... en bij "Toner Save" en de knop en daaronder "Cancel" brandt helemaal geen lichtje... "What is this?" :-0

Offline Duckie

  • Lid
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #18 Gepost op: 2007/08/08, 23:40:48 »
Gewoon de 1610. Die werd bij mij gewoon vanzelf al geselecteerd.
Je hoeft dus niet zelf een driver of zo te installeren.
Gewoon [Systeem] [Beheer] [Printers] en dan dubbel klikken op "Nieuwe printer".

[edit]

Ik zie net jouw edit.
De cd heb je inderdaad niet nodig. Als je bovenste lampje rood brandt of knippert dan is er in ieder geval iets niet goed.
Weet je zeker dat de toner er goed in zit, en heb je er papier in gedaan?
Dat onderste lampje gaat branden als je de resolutie op 300 zet in plaats van 600 (standaard).
Dit is in te stellen via het instellingen menu van de printer, maar dan moet ie het denk ik wel eerst gaan doen.
____________________________________________

ronny_d

  • Gast
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #19 Gepost op: 2007/08/09, 00:57:13 »
Citaat van: Duckie
Gewoon de 1610. Die werd bij mij gewoon vanzelf al geselecteerd.
Je hoeft dus niet zelf een driver of zo te installeren.
Gewoon [Systeem] [Beheer] [Printers] en dan dubbel klikken op "Nieuwe printer".

[edit]

Ik zie net jouw edit.
De cd heb je inderdaad niet nodig. Als je bovenste lampje rood brandt of knippert dan is er in ieder geval iets niet goed.
Weet je zeker dat de toner er goed in zit, en heb je er papier in gedaan?
Dat onderste lampje gaat branden als je de resolutie op 300 zet in plaats van 600 (standaard).
Dit is in te stellen via het instellingen menu van de printer, maar dan moet ie het denk ik wel eerst gaan doen.
Dank je wel voor snelle antwoord! Ja... Ik heb dus de 1610 driver... en alles ging automatisch, helemaal prachtig..., was wat ik wilde. Maar... dat maffe rode lichtje... dat "On Line / Error" geeft... Ik heb er geen papier in, maar is dat nou reden voor zo'n "errorlicht" dan?? Met die testpagina deed ik er wel papier in..., maar is folio..., maar is dat nou zo'n error meteen? Kijk: het lichtje was nooit niet rood na aansluiting... Dus een ander lichtje heb ik nog niet gezien, is wat ik bedoel. Dus dat papier lijkt mij in eerste instantie niet de oorzaak.. (maar ik kan me vergissen). Ik ga eens de resolutie bekijken... (momentje)  en kijk in 'eigenschappen' (neem ik aan) via 'systeem' 'beheer' 'printers', en zie... "resolutie 600 DPI", dus dat kan het niet zijn. Ho stop: hohoho... ik zie ineens hier optie 'folio' staan, laat ik dat eens doen (i.p.v. papier), al is folio iets langer..., maar moet kunnen, dan voer ik toch handmatig papier in lijkt me... (??)...  dus 'manual feed' op "on" dan maar... "economy mode" staat op "off", houden zo dus,  Nou...


Stuurprogramma heb ik gewoon ML-1610 en staat dan automatisch op 'gdi' en verbinding is verder helemaal perfect op USB#1 en lokale printer zoals dat al automatisch ging.


Maar rood lichtje blijft nog aan... en ander licht brandt helemaal niet.


Toner er proberen uit te halen... en weer opnieuw erin... of?? Ik moest die toner iets aandrukken..., maar nu kan-ie niet verder, dus dat lijkt mij goed, is er ook in op de manier zoals ik op bijgeleverd plaatje zie...


Ik sluit eigenschappen nu maar af. Moet er papier in? Papier staat nu dus op 'folio'... zoals ik hier folio-formaat heb en voor de rest is het papier "normaal" (of ik weet niet wat 'bond' is of iets dergelijks).

Wat zou de reden van dat rode licht "On Line / Error" kunnen zijn?


Ik heb er '1' vel papier in gedaan, moet ik wel die maffe tonerslurf... of wat is het, een soort "hangend klepje" iets omhoog doen, maar dan gaat papier er moeiteloos in, in de soort papierlade dus (voorzover van 'lade' gesproken kan worden bij ML-1610) en past ook goed, lijkt het probleem niet.

Heb ik die toner er wel goed in? Verder naar achter kan die toner niet en toner was in verpakking en dergelijke en met papier eromheen en eerst moest verpakking worden verwijderd, maar natuurlijk, en daarna het papier eromheen ook, en toner erin geschoven...  Moet die toner anders dan?


Ik heb printer even aan en uit gezet (aan/uit-knop op printer zelf) en dan zie ik heel even een groen lampje waar dat nu rood is en 'toner save' en 'cancel' (is wel '1' knop!) met oranje of geelachtig licht..., maar dat was maar 1 seconde en er is maar 1 licht dat brandt en dat is dat rode lichtje...


Nou, als je misschien iets meer weet?

ronny_d

  • Gast
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #20 Gepost op: 2007/08/09, 01:20:28 »
... Ik ga eerst de toner eruit  halen en alles opnieuw doen..., eerst alle printerkabels maar even loskoppelen van de printer zelf. De printer is geconfigureerd, dus dat zou het niet kunnen zijn (anders zou Ubuntu Feisty Fawn die printer toch niet eens hebben kunnen detecteren lijkt me).

ronny_d

  • Gast
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #21 Gepost op: 2007/08/09, 01:50:33 »
...

Offline Duckie

  • Lid
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #22 Gepost op: 2007/08/09, 10:25:13 »
Ik snap het eerlijk gezegd ook niet meer. Die van mij doet het vanaf Dapper Drake gewoon zonder ook maar iets bijzonders te hoeven doen. Er staat me wel iets van bij dat toen ik Fedora gebruikte ik ook een keer zo'n rood knipperend lampje heb gezien. Dat heb ik toen volgens mij opgelost door de printer te verwijderen en daarna weer opnieuw te installeren.
Maar nogmaals: onder Ubuntu heb ik echt nog nooit dat probleem gehad. Van de week heb ik er nog een kleine 100 pagina's mee uitgeprint.

Gaat dat rode lichtje uit als je de usb kabel eruit trekt?
Als dat zo is dan kun je er denk ik zeker van zijn dat het toch op de één of andere manier aan de driver ligt.
Heb je hem ook al eens geprobeerd volledig te verwijderen en daarna helemaal opnieuw installeren? Dus softwarematig en ook de kabels eruit, en misschien voor de zekerheid tussen het verwijderen en opnieuw installeren de computer even opnieuw starten.

Als me nog wat te binnen schiet laat ik het hier weten.
Het zou toch te gek zijn voor woorden dat dat gekke ding het bij mij het wel doet en bij jou niet.
____________________________________________

Offline Duckie

  • Lid
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #23 Gepost op: 2007/08/09, 10:27:09 »
Ik bedenk me ineens nog wat;
zit er geen zelftest op de printer? Staat me wel iets van bij, maar ik heb het boekje op dit moment niet bij de hand.
____________________________________________

ronny_d

  • Gast
laserprinter die meteen gedetecteerd wordt
« Reactie #24 Gepost op: 2007/08/10, 04:50:38 »
Ja, is wel maf dat diezelfde printer bij jou in hetzelfde systeem wel werkt en bij mij niet. Seriefout misschien...