Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opstarten van harde schijf niet compleet  (gelezen 2279 keer)

Offline Simon

  • Lid
Opstarten van harde schijf niet compleet
« Gepost op: 2013/10/06, 02:21:09 »
Hoi ik heb een probleem als ik ubuntu opstart van mijn externe harde schijf

Het programma gaat niet rechtstreeks door naar ubuntu maar komt in een soort keuzemenu
en moet ik een keuze maken welke versie ik wil kiezen.
Is er een methode dat ik in 1 keer in mijn ubuntu kom? zonder te hoeven kiezen?

Het menu waarin ik kom heet GNU GRUB V 1.99-21ubuntu 3.9



Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #1 Gepost op: 2013/10/06, 02:54:00 »
Grub is de bootloader die gebruikt word bij Ubuntu (en ook andere distro's)
Je hebt waarschijnlijk Windows (of een andere ubuntu versie) staan op je andere (interne) schijf. En grub is waarschijnlijk geïnstalleerd in de MBR van deze schijf... ?
Hoe heb je Ubuntu geïnstalleerd op die externe schijf?
Maar het is logisch dat je daarin komt omdat windows (of een andere distro) ook vermeld staat in de grub. Als je maar 1 Ubuntu installatie hebt dan zie je Grub niet.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline HarzG

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #2 Gepost op: 2013/10/06, 11:48:51 »
Welkom in het forum Simon.

Hoe het opstartscherm zich gedraagt, staat in de documentatie.
De mogelijkheden om Grub aan te passen, zie je daar uitgelegd.

Maar het is logisch dat je daarin komt omdat windows (of een andere distro) ook vermeld staat in de grub.
... sterker nog, het is om verschillende redenen af te raden dat gedrag van Grub te willen veranderen.

Als er Ubuntu automatisch gestart zou worden en je hebt je externe harde schijf niet aangesloten, dan kan je dus de pc helemaal niet starten. Bovendien kan je dat ook overkomen als de externe harde schijf defect zou zijn. Je komt dan namelijk niet meer "simpel" naar een ander besturingssysteem wat op je interne harde schijf staat.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Simon

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #3 Gepost op: 2013/10/06, 23:12:00 »
Hoi, alvast bedankt voor jullie reaktie.

Ik heb mijn externe schijf geinstalleerd met ubuntu vanaf een USB stick.
Het zou best kunnen dat windows er opstaat maar dat gebruik ik niet (meer).

Het menu grub geeft aan dat ik een tiental versies van ubuntu geinstalleerd heb , ik kan me niet voorstellen maar toch het staat er
diverse versies, ik weet wel dat ik in het begin nogal problemen had met het installeren ervan vandaar, ik was het me niet bewust....

Hoe kan ik al die andere versies veilig  verwijderen? of moet ik alles opnieuw gaan installeren?

Alvast dank Simon








Offline HarzG

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #4 Gepost op: 2013/10/06, 23:35:12 »
Vooralsnog ga ik ervan uit dat het gaat om een hele riedel kernels.
Het menu grub geeft aan dat ik een tiental versies van ubuntu geinstalleerd heb , ik kan me niet voorstellen maar toch het staat er
diverse versies, ik weet wel dat ik in het begin nogal problemen had met het installeren ervan vandaar, ik was het me niet bewust....
Kan je hier even laten zien over hoeveel versies wij het hebben? Je ziet dat in de terminal met
grep menuentry /boot/grub/grub.cfgDe verschijnende codetekst kan je met de muis in de terminal selecteren, met Shift-Ctrl-C kopiëren en hier plakken.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #5 Gepost op: 2013/10/07, 00:30:34 »
of geef de output van het commando in terminal:
fdisk -ldie -l is een kleine L
(misschien heb je rootrechten nodig dan tik je:)
sudo fdisk -l
« Laatst bewerkt op: 2013/10/07, 00:32:14 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #6 Gepost op: 2013/10/07, 08:05:46 »
fdisk -lmoet in sommige Ubuntu versies als root worden gedraaid.
Dit doe je door "sudo" ervoor te zetten.
Dus dan wordt het:
sudo fdisk -l

Offline Simon

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #7 Gepost op: 2013/10/07, 21:49:11 »
Ik heb het commando grep "menuentry /boot/grub/grub.cfg"  uitgevoerd en kon het niet copy pasten heb het maar even in een attachment gedaan, (screenshot)
Het attachment was te groot en moest het even comprimeren...

