Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Volume `lost~found`  (gelezen 676 keer)

Offline ERVORU

  • Lid
Volume `lost~found`
« Gepost op: 2014/06/24, 09:43:56 »
Gparted gebruiken om partities aan te maken is een heel leerproces! Gedurende installatie en afwerken van alle `things to do` kom ik er achter dat een volume als `lost~found` wordt aangemerkt en niet geopend kan worden. Bij controle blijkt het een primaire partitie te zijn. Doorgaans kom ik uit op extended met een logische drive dus ik zal wel wat verkeerd gedaan hebben. Moet ik (voor de zoveelste keer) opnieuw beginnen of is er een andere oplossing?

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Volume `lost~found`
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/24, 09:56:08 »
Volgens mij hoef je niet opnieuw te beginnen met een schone installatie. In een ver verleden heb ik dit ook eens gehad en heb het toen verwijderd met Gnome Commander. Open Gnome als root. Maar waarschijnlijk zijn er meer mogelijkheden om het te verwijderen. Wacht even nog een paar reacties af, waarschijnlijk biedt iemand de juiste (makkelijker) oplossing
« Laatst bewerkt op: 2014/06/24, 10:19:32 door BenMedia »
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline vanadium

  • Lid
Re: Volume `lost~found`
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/24, 11:47:16 »
"Lost+found" is een folder die automatisch door het programma fsck, dat de partitie controleert, wordt aangemaakt. Die wordt gebruikt om eventuele data waarvoor in het bestandssysteem geen geldige verwijzing meer bestaat, in een bestand te zetten. Als je de folder wist, wordt die weer aangemaakt van zodra je de schijf opnieuw test (een beetje stom, eigenlijk).

Offline Henkp

  • Lid
Re: Volume `lost~found`
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/24, 12:10:19 »
Tja die heb ik ook, na dat ik met Gparted daar een partitie van mint 13 kleiner mee had gemaakt om dat mint 13 niet meer normaal op wilde starten na dat ik daar schare had gebruikt van uit Nemo, hij was eerst 90 gig groot en na het verkleinen nog maar 20 gig. En toen wist ik niet hoe ik de overgebleven 70 gig aan ruimte kon toevoegen aan de andere partitie waar ik inmiddels Mint 17 op had geïnstalleerd. dus toen heb ik met Gparted  die Lost+Found maar als extra partitie gemaakt. En in Nemo (bestandsbeheer) hem hernoemd als zijnde henk_D zo dat ik hem nu maar zie als een D: partitie en daar ook weer gewoon nieuwe mappen in plaats, zoals bij voorbeeld de Download map met files enz. En die kan ik dus gewoon benaderen ook de Muziek speel ik daarvandaan gewoon af, en bekijk ik daar ook vandaan de Video's enz.

Dus ik zou even kijken hoe groot hij is, en als hij niet beschrijfbaar is hem als nog even met Gparted beschrijfbaar maken.
En wat die mint 13 betreft die staat nu onder in mijn opstart menu (Grub) en kan ik ook nog opstarten maar dan krijg ik alleen het terminal venster met de promt en kom ik daar niet verder. Het zou wel mooi zijn als ik dat ook weer eens aan de praat zou kunnen krijgen, maar ik kan daar vanuit Nemo ook ale files bekijken en Video's en Muziek draaien, dus als ik die niet meer werkend krijg dan delete ik daar alle root files en gebruik ik de rest gewoon als extra opslag ruimte.

Edit: het is mijn werk Pc en staat als dualboot met Win7, en die moet er nog even op blijven staan zolang ik nog geen vervangend programma heb voor mijn Mio auto navigator om daar om de 4 maanden de nieuwe up-date op te halen. Zodra ik daar dus een goed programma voor heb dat gaat heel Win7 weg, daar nu na bijna 2 maanden ik met Linux Mint 17 LTS 64 bit volledig werk.

« Laatst bewerkt op: 2014/06/24, 12:27:28 door Henkp »

Offline Henkp

  • Lid
Re: Volume `lost~found`
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/25, 15:16:01 »
Het is wel grappig, dat ik na het lezen van dit topic ook eens ben gaan kijken in de root (dir) en tot mijn verbazing staat daar ook een map met Lost+Found met een grijs kruis er in, dat hij enkel met beheersrechten toegankelijk is, en hij is inderdaad ook helemaal leeg.

Wat ik dan nog steeds niet niet begrijp dat die partitie ook Lost+Found heet, zou ik die dan ook nog kunnen hernoemen met Gparted?
Ik durf het zelf zo niet maar uit te proberen daar ik Win7 en Mint 17 niet kwijt wil raken, omdat ik er de laatste tijd veel werk aan heb gehad om alle programma's die onder Win7 draaide nu ook onder Mint 17 werkend heb, op die 1 na.

Ik heb de stoute schoenen toch maar even aangetrokken en die map nu hernoemd met beheerdersrechten van Lost+found naar Drive-D, en alles werkt nog steeds perfect.

Vriendelijke groet,
Henk
« Laatst bewerkt op: 2014/06/25, 15:25:04 door Henkp »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Volume `lost~found`
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/25, 16:20:21 »
@Henkp: ik mag hopen dat je deze capriolen uithaalt op een proefbak en niet op een belangrijke computer....

Nodeloos klooien met systeemfolders, daar krijg je over het algemeen spijt van. Als haren op je hoofd.  =D

Offline Henkp

  • Lid
Re: Volume `lost~found`
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/25, 17:26:28 »
@ Pjotr en @femke98, ik heb hem niet in de Root (dir) map hernoemd. Maar die partitie die ook Lost+found hete, en dat lijkt mij dan weer zeer verwarrend voor het systeem, 2 dezelfde namen ben ik niet zo gek op  =D  En ja ik ben wel wat gewend op computer gebied, maar jullie hebben wel gelijk dat je er vreselijk mee moet oppassen.

Offline ERVORU

  • Lid
Re: Volume `lost~found`
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/25, 22:09:37 »
Ik kom zo niet echt verder. Omdat deze partitie (lost-found) niet helemaal leeg is ( waarschijnlijk wat systeem info)  heb ik geprobeerd het te splitsen (1 met en 1 zonder informatie) maar nu heb ik dus 2 volumes Lost-found. Toch maar een nieuwe installatie doen dan?

Offline ERVORU

  • Lid
Re: Volume `lost~found`
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/25, 22:52:48 »
Beide partities verwijderd en toegevoegd aan de primaire partitie. Nu is weer de volle capaciteit van de schijf beschikbaar. Xubuntu start gewoon op dus ik ga ervan uit dat het opgelost is. Ik ga maar niet proberen om partities aan te maken; dan maar alles op één hoop en door elkaar. Bedankt voor de reacties. Ik sluit het topic.