Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: IP camerabeelden voorbij router  (gelezen 9337 keer)

KwastjeModus

  • Gast
IP camerabeelden voorbij router
« Gepost op: 2008/04/19, 14:51:10 »
Ik heb een Sitecom IP camera (LN-400). De beelden van deze camera wil ik ook buiten mijn eigen netwerk kunnen benaderen. Ik heb een Netgear WPN824 router.


Hoe gaat zoiets precies in zijn werk? Ik heb geen boekjes meer van die camera. Ik vermoed dat ik de beelden moet forwarden. Heeft iemand een paar handige tips voor me?

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
IP camerabeelden voorbij router
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/19, 23:23:37 »
Hoe benader je die beelden vanaf je interne netwerk? Normaal gezien communiceert de camera op één specifieke poort op het TCP of UDP protocol. Het enige dat je dan eigenlijk moet doen is port-forwarding activeren voor die poort op je router. Vanaf het moment dat je dan connecteert op je externe (WAN) IP adres op die specifieke poort zal je router je automatisch doorsturen naar het lokale IP adres dat je hebt aangegeven in de router.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

KwastjeModus

  • Gast
IP camerabeelden voorbij router
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/20, 12:41:28 »
Citaat van: DarkStar
Hoe benader je die beelden vanaf je interne netwerk? Normaal gezien communiceert de camera op één specifieke poort op het TCP of UDP protocol. Het enige dat je dan eigenlijk moet doen is port-forwarding activeren voor die poort op je router. Vanaf het moment dat je dan connecteert op je externe (WAN) IP adres op die specifieke poort zal je router je automatisch doorsturen naar het lokale IP adres dat je hebt aangegeven in de router.
Hoi Darkstar, ik benader mijn camera door het interne ip-adres van de camera in te tikken. (Is in dit geval 192.168.1.108) Ik krijg dan mooi het beeld van de camera op mijn scherm. Ik weet niet of dat via het TCP of UDP protocol gebeurt. Hoe kan ik dat uitvinden?
Wel zie ik dat er een een poort genoemd wordt voor het FTP protocol. (= poort 21) Ergens anders staat genoemd dat er een second port geopend kan worden voor een webserver (=poort 80)
Moet ik het protocol vinden op de camera of op de router?

Je merkt al, ik weet eigenlijk totaal niet waar ik moet beginnen.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
IP camerabeelden voorbij router
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/20, 13:02:18 »
Kwastje: ik heb snel even gezocht en gevonden dat je camera op de (standaard) http poort communiceert namelijk poort 80. Wat je moet doen is eigelijk vrij simpel, je moet het gewoon weten te vinden. Ga op je router even zoeken naar de 'Port forwarding' (bij sommige routers wordt het ook wel eens 'Virtual Server' genoemd.). Daar ga je een Port-forwarding regel kunnen toevoegen. Meestal worden er deze zaken gevraagd: Name (vrij te kiezen naam, bv camera1), inside port (80 dus), outside port (ook 80), Protocol (neem hier TCP+UDP, kan ook Both staan of zo), IP adres (het interne IP adres van je camera, 192.168.1.108 dus) en dan meestal nog iets om de regel te activeren / op te slaan. Soms moet je ook het 'Externe IP adres' opgeven maar dat kan je best leeg laten aangezien je van overal er aan wil kunnen.
Wat gebeurt er dan exact? Als je verbinding maakt met je WAN IP-adres (kan je makkelijk achterhalen via http://www.myip.nl trouwens) gaat je router je automatisch doorverbinden naar 192.168.1.108 omdat dat zo in je Port Forwarding ingegeven staat. Moest het niet direct lukken kan je ook eens proberen om nog :80 toe te voegen achter je WAN-IP adres.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