Bij voorbaat dank alvast
Simon

Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #8 Gepost op: 2013/10/07, 22:12:21 »
Voor het commando sudo fdisk -l : tussen fdisk en -l moet er een spatie staan. Vandaar dat het niet ging.
In je bijlage zie ik enkel Ubuntu staan en geen Windows. Dus enkel Ubuntu staat op die Harde Schijf?

Geef the output ook eens van:
cat  /etc/default/grub
« Laatst bewerkt op: 2013/10/07, 22:30:20 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #9 Gepost op: 2013/10/07, 22:35:34 »
Kan het anders zijn dat het systeem (de PC) waarop je de live-sessie draaide deze Windows versie bevatte? Zo ja, dan vermoed ik dat die ook meegenomen zijn in de GRUB.

Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #10 Gepost op: 2013/10/08, 12:56:58 »
Vooralsnog ga ik ervan uit dat het gaat om een hele riedel kernels.
...
Kan je hier even laten zien over hoeveel versies wij het hebben? Je ziet dat in de terminal met
grep menuentry /boot/grub/grub.cfg...

Het zijn inderdaad een riedel kernels en geen apparte installaties.
Bij een kernel update worden de oude kernels niet weg gegooid.
Bij problemen kan je dan namelijk nog terugvallen op een voorgaande kernel.
Zolang je geen ruimte gebrek hebt kan je ze lekker laten staan.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #11 Gepost op: 2013/10/08, 21:36:02 »
@Simon: met een kopie van de tekst zoals ik dat had beschreven, was het plakken van tekst in het forum zonder het maken van een attachment mogelijk geweest.
Als Shift-Ctrl-C het niet doet, kan je ook het contextmenu onder de rechter muisknop gebruiken voor het kopiëren van tekst uit de terminal.

Daar staat beschreven hoe je van de oudere kernels af kan komen met een script. Uiteraard kan dat ook "handmatig" via apt of Synaptic: zie de handleiding van Pjotr.
Als je het script wilt gebruiken, kan je in 1 grote actie de oude kernels laten opruimen. Ik zou dan de kernels 3.2.0-53 en uiteraard de actuele 3.2.0-54 laten staan. Maar met het script kan sowieso nooit de geladen kernel worden verwijderd, het gaat dus feitelijk om het aanvinken van alle oude kernels m.u.v. kernel 3.2.0-53.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Simon

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #12 Gepost op: 2013/10/09, 00:34:57 »
Hoi,

Het verwijderen is me gelukt (zie onderaan)
Het is raar dat als ik mijn pc opstart nog telkens in het grub menu 3.2.0-45 te zien krijg
(ook zie ik in het grubmenu gewoon mijn eerdere versies staan)
Ik hoopte hiermee af te zijn van het grub menu, de reden waarom ik er vanaf wil is dat ik mijn
pc op afstand wil opstarten met teamviewer.
Is er misschien een andere manier?

Simon


simon@simon-desktop:~$ grep menuentry /boot/grub/grub.cfg
menuentry 'Ubuntu, met Linux 3.2.0-53-generic-pae' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os {
menuentry 'Ubuntu, met Linux 3.2.0-53-generic-pae (herstelmodus)' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os {
menuentry 'Ubuntu, met Linux 3.2.0-53-generic' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os {
menuentry 'Ubuntu, met Linux 3.2.0-53-generic (herstelmodus)' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os {
simon@simon-desktop:~$

Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #13 Gepost op: 2013/10/09, 08:12:27 »
Zoals ik al eerder melde kan je grub verborgen laten door de timeout van grub op 0 te zetten.

gksudo gedit /etc/default/grubZet de "GRUB_TIMEOUT" op "=0".

