Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: selectie bolletjes kleiner maken? GESTOPT  (gelezen 400 keer)

Offline joske1

  • Lid
selectie bolletjes kleiner maken? GESTOPT
« Gepost op: 2016/09/18, 16:31:52 »
Beste vrienden ik werk veel met een vector programma,  waarin de punten van selectie heel fijne
zwarte bolletjes zijn die het zicht op je werk (selectie) niet storen!
In Gimp zijn die vrij groot, en voor een fijne selectie, staan die in de weg? kan men die kleiner uitvoeren? of aanpassen ergens? eventueel via terminal?
De selectie komt rommelig over, omdat de knopjes te dicht op elkaar moeten staan.
Zie voorbeeld hierbij

Kan er iemand mij uithelpen

Groetjes, joske
« Laatst bewerkt op: 2016/09/26, 10:26:19 door joske1 »
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: selectie bolletjes kleiner maken?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/09/18, 17:10:44 »
Hoi Joske,

Dat zijn heel vermoedelijk de knooppunten van jouw vectors. Kan je je werk uit het vectorprogramma niet exporteren in een bekend formaat, zoals jpg, png of pdf? GIMP is een alleseter. Die kan heel veel aan.

Of vertel ons de naam van jouw vectorprogramma?

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline joske1

  • Lid
Re: selectie bolletjes kleiner maken?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/09/18, 18:30:09 »
Hallo!  jvecht!

was ik natuurlijk vergeten he! het is wel een win programma maar je er is ook een editie voor Linux "Xara" is gewoon fijner opgebouwd, en als grafisch tekenaaar, heb ik daar al veel plezier in gehad, en die vreugde wil ik ook terugvinden in Gimp, Dat is eigelijk het enige wat mij erg stoort in Gimp! Heb al dikwijls gezocht dit aan te passen, maar slaag er niet in!
Het is een vector programma waar je ook jpg en ander formaten kan in verwerken, en om die selecties te maken gebruikt men fijne knooppuntjes! Wi deze ook in Gimp gebruiken !
groetjes
Joske
« Laatst bewerkt op: 2016/09/18, 18:34:16 door joske1 »
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline joske1

  • Lid
Re: selectie bolletjes kleiner maken?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/09/18, 18:55:11 »
Hallo!  jvecht!

was ik natuurlijk vergeten he! het is wel een win programma maar je er is ook een editie voor Linux "Xara" is gewoon fijner opgebouwd, en als grafisch tekenaaar, heb ik daar al veel plezier in gehad, en die vreugde wil ik ook terugvinden in Gimp, Dat is eigelijk het enige wat mij erg stoort in Gimp! Heb al dikwijls gezocht dit aan te passen, maar slaag er niet in!
Het is een vector programma waar je ook jpg en ander formaten kan in verwerken, en om die selecties te maken gebruikt men fijne knooppuntjes! Wi deze ook in Gimp gebruiken !
groetjes
Joske
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline jan11000

  • Lid
Re: selectie bolletjes kleiner maken?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/09/18, 19:00:57 »
Inkscape is een vector programma, probeer deze eens.
Samen met gimp kun je veel doen.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: selectie bolletjes kleiner maken?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/09/18, 19:57:20 »
Hallo Joske,

Xara ken ik zijdelings wel. Een erg mooi programma. In de vorm van Xara Extreme is het ook beschikbaar voor Linux. Het is nou één van die dingen die ik wel eens wil uitproberen. Maar daar ontbreekt me dan toch weer de tijd.

GIMP is heel anders dan Xara. Waar Xara als basis vector heeft en daar van alles bij levert is GIMP echt een rasterprogramma. Het werkt met beeldpuntjes, klaar. Zoals Jan heel terecht opmerkt ga je dan in de Linux wereld naar Inkscape, doet je vector ding en stapt dan door naar GIMP.

Dat is typisch Linux. Maak een programma, mag best een kleintje zijn, en zorg dat hij goed is. Samen met andere kleintjes heb je als gebruiker dan toch alles. Het is wat omslachtiger werken, maar je ben amateur en geen prof.  Bovendien draait alles ook puik op eenvoudige hardware. Geef mij maar een laptop uit de Windows Vista tijd. Ik zet er de laatste Ubuntu op en doe er alles mee.

In GIMP kan je prima selecties maken! Je hebt daar een hele reeks gereedschappen voor met allerlei opties. Zie de bijlage voor een snel gemaakt voorbeeld.