KwastjeModus

  • Gast
IP camerabeelden voorbij router
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/20, 14:03:52 »
Citaat van: DarkStar
Kwastje: ik heb snel even gezocht en gevonden dat je camera op de (standaard) http poort communiceert namelijk poort 80. Wat je moet doen is eigelijk vrij simpel, je moet het gewoon weten te vinden. Ga op je router even zoeken naar de 'Port forwarding' (bij sommige routers wordt het ook wel eens 'Virtual Server' genoemd.). Daar ga je een Port-forwarding regel kunnen toevoegen. Meestal worden er deze zaken gevraagd: Name (vrij te kiezen naam, bv camera1), inside port (80 dus), outside port (ook 80), Protocol (neem hier TCP+UDP, kan ook Both staan of zo), IP adres (het interne IP adres van je camera, 192.168.1.108 dus) en dan meestal nog iets om de regel te activeren / op te slaan. Soms moet je ook het 'Externe IP adres' opgeven maar dat kan je best leeg laten aangezien je van overal er aan wil kunnen.
Wat gebeurt er dan exact? Als je verbinding maakt met je WAN IP-adres (kan je makkelijk achterhalen via http://www.myip.nl trouwens) gaat je router je automatisch doorverbinden naar 192.168.1.108 omdat dat zo in je Port Forwarding ingegeven staat. Moest het niet direct lukken kan je ook eens proberen om nog :80 toe te voegen achter je WAN-IP adres.
Hoi DarkStar, ik ga er zo mee aan de slag. Ik heb op het ogenblik het probleem dat ik niet kan inloggen op mijn router. Ik voer het WAN IP adres in, maar dan gebeurt er een hele tijd niets. Zojuist kon ik nog wel gewoon inloggen. Ik moet dat natuurlijk eerst weer in orde hebben. Daarna ga ik er verder mee aan de slag. Vreemd dat ik nu ineens niet meer bij mijn router kan komen.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
IP camerabeelden voorbij router
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/20, 14:53:00 »
Inloggen op je router doe je best vanaf het interne IP adres, op je externe adres gaat de verbinding naar de router specifiek geblokkeerd worden, tenzij je dat expliciet gaat toelaten in de configuratie. Gezien je IP range ga je waarschijnlijk via 192.168.1.1 of 192.168.1.100 moeten inloggen op je router. Dan zal het wel lukken.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

KwastjeModus

  • Gast
IP camerabeelden voorbij router
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/21, 12:57:48 »
Citaat van: DarkStar
Inloggen op je router doe je best vanaf het interne IP adres, op je externe adres gaat de verbinding naar de router specifiek geblokkeerd worden, tenzij je dat expliciet gaat toelaten in de configuratie. Gezien je IP range ga je waarschijnlijk via 192.168.1.1 of 192.168.1.100 moeten inloggen op je router. Dan zal het wel lukken.
Hi Darkstar,

Ik heb mijn router via het interne adres 192.168.1.1 weer aan kunnen spreken. Ik heb mijn camera beelden laten doorsturen naar poort 80 en ik heb deze, volgens mijn weten, geforward. Echter, hoe weet ik of het goed gegaan is. Als ik mijn externe adres intik zie ik niets meer. Hoe kan ik weten of de buitenwereld de beelden ziet die mijn camera vastlegt?

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
IP camerabeelden voorbij router
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/21, 15:08:10 »
Hmmm, je zou in prinicipe gewoon in je browser moeten surfen naar http://jouwWANIP:80 , dan zou het moeten lukken.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

IP camerabeelden voorbij router
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/21, 15:23:10 »
Nee dat lukt niet, omdat er geen dns server van het bestaan op de hoogte is.
Je kan dus niet vanuit jouw eigen netwerk naar buitengaan en dan via ? iets? weer naar binnen kunnen komen.

De enigste manier is om iemand of hier je externe IPadres te geven zodat die ander via http://jouwexterneipadres:80 naar jouw router kan gaan en gaat kijken.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

KwastjeModus

  • Gast
IP camerabeelden voorbij router
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/21, 16:19:59 »
Citaat van: Gandyman
Nee dat lukt niet, omdat er geen dns server van het bestaan op de hoogte is.
Je kan dus niet vanuit jouw eigen netwerk naar buitengaan en dan via ? iets? weer naar binnen kunnen komen.

De enigste manier is om iemand of hier je externe IPadres te geven zodat die ander via http://jouwexterneipadres:80 naar jouw router kan gaan en gaat kijken.
OK dat ga ik proberen dan. Is het overigens normaal dat ik mijn camera nu intern helemaal niet meer kan bereiken?

IP camerabeelden voorbij router
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/21, 17:08:07 »
nee het zou niet uit moeten maken.

Je moet ff in de gaten houden of die camera een vast ipadres heeft, anders loop je kans dat hij aldoor een ander adres krijgt van de DHCP van je router.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

IP camerabeelden voorbij router
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/19, 14:36:09 »
Je moet NAT loopback aanzetten in je router anders kan je via het web je eigen camerabeeld niet zien.