Opslaan en sluiten

De gewijzigde instellingen in grub laten opnemen doe je door:
sudo update-grub
Ik weet niet uit mijn hoofd of met het laatste commando ook de lijst in grub met beschikbare kernels wordt ververst.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #14 Gepost op: 2013/10/09, 15:38:04 »
Zoals ik al eerder melde kan je grub verborgen laten door de timeout van grub op 0 te zetten.
@Erik: ik adviseer Simon om daar even mee te wachten totdat "de orde" hersteld is.

Het is raar dat als ik mijn pc opstart nog telkens in het grub menu 3.2.0-45 te zien krijg
...
simon@simon-desktop:~$ grep menuentry /boot/grub/grub.cfg
menuentry 'Ubuntu, met Linux 3.2.0-53-generic-pae' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os {
menuentry 'Ubuntu, met Linux 3.2.0-53-generic-pae (herstelmodus)' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os {
menuentry 'Ubuntu, met Linux 3.2.0-53-generic' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os {
menuentry 'Ubuntu, met Linux 3.2.0-53-generic (herstelmodus)' --class ubuntu --class gnu-linux --class gnu --class os {
simon@simon-desktop:~$
Volgens mij zijn er nog 3 andere dingen raar.
1. Waarom is niet de actuele kernel met nummer 3.2.0-54 geïnstalleerd? Wanneer is het systeem voor het laatst geactualiseerd?
2. Waarom moet je naast de pae-kernel ook nog een generic-kernel hebben?
Heb je 4GB RAM of meer -> neem de pae-kernel en verwijder de generic-kernel. Heb je minder RAM dan is de pae-kernel niet nodig -> neem de generic-kernel.
3. Standaard wordt bij het installeren en verwijderen van een kernel automatisch een update-grub uitgevoerd. Daarmee wordt de nieuwste kernelversie boven aan de lijst in Grub gezet. Als dat niet zo is, ga naar een terminal en:
sudo apt-get clean && apt-get autoremove en daarna
sudo update-grub
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Simon

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #15 Gepost op: 2013/10/10, 00:25:50 »
Hoi,

Ik heb de update gedaan -- geen resultaat.

Het volgende commando kan ik op een of andere manier niet uitvoeren, ik typ het correcten wachtwoord in!!

simon@simon-desktop:~$ sudo apt-get clean && apt-get autoremove
[sudo] password for simon:
E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/dpkg/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Heeft u beheerdersrechten?

1. Waarom is niet de actuele kernel met nummer 3.2.0-54 geïnstalleerd? Wanneer is het systeem voor het laatst geactualiseerd?
Antw Simon: ik heb nooit een ubuntu nooit geaktualiseerd, ik maak wel gebruik van de updates, als het systeem het aangeeft dat ik wat moet bijwerken..

2. Waarom moet je naast de pae-kernel ook nog een generic-kernel hebben?
Heb je 4GB RAM of meer -> neem de pae-kernel en verwijder de generic-kernel. Heb je minder RAM dan is de pae-kernel niet nodig -> neem de generic-kernel.
Antw Simon:
Ik weet niet wat het is en heb volgens mij er ook niet voor gekozen
Hoe kan ik de generic-kernel verwijderen ?

Hoe kan ik je voorgestelde commando toch uitvoeren , ondanks dat ik geen toegang heb?

Alvast bedankt voor jullie enthousiaste reacties!!
Fijne dag morgen

Simon





Offline heir4c

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #16 Gepost op: 2013/10/10, 00:42:52 »
Achter de &&  moet er nog eens sudo staan.
Eigenlijk zijn dat twee commando's. De && betekent dat als het eerste commando uitgevoerd is ook het tweede commando uitgevoerd moet worden. Als het eerste niet uitgevoerd kan worden zal ook het tweede niet uitgevoerd worden.

