Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opmerking over de documentatie over Wine  (gelezen 4528 keer)

Offline Roel1963

  • Lid
Opmerking over de documentatie over Wine
« Gepost op: 2009/08/17, 13:55:27 »
Afgelopen weekend maar eens geprobeerd iets met Wine te doen, aangezien nu blijkt dat ik eigenlijk nog maar voor twee progjes Windows opstart.

Ik heb wine geïnstalleerd vanaf de commandline en vervolgens de pakketbronnen aangepast volgens winehq.org en vervolgens de update gedraaid. Vervolgens o.b.v. de wiki de desktop-integratie aangepast v.w.b. de drives.

Op dit punt werd ik door Wine op de vingers getikt. Het installeren van .exe bestanden in Wine eist op DAT moment wel degelijk een mapping naar /home/user. Dus deze tijdelijk aangezet et voilà! Na installatie van een app kunnen de drive mappings weer worden uitgezet.

Wellicht iets om in te passen in de docu?

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Opmerking over de documentatie over Wine
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/17, 15:17:45 »
Okee, maar met een installatie-cd zou dat niet kunnen lijkt me. Hoe is dat dan op te lossen??

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Opmerking over de documentatie over Wine
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/17, 17:21:29 »
cd wordt gemapt naar /media/cdrom0

Okee ik probeer vanavond een CD te installeren onder Wine. Als dat zonder kleerscheuren lukt, hoef ik niet meer in XP. Scheelt toch weer wat omschakeltijd :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Opmerking over de documentatie over Wine
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/18, 01:14:55 »
Roel1963 bedankt voor de opmerking over Wine.

Je opmerking en het antwoord van Arie zijn juist: zonder desktopintergratie kan je niet zomaar programma's vanaf de desktop installeren. Er is een "logische" scheiding.

Overigens: als je "normale" programmatuur gebruikt van de originele installatie-cd CD zie ik (tenzij deze programma's van alles moeten downloaden van internet) geen veiligheidsprobleen door de desktop integratie. Met andere woorden het uitschakelen van de drives is optioneel.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Opmerking over de documentatie over Wine
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/18, 14:00:07 »
ik probeer vanavond een CD te installeren onder Wine. Als dat zonder kleerscheuren lukt, hoef ik niet meer in XP. Scheelt toch weer wat omschakeltijd :)

Te vroeg gejuichd. Microsoft SQL Server laat zich helaas niet installeren onder Wine. En die heb ik voor de betreffende applicatie wel nodig... maar goed, dit heeft niets met de Wine docu te maken ;)

Wat me WEL opviel is dat, wanneer Wine wordt geïnstalleerd met gebruikmaking van de extra repository, er een extra mapje "users" wordt aangemaakt, met symlinks naar de map /home/user etc... Bij installatie zonder toevoeging van deze repo wordt deze map NIET aangemaakt!

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Opmerking over de documentatie over Wine
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/18, 15:53:39 »
Wat me WEL opviel is dat, wanneer Wine wordt geïnstalleerd met gebruikmaking van de extra repository, er een extra mapje "users" wordt aangemaakt, met symlinks naar de map /home/user etc... Bij installatie zonder toevoeging van deze repo wordt deze map NIET aangemaakt!
Onze wiki beschrijft primair de pakketten uit de eigen Ubuntu pakketbronnen, universe in het geval van Wine. Bij het gebruik van pakketten van andere sites (WineHQ bijvoorbeeld) kunnen er afwijkingen zijn. Hoewel uiteindelijk dezelfde wine-software (versie 1.0.1 voor Jaunty) geïnstalleerd wordt.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline hello

  • Lid
Re: Opmerking over de documentatie over Wine
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/18, 21:32:39 »
... Hoewel uiteindelijk dezelfde wine-software (versie 1.0.1 voor Jaunty) geïnstalleerd wordt.

Dat is niet helemaal waar. De versie die je via de pakketbronnen van WineHQ zelf krijgt, wordt elke twee weken upgedatet. Dus je krijgt 1.1.27 op dit moment.

Re: Opmerking over de documentatie over Wine
« Reactie #7 Gepost op: 2009/08/18, 23:51:52 »
Precies, daar heeft hello gelijk in. Alleen als je die repo van WineHQ niet toevoegt, dan installeer je 1.0.1 Met die repo installeer je de nieuwste Wine-versie, welke op dit moment 1.1.27 is.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Opmerking over de documentatie over Wine
« Reactie #8 Gepost op: 2009/08/19, 13:17:06 »
Van http://www.winehq.org/download/:

Latest stable release:   Wine 1.0.1     
Latest development release:   Wine 1.1.27

In de Ubuntu 9.04 pakketbron zit wine 1.0.1.

Blijft de vraag of het extra mapje "users" waar Roel1963 het over heeft iets met dit verschil in versie te maken heeft. De pakketbouwer kan hier ook invloed op uitoefenen. Zo is Wine 1.1.27 wel beschikbaar in de proefversie van Ubuntu 9.10. Als ik deze installeer kom ik geen mapje "users" tegen, maar heb wel Wine versie 1.1.27.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Roel1963

  • Lid
Re: Opmerking over de documentatie over Wine
« Reactie #9 Gepost op: 2009/08/19, 15:27:39 »
Blijft de vraag of het extra mapje "users" waar Roel1963 het over heeft iets met dit verschil in versie te maken heeft. De pakketbouwer kan hier ook invloed op uitoefenen. Zo is Wine 1.1.27 wel beschikbaar in de proefversie van Ubuntu 9.10. Als ik deze installeer kom ik geen mapje "users" tegen, maar heb wel Wine versie 1.1.27.

Installatie op 8.04 vanuit de Ubuntu repo, en daarna aankoppelen van de Wine repo (waardoor Wine wordt geupdate) levert ook geen mapje "users" op. Maar die verschijnen WEL als je de Wine repo aankoppelt en vervolgens Wine installeert.

Re: Opmerking over de documentatie over Wine
« Reactie #10 Gepost op: 2009/08/19, 20:08:58 »
Dat betekent dus dat we Scott Ritchie hiervan op de hoogte moeten stellen, aangezien hij de pakketten voor *buntu bouwt.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Opmerking over de documentatie over Wine
« Reactie #11 Gepost op: 2009/08/20, 08:34:22 »
Dat betekent dus dat we Scott Ritchie hiervan op de hoogte moeten stellen, aangezien hij de pakketten voor *buntu bouwt.
Je bedoelt via Launchpad? Zie melding: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/wine/+bug/162031
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Opmerking over de documentatie over Wine
« Reactie #12 Gepost op: 2009/08/20, 20:19:05 »
Het staat er dus al op, en Scott heeft het volgende geschreven aangaande dit:

"A long time ago" probably means in a Wine beta release after 1.0, and will thus get into Ubuntu when Wine 1.2 makes its way in (probably karmic)