In hoofdstuk 5 van mijn jaarbundel met mijn maandelijkse artikelen over GIMP heb ik een complete minicursus Selecteren staan, compleet met downloadbaar serieus oefenmateriaal in hoge resolutie. Die cursus zal jij niet zo nodig hebben.  Ik ben geen professional designer. Wel een erg gerenommeerde trainer.  Ik verwacht wel dat je het een snel beeld zal geven van de basismogelijkheden waar je wat aan hebt.

groet,

Just

« Laatst bewerkt op: 2016/09/18, 19:59:22 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline joske1

  • Lid
Re: selectie bolletjes kleiner maken?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/09/18, 20:13:23 »
Ja, jvecht,

 je hebt wel gelijk maar in "xara" en" Extreme" kan je ook de twee bewerken,
maar daar gaat het niet over, en in jou snel voorbeeld zie ik al verbetering daar de bolletjes
niet gevuld zijn met wit zoals in het voorbeeld dat ik vond op de site van Gimp!
Wat al een heel verschil geeft, t'is wel prettiger werken als dit alles beetje in verhouding is!
Gimp gebruikt een voorhamer op spijkertjes in de muur te slaan! Ik gebruik als professional
 al veertig jaar elk grafisch programma, en vind dat Gimp een prachtig programma is wat die verfijning verdient!

joske
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: selectie bolletjes kleiner maken?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/09/18, 20:35:21 »
Hoi Joske,

GIMP volgt vaak eenvoudige wegen. Een beetje prof heeft natuurlijk goede spullen, maar bij GIMP kan je nog werken op een 11" netboekje. Vooral als je daar een SSD in kiepert inplaats het originele "beukenhout" harddiskje.

Ik zet gewoon het beeld op 200% (druk eens op toets 2) en dan heb je in wezen hetzelfde. Ik loop wel eens te denken om ergens een iMac op te snorren die het niet meer redt op MacOs El Capitan en er dan natuurlijk Ubuntu op zetten. Dan heb ik die mooie hardware EN de software die dat moois nog geweldig laat draaien. Alleen wonen helaas die Mac fanboys blijkbaar allemaal lekker ruim, want de prijzen blijven me nog wat te fors.

groet,

McJust
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline joske1

  • Lid
Re: selectie bolletjes kleiner maken?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/09/20, 00:23:28 »
jvecht!

 je hebt natuurlijk gelijk, mogelijk ben ik door mijn job beetje misvormd?
mijn bedoeling was , door die verfijning, het voor alle gebruikers niet alleen op zicht aangenamer
te maken om mee te werken, maar ja wie ben ik schijnbaar zijn er vele al content dat ze er zo kunnen mee werken!
Wel jvecht, persoonlijke raad, je moet die Xara extreme eens proberen, is niet groot of zwaar en werkt snel!
alleen moet je er niet verliefd op worden, loopt lekker, en is zo iets mee gemaakt!
Nog bedankt
Groeten,
Joske
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: selectie bolletjes kleiner maken?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/09/20, 09:28:02 »
Hoi Joske,

Bij toeval heb ik op mijn oude laptop MINT 18 XFCE gezet om dat eens mee te maken. Mooi dat MINT. Ik zal daar dat Xara Extreme eens opzetten om het mee te maken.

Zeg, een tijd geleden ontdekte ik Mypaint. Heerlijk tekenprogramma. Doodsimpel, maar daar kan je echt wat mee met een Wacom tekentablet. Ik kan wel helemaal niet tekenen, maar via overtrekken en zo maak ik dan toch leuke plaatjes. Kan dat Xara wellicht ook lekker met mijn Wacom Bamboo-tje uit de weg plus nog veel meer?

groet

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline joske1

  • Lid
Re: selectie bolletjes kleiner maken?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/09/20, 13:51:04 »
jvecht,

goed! ik ben linkshandig voor al mijn tekenwerk, voor de rest gebruik ik de muis rechtshandig! al mijn tekenen, jaren lang gebeurt met Wacom Bamboo en gaat heel goed en snel!
Als je dit programma vergelijkt met Coreldraw (waar ik ook mee werkte) scheelt uren verschil op iets te makenAlleen om de rechter knop op de pen te gebruiken neem ik de muis! anders is't te veel knoei werk! en als je iets hebt, klik er op, hou ingedrukt en versleep, laat los en je hebt dubbel!
Ik wens jou veel genot met xara extreme, is en blijft mijn lieveling programma voor tekenen!
Succes
joske
Verander de wereld, begin met je zelf!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: selectie bolletjes kleiner maken?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/09/20, 18:07:04 »
Hoi Joske,

OK, dank je wel!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021