Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie  (gelezen 2280 keer)

HarmW

  • Gast
Installatie
« Gepost op: 2009/02/24, 10:44:34 »
Hallo, het installeren is nu allemaal goed gegaan.
Nu wil ik de computer opstarten en dan start hij alles enzo en dan moet ik de server naam en wachtwoord heb ik gedaan en dan krijg ik een scherm met het volgende:

5 failures since last login.
Last was di 24 feb 2009 10:37:01 CET on tty1.
To Run a command as administrator (user "root), use "sudo <command>".
See "man sudo_root" for details.

War moet ik hiermee doen?

Groetjes,
Harm

Re: Installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/24, 11:07:33 »
Niks. Het is gewoon info die het systeem geeft wanneer je inlogt.

HarmW

  • Gast
Re: Installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/24, 11:30:50 »
Niks. Het is gewoon info die het systeem geeft wanneer je inlogt.

Hoe moet ik hier verder dan?

Re: Installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/24, 11:52:40 »
Commando's invoeren, je server instellen, etc. Ik hoop dat je wel wat verstand hebt van servers?

Offline track

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/24, 12:00:39 »
Hoi  Harm,

welkom op het Forum !

Wil je even uitleggen welke Uby je geïnstallerd hebt en een welke computer je hebt ?
Anders wordt het toch een beetje zeilen in de mist.

Vriendelijke groet,

track

HarmW

  • Gast
Re: Installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/24, 12:04:05 »
Hoi  Harm,

welkom op het Forum !

Wil je even uitleggen welke Uby je geïnstallerd hebt en een welke computer je hebt ?
Anders wordt het toch een beetje zeilen in de mist.

Vriendelijke groet,

track


Hallo,

Wij hebben hier een IBM Server staan en weten niet wat het handigst is. De Dekstop of de Server editie.
De server versie 8.10 is hier nu geinstalleerd maar we komen niet verder bij een melding met: Register not found!

Groetjes,
Harm

Re: Installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/24, 12:09:29 »
Een desktopeditite draai je natuurlijk niet op een server. Heb je enige ervaring met Linux, of met het beheer van servers?

Offline track

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/24, 12:13:03 »
Citaat
Een desktopeditite draai je natuurlijk niet op een server. ..
Dat doe ik trouwens wél.  Maar dat is een ander verhaal.

Harm, wat is de bedoeling met de installatie ?  Wat wil je daarmee doen of kunnen ?

track

HarmW

  • Gast
Re: Installatie
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/24, 12:16:35 »
Citaat
Een desktopeditite draai je natuurlijk niet op een server. ..
Dat doe ik trouwens wél.  Maar dat is een ander verhaal.

Harm, wat is de bedoeling met de installatie ?  Wat wil je daarmee doen of kunnen ?

track

Hij wordt ook niet echt gebruikt voor server. Alleeen Apache + MySQL af en toe.
En verder Torrents en Frostwire.

Offline track

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/24, 12:26:37 »
Als je niet veel ervaring met de commandolijn hebt of ook geen zin in zoiets kan je makkelijk de gewoone desktop-editie pakken en later Apache, SQL enz. erbij installeren.

Alleen als het zwaartepunt op de maximale effectiviteit ligt moet je zeker de server-editie hebben.

Bij de desktop-editie draait de installatie grotedeels automatisch, en dat is makkelijk.
Misschien heb je al een keer  http://sites.google.com/site/computertip/  stap voor stap gelezen ?
Dan heb je een beetje meer bij de achtergrond en HowTo's.

track

Offline track

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/24, 12:34:59 »
P.S.: willen jullie hem alleen in een netwerk als server gebruiken of draai je hem ook als desktop ?
       Als hij alleen als server zal draaien is een dektop uiteraard onzin.

Dan heb je veelmeer hier iets aan: https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/C/index.html
« Laatst bewerkt op: 2009/02/24, 12:37:54 door track »

HarmW

  • Gast
Re: Installatie
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/24, 12:52:19 »
P.S.: willen jullie hem alleen in een netwerk als server gebruiken of draai je hem ook als desktop ?
       Als hij alleen als server zal draaien is een dektop uiteraard onzin.

Dan heb je veelmeer hier iets aan: https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/C/index.html

Is Windows XP beter?

Offline track

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/24, 13:11:34 »
Als je om problemen vraagt wél.

Echt waar: Het gehele Win..- verhaal is maar één veiligheidsprobleem. 
Het eerste dat Win.. bij een installatie tegen je zegt is dat je moet registreren, het tweede, dat er een veiligheidsprobleem is.

Bij Linux heb je een netjes gestructureerd rechtenbeheer, vandaar heeft het niet zonder reden de naam veilig te zijn.
Als je je dus niet van de schijnbare eenvoudigheit van Win.. laat verleiden is Linux (en Ubuntu) zeker een goede keuze.
(je hoeft alleen de MS-support-database  met dit forum te vergelijken - dan weet je wat ik bedoel)

track

p.s. XP deugt niet voor een server, daar moet je de server 2008 hebben ...
« Laatst bewerkt op: 2009/02/24, 13:17:22 door track »

HarmW

  • Gast
Re: Installatie
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/24, 13:20:38 »
Als je om problemen vraagt wél.