Er kan ook || tussen twee commando's staan. Dat wil dan zeggen dat het tweede een alternatief commando is voor het eerste. Als het eerste NIET kan uitgevoerd worden dan pas word het tweede uitgevoerd. Als het eerste WEL uitgevoerd worden, word het tweede NIET uitgevoerd.


sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #17 Gepost op: 2013/10/10, 12:30:15 »
...
Uiteraard kan dat ook "handmatig" via apt of Synaptic: zie de handleiding van Pjotr.
...

Hoi,

Het verwijderen is me gelukt ...

...
1. Waarom is niet de actuele kernel met nummer 3.2.0-54 geïnstalleerd? Wanneer is het systeem voor het laatst geactualiseerd?
Antw Simon: ik heb nooit een ubuntu nooit geaktualiseerd, ik maak wel gebruik van de updates, als het systeem het aangeeft dat ik wat moet bijwerken..
...

Kan het zijn dat bij het handmatig opruimen een pakket te veel is opgeruimd?
Waardoor de kernel updates niet meer binnen komen.
Het gaat om de paketten:
- linux-image-generic
- linux-headers-generic

Voor de pae kernels moet er volgens mij "pae" achter staan.

Offline bart85

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #18 Gepost op: 2013/10/10, 17:04:04 »
Je moet /etc/default/grub wijzigen.

GRUB_DEFAULT=0
Deze lijn moet je aanpassen. Verander de waarde naar welke optie je wil kiezen. Je moet bij nul beginnen te tellen.
Dus de eerste keuze wordt 0 en de tweede 1, enz.
Hierna moet je update-grub uitvoeren.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline bart85

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #19 Gepost op: 2013/10/10, 17:25:54 »
Welkom in het forum Simon.

Hoe het opstartscherm zich gedraagt, staat in de documentatie.
De mogelijkheden om Grub aan te passen, zie je daar uitgelegd.

Maar het is logisch dat je daarin komt omdat windows (of een andere distro) ook vermeld staat in de grub.
... sterker nog, het is om verschillende redenen af te raden dat gedrag van Grub te willen veranderen.

Als er Ubuntu automatisch gestart zou worden en je hebt je externe harde schijf niet aangesloten, dan kan je dus de pc helemaal niet starten. Bovendien kan je dat ook overkomen als de externe harde schijf defect zou zijn. Je komt dan namelijk niet meer "simpel" naar een ander besturingssysteem wat op je interne harde schijf staat.

Je kunt gewoon /etc/default/grub aanpassen. Zie mijn post. Daarnaast kun je een timeout instellen. Dan heb je in die tijd de keuze om een ander os te kiezen. Grub staat in de MBR of op de partitie. Dus Het aansluiten van de Externe schijf maakt niet uit. Als je van de gewone HDD wil booten moet je de BIOS aanpassen.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #20 Gepost op: 2013/10/10, 21:40:25 »
@
Achter de &&  moet er nog eens sudo staan.
...
sudo apt-get clean && sudo apt-get autoremove
Bedankt heir4c voor je correctie. Klopt. Excuus voor mijn fout. Dat verklaart ook deze melding:
E: Kon het vergrendelingsbestand '/var/lib/dpkg/lock' niet openen - open (13: Toegang geweigerd)
E: Kan de beheersmap (/var/lib/dpkg/) niet vergrendelen. Heeft u beheerdersrechten?
1. Waarom is niet de actuele kernel met nummer 3.2.0-54 geïnstalleerd? Wanneer is het systeem voor het laatst geactualiseerd?
Antw Simon: ik heb nooit een ubuntu nooit geaktualiseerd, ik maak wel gebruik van de updates, als het systeem het aangeeft dat ik wat moet bijwerken.
... volgens mij is dat een misverstand. Wat je niet hebt gedaan: een upgrade van Ubuntu 12.04 naar 12.10 of 13.04, d.w.z. je hebt geen besturingssysteem naar de volgende versie opgewaardeerd. Maar wat je wel doet, is actualiseren = een bestaande installatie/versie van een systeem bijwerken. Anders had je ook niet een hele lijst aan nieuwe kernels gehad.

