Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows  (gelezen 12442 keer)

Offline Tom4

  • Lid
Beste leden,

Ik heb onlangs terug de stap gewaagd naar Ubuntu naast een dual-boot met windows 8.
Waw ! Met de 12-versies had ik redelijk wat problemen : Window Manager die vaak bleef freezen, geluid dat plots verdween, HDMI via tv dat allesbehalve een correcte weergave vertoonde...Ik weet niet wat er exact veranderd is in 13.04 maar het is opnieuw mijn favoriete distro !

Maar om nu over te gaan naar mijn vraag :

Ik ben een amateur-fotograaf die de eerste stappen zet in de fotografiewereld met een nikon D3100.
Ik probeer nu de bewerking van mijn foto's volledig over te schakelen naar Ubuntu maar zit sinds 2 dagen met een probleem.
Voor mijn Camera gebruik ik een Nikon SD HC high speed kaart van 4GB die Ubuntu 13.04 meteen herkende en er kwam dan ook een symbool in de unity-balk, wat het zou moeten doen dus.
Nu de laatste 2 dagen gebeurd dit niet meer. Ik zie ook nergens in mijn file manager de SD-kaart weergegeven.
In Windows werkt dit echter nog altijd dus aan de SD-poort op mijn laptop kan het ook niet liggen.

Google heeft me ook niet meteen iets concreet opgeleverd, iemand hier die me kan helpen ?

Alvast bedankt

Acer Aspire 5830TG
« Laatst bewerkt op: 2013/05/19, 10:30:01 door Tom4 »

Offline koos4401

  • Lid
Re: SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/10, 10:42:33 »
Linux is veel gevoeliger voor het veilig verwijderen van externe opslagmedia dan Windows. Vraag: heb je de kaart steeds "Veilig verwijderd"?

1. Zo nee, helpt de volgende truc vaak:
Stop de kaart in een Windows machine (dat lukt dus zeker bij jou) en ga via de keuze 'Veilig Verwijderen" te werk om de kaart er weer uit te mogen halen. Zou nu ook in Linux weer moeten werken.
2. Zo ja, wacht op advies van deskundige(n).
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/10, 14:59:54 »
Ik maak dat een enkel keertje vaker mee met mijn USB spul (SDHC kaartjes en meer). Dan start ik mijn Linux bak op met niets aan USB eraan. Ook geen USB muis dan. Daarna prik ik het er allemaal rustig één voor één weer in en alles is weer OK.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/11, 11:15:27 »
Even een vraag, wordt je Nikon D3100 niet herkend door Ubuntu?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline carbon

  • Lid
Re: SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/11, 16:08:33 »
Dat dat ik telkens met een nieuwe Samsung DVD brander, computer liep iedere keer vast, sata stekker eruit opstarten en er weer inprikken, heb hem geruild voor een 2de hands HP brander, nu geen last meer.

Moet Linux toch echt eens wat aan doen!!!. die verrotte usb ook, krijg ook geen geluid uit mijn usb geluidskaart.
« Laatst bewerkt op: 2013/05/11, 16:10:44 door carbon »
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/11, 18:56:20 »
Moet Linux toch echt eens wat aan doen!!!.
Weet je zeker, dat de fabrikant alle gegevens openbaar heeft gemaakt ?
Wanneer een fabrikant niet verteld wat er in zit, en hoe e.e.a. moet worden aangestuurd, is het lastig om een driver te maken :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline carbon

  • Lid
Re: SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/11, 19:07:41 »
Vast en zeker niet, ik heb eens gebeld naar Samsung Nederland, zij vertelde mij dat Linux en Apple niet van plan zijn zich aan te passen naar Samsung. De omgekeerde wereld dus!
 Geen Google, Gmail geen Dropbox en geen Youtube meer..Geeft een heerlijk gevoel :) Was gelukkig al verlost van MS

Re: SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/12, 13:15:55 »
Ook hier een DVD brander van Samsung, werkt prima.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jan11000

  • Lid
Re: SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/12, 18:51:39 »
Geheugenkaart 2 x aankoppelen, en 2x verwijderen met windows.
Altijd via software los koppelen, dan pas verwijderen.
Hoe doe je dit met de foto camera? indien dit fout gaat, dan kan het zijn dat linux niet gaat mounten op het kaartje.