Echt waar: Het gehele Win..- verhaal is maar één veiligheidsprobleem. 
Het eerste dat Win.. bij een installatie tegen je zegt is dat je moet registreren, het tweede, dat er een veiligheidsprobleem is.

Bij Linux heb je een netjes gestructureerd rechtenbeheer, vandaar heeft het niet zonder reden de naam veilig te zijn.
Als je je dus niet van de schijnbare eenvoudigheit van Win.. laat verleiden is Linux (en Ubuntu) zeker een goede keuze.
(je hoeft alleen de MS-support-database  met dit forum te vergelijken - dan weet je wat ik bedoel)

track

p.s. XP deugt niet voor een server, daar moet je de server 2008 hebben ...

Server 2008 is dat gratis? En zeker ook ingewikkeld om te installeren.

Offline track

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/24, 13:31:39 »
Nee, hoor.  Kost maar v.a. 1108.40 €.   Heb je bij MS ooit gezien dat er iets echt gratis is ??


Maar:  wil je toch even zeggen wat je met de server graag wilt doen ?

Want dat zal het makkelijkst de weg wijzen.

track

HarmW

  • Gast
Re: Installatie
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/24, 13:32:32 »
Nee, hoor.  Kost maar v.a. 1108.40 €.   Heb je bij MS ooit gezien dat er iets echt gratis is ??


Maar:  wil je toch even zeggen wat je met de server graag wilt doen ?

Want dat zal het makkelijkst de weg wijzen.

track

Ik wil Apache + MySQL gaan draaien. En dingen downloaded via Torrent en Frostwire

Offline track

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #16 Gepost op: 2009/02/24, 13:44:53 »
Dat had je al gezegd.   
1. Wil je ook een desktop (dus scherm, toetsenbord en muis) rechtstreeks aan de server gebruiken of wil je hem hoofdzakelik via het netwerk besturen ?
2. Heb je ooit het beher van een server gedaan ?   Ben je enigzins vertrouwd met de commandolijn ?
3. Verwacht je dat de server gewoon productief draait of ligt de klem meer op Linux / Ubuntu te leren kennen ?

track

HarmW

  • Gast
Re: Installatie
« Reactie #17 Gepost op: 2009/02/24, 14:06:21 »
Dat had je al gezegd.   
1. Wil je ook een desktop (dus scherm, toetsenbord en muis) rechtstreeks aan de server gebruiken of wil je hem hoofdzakelik via het netwerk besturen ?
2. Heb je ooit het beher van een server gedaan ?   Ben je enigzins vertrouwd met de commandolijn ?
3. Verwacht je dat de server gewoon productief draait of ligt de klem meer op Linux / Ubuntu te leren kennen ?

track

1. Allebij, je moet ook via de computer zelf kunnen werken en via buitenaf.
2. Nee.
3. Vooral productief, maar ook om te kijken hoe Linux in elkaar zit.

We krijgen het niet geinstalleerd, hij blijft elke keer in een MS-DOS Scherm hangen en geeft hij allemaal errors aan.

Offline track

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #18 Gepost op: 2009/02/24, 14:39:30 »
In jouw geval zal ik voorstellen dat je de installatie opnieuw doet en dan vanaf de gewone desktop live-CD.

Dat is het makkelijkst en ook het overzicht is vanuit de desktop beter.
Via het het pakketbeheer zal je makkelijk ook de nodige pakketten voor de server-diensten erbij kunnen voegen.

n.b.: De commandolijn van Linux ziet er alleen zo uit als bij DOS maar kan oneindig veel meer.
       (en luistert trouwens op de naam bash)

track

HarmW

  • Gast
Re: Installatie
« Reactie #19 Gepost op: 2009/02/24, 14:43:29 »
In jouw geval zal ik voorstellen dat je de installatie opnieuw doet en dan vanaf de gewone desktop live-CD.

Dat is het makkelijkst en ook het overzicht is vanuit de desktop beter.
Via het het pakketbeheer zal je makkelijk ook de nodige pakketten voor de server-diensten erbij kunnen voegen.

n.b.: De commandolijn van Linux ziet er alleen zo uit als bij DOS maar kan oneindig veel meer.
       (en luistert trouwens op de naam bash)

track

De naam Bash komt me bekend voor daar stonden allemaal errors achter :p

HarmW

  • Gast
Re: Installatie
« Reactie #20 Gepost op: 2009/02/24, 14:55:12 »
Nou heb ik opnieuw geinstalleerd en moet ik bij de restart de server login enzo invoeren maar die heb ik nooit ingevult?

Offline track

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #21 Gepost op: 2009/02/24, 15:01:25 »
Bij de installatie hebje een naam en wachtwoord opgegeven toch ?

Die hoef je alleen in te vullen.

track

Offline ruujan

  • Lid
Re: Installatie
« Reactie #22 Gepost op: 2009/02/24, 16:58:20 »
Harm, als ik je een raad mag geven. Ik denk dat het slim is om die server eerst eens op te tuigen met een gewone desktopversie van Linux. Dan kun je van daaruit 1) je Apache en MySQL optuigen, 2) Vanuit een comfortabele grafische omgeving met Limewire aan de gang en 3) de terminal (bash dus) eens verkennen.