2. Waarom moet je naast de pae-kernel ook nog een generic-kernel hebben?
Heb je 4GB RAM of meer -> neem de pae-kernel en verwijder de generic-kernel. Heb je minder RAM dan is de pae-kernel niet nodig -> neem de generic-kernel.
Antw Simon:
Ik weet niet wat het is en heb volgens mij er ook niet voor gekozen
Hoe kan ik de generic-kernel verwijderen ?
Ik kom weer terug bij een paar ham-vragen om te kunnen bekijken welke fouten misschien in je systeem zitten: welke kernel gebruik je, heb je meer dan 4GB RAM of niet, welke Grub-versie gebruik je? Wat zie je in de terminal bij de volgende commando's:
uname -afreeapt-cache policy grub2De 1e laat zien welke kernelversie je nu gebruikt.
De 2e laat zien hoeveel werkgeheugen je hebt.
De 3e laat toont je Grub-versie.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Simon

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #21 Gepost op: 2013/10/11, 00:23:19 »
Hoi

Volgende zonder foutmelding uitgevoerd:

simon@simon-desktop:~$ sudo apt-get clean
[sudo] password for simon:
simon@simon-desktop:~$ sudo apt-get autoremove
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De status informatie wordt gelezen... Klaar
0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
simon@simon-desktop:~$

Ik heb gechecked of dit gevolgen heeft gehad voor het opstarten--- Grub blijft hetzelfde doen.

==============================================================================
Citaat eerdere reaktie:
Kan het zijn dat bij het handmatig opruimen een pakket te veel is opgeruimd?
Waardoor de kernel updates niet meer binnen komen.
Het gaat om de paketten:
- linux-image-generic
- linux-headers-generic
Voor de pae kernels moet er volgens mij "pae" achter staan.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Antw Simon:
Het kan zijn dat er bij het handmatig opruimen een pakket teveel is opgeruimd, kan het alleen niet meer nagaan (denk ik)
Ik heb alleen die versies verwijderd die ouder waren dan .....53

Als ik teveel verwijderd heb, kan ik dan een soort listing maken om zo te kunnen achterhalen wat ik dan nog mis?


=========================================================================================
Citaat GHarz:
Ik kom weer terug bij een paar ham-vragen om te kunnen bekijken welke fouten misschien in je systeem zitten: welke kernel gebruik je, heb je meer dan 4GB RAM of niet, welke Grub-versie gebruik je? Wat zie je in de terminal bij de volgende commando's:
De 1e laat zien welke kernelversie je nu gebruikt.
De 2e laat zien hoeveel werkgeheugen je hebt.
De 3e laat toont je Grub-versie.


Antw Simon:
Uit mijn Terminal kwam het volgende:

De 1e laat zien welke kernelversie je nu gebruikt.
simon@simon-desktop:~$ uname -a
Linux simon-desktop 3.2.0-45-generic-pae #70-Ubuntu SMP Wed May 29 20:31:05 UTC 2013 i686 i686 i386 GNU/Linux

De 2e laat zien hoeveel werkgeheugen je hebt.
simon@simon-desktop:~$ free
             total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:       1749532    1551916     197616          0     130028     638840
-/+ buffers/cache:     783048     966484
Swap:            0          0          0

De 3e laat toont je Grub-versie.
simon@simon-desktop:~$ apt-cache policy grub2
grub2:
  Geïnstalleerd: (geen)
  Kandidaat:     1.99-21ubuntu3.10
  Versietabel:
     1.99-21ubuntu3.10 0
        500 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise-updates/universe i386 Packages
     1.99-21ubuntu3 0
        500 http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/ precise/universe i386 Packages
simon@simon-desktop:~$

Ik hoop dat je er wat aan kan ontdekken wat er nog loos is!!

