Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: minimale configuratie waarmee ik internet kan  (gelezen 1044 keer)

vanlunteren

  • Gast
minimale configuratie waarmee ik internet kan
« Gepost op: 2007/12/28, 16:27:13 »
Hallo,
Ik wil een oude laptop zo installeren dat ik hem als internet viewer kan gebruiken, niets meer niets minder.
Het probleem is dat m'n oude laptop maar 32MB ram heeft. (er heeft voorheen W95 op gedraaid)

Hoe moet ik te werk gaan?

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
minimale configuratie waarmee ik internet kan
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/28, 16:47:53 »
32mb Ram?
Dit lijkt me de enige mogelijke manier:
http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/kleinensnel/
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline joop905

  • Lid
minimale configuratie waarmee ik internet kan
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/28, 16:48:36 »
welkom.
kan je vergeten met Ubuntu met 32MB

GrJ905.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
minimale configuratie waarmee ik internet kan
« Reactie #3 Gepost op: 2007/12/28, 16:59:32 »
Deze kan je ook nog proberen:
https://wiki.ubuntu.com/NlKleinEnSnel

Maar 32 MB is wel erg weinig hoor. Verwacht niet dat het soepel gaat lopen.

vanlunteren

  • Gast
minimale configuratie waarmee ik internet kan
« Reactie #4 Gepost op: 2007/12/28, 17:31:42 »
Ik zie dat ik nog flink wat moet studeren om dit te realiseren, ben een beginner , zal eerst de documentatie maar eens gaan bekijken.  Bedankt alvast !

Offline ml2mst

  • Lid
    • ml2mst-gmail
    • Mijn Weblog
minimale configuratie waarmee ik internet kan
« Reactie #5 Gepost op: 2007/12/28, 17:55:51 »
Welkom vanlunteren,

Als hobby krijg ik veel verouderde computers, of koop deze voor een prikje op. Vervolgens knap ik deze systemen op, zodat er weer een werkbaar systeem ontstaat en zet ik er FreeDOS, GNU/Linux of een van de BSD's op en geef ze weer door aan mensen die graag een computer hebben, maar het geld voor een nieuwe computer niet kunnen op hoesten.

Mijn ervaring is, dat je toch echt minimaal 64 MiB RAM nodig hebt, om onder een grafische werkomgeving (XFCE of zo) kunt web surfen met een slanke browser (Firefox is te log). Filmpjes op Youtobe kijken, op een dergelijk systeem, kan je uit je hoofd zetten. Het is simpelweg niet werkbaar.

Ik bedoel hierbij een up to date distributie als Debian GNU/Linux "etch". Met XUbuntu zou het ook moeten lukken (met 64 MiB RAM), hoewel je dan wel een aantal pakketten moet  vervangen, door lichtere alternatieven.

Ik wil je niet de pret bederven, maar je hebt de keuze tussen een verouderde distributie (SuSE Linux 7.x, Mandrake 9.x of Redhat 8.x) of misschien is FreeDOS wel iets voor je:

http://www.freedos.org er zit ook een desktop omgeving bij, die de naam OpenGEM draagt en de grafisch geörienteerde internet suite Arachne.

Als je vroeger met MS-DOS hebt gewerkt, zal jij je snel als een vis in het water voelen. FreeDOS, is een Open Source (GPL v2) MS-DOS 5 compatibel besturingssysteem, met netwerk- en multimedia ondersteuning. De volledige broncode is vrij beschikbaar.

Ik heb het zelf op een Pentium 166 (geen MMX) met 32 MiB RAM en 2.1 GiB HDD draaien. Loopt als 'n zonnetje.
Kubuntu 20.04, Windows 10 Pro Hoofdcomupter
Kubuntu 20.04, Windows 10 Home op Laptop
Kubuntu 14.04 op Core 2 Duo
Ubuntu MATE 15.10 op Raspberry PI 3B

Offline jan11000

  • Lid
minimale configuratie waarmee ik internet kan
« Reactie #6 Gepost op: 2007/12/28, 19:20:06 »

mcsalty

  • Gast
minimale configuratie waarmee ik internet kan
« Reactie #7 Gepost op: 2007/12/30, 12:08:42 »
Met freedos kan je inderdaad nog schitterende resultaten bereiken op een iets oudere pc, en het voordeel is dat de meeste mensen nog wat oude software liggen hebben die werkt op dos, hoewel er vele speciale software voor freedos geschreven is. Ik heb ooit eens een projectje uitgewerkt waarbij ik een arcade console moest maken, deze werkte geheel op freedos. Eén nadeel, je hebt niet de vrijheid die je hebt bij gewone linux systemen.