Dan in linux gebruiken,
kijk met "disk utility", daar kun je de harde schijven zien, maar ook geheugen kaarten,
Indien niks zichtbaar, start de terminal, typ dan "lsusb", 3x , kijk dan of je kaartje te voor schijn komt.

Of in linux in de log boeken kijken, op het moment dat je het kaartje erin doet, dus of je dan een fout melding ziet, ik weet alleen niet waar je precies kunt kijken.

Offline Tom4

  • Lid
Re: SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/19, 10:21:44 »
Ik heb de kaart gemount in windows 8 , veilig verwijderd, en dan ging ie weer :)
Mensen die enkel de basis kennen van ubuntu maar geen windows hebben zullen hierover wel wat frustraties hebben me dunkt...

En over de camera zelf : Ik koppel deze nooit rechtstreeks naar mijn laptop dus zou het eerlijk gezegd niet weten.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/19, 10:32:12 »
Hallo Tom4,

LOL! Ja, aankoppelen in Windows - dat zijn geen oplossingen  O0 Alleen weggooien is NOG erger. Maar goed, je bent eruit.

Ik had laatst hetzelfde probleem met de 16 GB sdhc kaart uit mijn camera. Niks op de desktop. Geen 180 foto's in beeld. In mijn Xubuntu 13.04 laptop geprikt. Die heeft van huis uit een slot die SDHC kaarten accepteert. OK, wel lezen. Oef, was dat even schrikken.

Tja. Ik moest gelijk aan je denken ...

Pas nadat ik de desktop een paar keer had opgestart met niks aan USB eraan EN de kaartlezer op een andere USB poort had aangesloten wilde de boel op de Desktop ook weer.

Lekker weer vandaag. Lichte bewolking en ook een zonnetje. Ideaal weer voor fotograferen.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: [OPGELOST] SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #11 Gepost op: 2015/09/09, 20:33:31 »
Even ter bevestiging: ubuntu 12.04, ingebouwde sd cardreader, nieuwe 32 gb sandisk microSDHC kaart.

Kaart wordt niet gedetecteerd door ubuntu, ook niet na herhaald booten.
Ook voorheen wel te lezen 4gb kaart is niet meer te detecteren.

Kaarten zijn wel te lezen op een samsung tablet.

Ik haalde de usb schijf eraf (unmount) en de sd kaart eruit. Toen de sd kaart er weer in en ja hoor, daar was ie in beeld. Daarna usb schijf er weer aan en alles ok. Dankzij dit forum en de usb-tip weer een gelukkig mens! Dank!

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: [OPGELOST] SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #12 Gepost op: 2015/09/10, 08:21:24 »
Goed om te horen, Wim!

(onderaan je berichten zit bij jou een knopje Opgelost. Dan geeft zo'n mooi groen vinkje. Daar zijn we gek op. Probeer eens., wil je?)
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: [OPGELOST] SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #13 Gepost op: 2015/09/13, 19:54:01 »
Goed om te horen, Wim!

(onderaan je berichten zit bij jou een knopje Opgelost. Dan geeft zo'n mooi groen vinkje. Daar zijn we gek op. Probeer eens., wil je?)

Met alle plezier, maar waar in godsnaam zìt dat knopje???
« Laatst bewerkt op: 2015/09/13, 20:00:43 door Wim Janssen »

Re: [OPGELOST] SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #14 Gepost op: 2015/09/13, 20:15:09 »
Linksonder (zie screenshot):


Re: [OPGELOST] SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #15 Gepost op: 2015/09/14, 11:02:59 »
Linksonder (zie screenshot):

Ik zweer dat dat knopje niet bij mij in beeld is. Wellicht omdat het topic al op 'opgelost' stond? Of iets met firefox? Enfin, omdat het al op opgelost stond laat ik het maar zo. Thx.

Offline Nero

  • Lid
Re: [OPGELOST] SD kaart plotseling niet meer herkend, wel in windows
« Reactie #16 Gepost op: 2015/09/14, 11:26:17 »
Dat knopje krijg je dan ook enkel als TS (Topic Starter). In dit geval is het Tom4 en niet Wim Janssen.