===========================================================================
Antw Simon:
Mijn Grub instellingen:

GRUB_DEFAULT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT=0
GRUB_HIDDEN_TIMEOUT_QUIET=true
GRUB_TIMEOUT=0
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

Ik heb begrepen dat het grub menu alleen komt als er 2 besturingssystemen op mijn schijf staan, kan ik dit op een of andere manier nagaan?

Alle lof voor de input die jullie mij geven in "voor mij" begrijpelijke taal!!!
Voor morgen wens ik jullie allen een fijne laatste (werk) dag van de week toe.

vr groet
Simon



 













« Laatst bewerkt op: 2013/10/11, 01:11:54 door Simon »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Opstarten van harde schijf niet compleet
« Reactie #22 Gepost op: 2013/10/13, 16:25:43 »
Citaat
Als ik teveel verwijderd heb, kan ik dan een soort listing maken om zo te kunnen achterhalen wat ik dan nog mis?
Het installeren en verwijderen kan m.b.v. het Ubuntu Software Center, Synaptic, met terminal-commando's of met scripts.
Kan je vertellen hoe je iets hebt verwijderd? In Synaptic is namelijk een geschiedenis grafisch te benaderen.

Citaat
simon@simon-desktop:~$ uname -a
Linux simon-desktop 3.2.0-45-generic-pae #70-Ubuntu SMP Wed May 29 20:31:05 UTC 2013 i686 i686 i386 GNU/Linux
Je hebt een 32bits kernel geladen, maar dan de versie die 4GB RAM en meer aan kan.
Deze kernel is voor je systeem niet nodig, want je hebt maar 2GB werkgeheugen.

Hoe je aan de pae-kernel gekomen bent, kan ik niet beoordelen want die wordt volgens mij bij een 32bits installatie alleen dan aangeboden als er "veel RAM" wordt gezien.
Vraag aan de 32bits forumleden: welke kernel is tegenwoordig standaard? Ik meen gelezen te hebben dat de gewone Ubuntu standaard een pae-kernel gaat aanbieden en dat de 12.04-versies Xubuntu en Lubuntu de keuze aan de gebruiker over laten.

Om de nieuwere kernel (...54) te starten, moet je blijkbaar handmatig iets corrigeren.
Start de pc opnieuw en druk dan een toets om in je Grub-menu een kernel te kunnen kiezen.
… blader naar de regel waar de 3.2.0-54 staat en start deze kernel.
[Plan B: als je alleen de regel met de kernel … 45 ziet: Je staat dan op de 1e regel en daarin zie je ….-45, druk op E (=edit) en je kan de codetekstregel aanpassen.
Maak van de "45-generic-pae" een "53-generic" (zonder de aanhalingstekens uiteraard). Daaronder staat nog een keer een regel waarin het cijfer 45-generic-pae staat, maak daar ook 53-generic van.

edit 18:08: NB: in de 1e regel in de edit-modus is alleen tekst, die kan maar hoeft niet veranderd te worden. Het gaat mij om onderstaande code:
Citaat
   linux   /boot/vmlinuz-3.2.0-54-generic root=UUID=1234-hier-staat-je-eigen-code ro   
   initrd   /boot/initrd.img-3.2.0-54-generic

Voordat we misschien brokken maken met verwijder-acties - er zit iets niet goed met je Grub …
Start je systeem normaal als je de externe HD niet aan de pc hebt hangen, zoja: welk besturingssysteem wordt er dan gestart, Windows XP/Vista/7?

Als je in de terminal de volgende opdracht uitvoert?
sudo apt-get -f installLaat hier even zien wat getoond wordt in de terminal als reactie op het verzoek om de installatie te repareren (-f install = fix installatie)

Kan de forumbeheerder even kijken waarom ik deze melding 5 minuten geleden zag terwijl ik geen nieuwe 22 berichten tegenkom? Het laatste bericht was 1 oktober 2013, 00:23:19.
Citaat
Waarschuwing - terwijl je bezig was met reageren zijn er 22 nieuwe reacties geplaatst. Het zou kunnen dat je je reactie nog wilt aanpassen.
« Laatst bewerkt op: 2013/10/13, 18:15:34 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce