Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen 5.1 Surround geluid na update van 9.04 naar 9.10  (gelezen 1218 keer)

Geen 5.1 Surround geluid na update van 9.04 naar 9.10
« Gepost op: 2009/10/31, 12:06:42 »
Kan iemand mij helpen s.v.p.? Ik heb gisteren de upgrade gedaan van Ubuntu 9.04 naar 9.10 en (helaas!) nu geven alleen de 2 front-boxen maar meer geluid, terwijl ik in 9.04 prima 5.1 surround geluid had.
Bij geluidsvoorkeuren heb ik al de output op Analog Surround 5.1. output gezet. Maar dat helpt niet.
Ik gebruik gewoon de interne geluidscontroller, hier onder de informatie van: lspci
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 82801G (ICH7 Family) High Definition Audio Controller (rev 01)

Hoe krijg ik m'n mooie geluid weer terug ???

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Geen 5.1 Surround geluid na update van 9.04 naar 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/01, 01:06:33 »
staat hij niet misschien tussen de restricted drivers? Deze ka je vinden onder Systeem -> Beheer -> Hardwarestuurprogramma's.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline r3inhout

  • Lid
Re: Geen 5.1 Surround geluid na update van 9.04 naar 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/01, 21:53:43 »
Ik volg even mee.. Ik heb hetzelfde probleem: geluid bij 1 setje speakers en voor de rest niets.
Staat er bij jouw ook onder 'geluidsvoorkeuren --> tabblad hardware' onder device:  intern geluid - 1 output?

mvg,
Reinhout

edit: Ik volgde de volgende handleiding (engelstalig): https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto
Realtek ALC1200 moet de codec zijn van mijn geluidskaart maar realtek is nergens in het bestand.

Dan vielen mijn ogen op het bestand HD-Audio.txt.gz Daar even in rondgekeken en het meest voorkomende probleem zou zijn dat de codec niet ondersteund wordt. Wat verder gelezen en dan opende ik HD-Audio-Models.txt.gz...
Blijkbaar staat de ALC1200 er niet in :s Ik ben zoiezo al een noob in ubuntu maar nu kan ik er echt geen wijs meer uit raken :s


« Laatst bewerkt op: 2009/11/02, 09:25:46 door r3inhout »

Re: Geen 5.1 Surround geluid na update van 9.04 naar 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/03, 14:25:38 »
Hij staat niet bij de restricted drivers, daar had ik al naar gekeken. Leek me ook sterk, omdat het gewoon om de geluids-chip op het moederboard gaat en niet om een aparte geluidskaart.

Inmiddels heb ik wel 5.1 geluid door de volgende actie: Alles wat met pulseaudio te maken heeft verwijderd (remove pulse*) en daarna gnome-alsamixer geïnstalleerd. In die volgorde. Bij het opstarten van gnome-alsamixer kon ik een vinkje weghalen bij één van de output selecties, waarna het geluid er weer goed uitkomt.
Jammer genoeg had ik toen pulseaudio al verwijderd, want nu weet ik niet of gnome-alsamixer ook de oplossing was geweest zonder pulseaudio te verwijderen.
Nu ik niets meer heb van pulseaudio ben ik ook het luidsprekericoontje kwijt in de statusbalk en kan ik via voorkeuren->geluid ook niets meer doen.
Aan de andere kant durf ik ook niet pulseaudio weer te installeren, omdat ik dan misschien weer geen goed geluid heb, terwijl alsa blijkbaar goed met de geluidshardware overweg kan en pulseaudio niet.