Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden redden met bootable-CD/floppy  (gelezen 990 keer)

Offline Willem_D

  • Lid
Bestanden redden met bootable-CD/floppy
« Gepost op: 2008/10/15, 14:14:14 »
Bestanden redden met bootable-CD/floppy.


Door een plotseling optredend hardware-defect kan ik mijn pc niet meer opstarten. Ik krijg wel het Grub-opstartmenu te zien, maar het scherm met de bewegende balk slaat meteen vast. Ik had een triple-boot systeem van XP, Ubuntu, en Xubuntu; geen van de drie is nog op te starten. Opstarten met de Ubuntu live-CD lukt ook niet.

Ik kan Gparted wel opstarten, tenminste als ik in de bash commandline-mode blijf; fdisk –l geeft de partities van de twee HDD’s nog correct weer.

Ik  wil graag bestanden redden;  bestaat er een commandline-tool op een bootable-CD of floppy waarmee dit zou kunnen lukken?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Bestanden redden met bootable-CD/floppy
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/15, 14:23:31 »
Je krijgt geen hardware fout te zien, ook niet als je in de recovery mode start?
Probeer anders eens in de BIOS te komen, meestal DEL of F2 in te drukken, ook zie je bij het opstarten een mededeling met de vermelding welke toets je in moet drukken. Ga de menu's langs om te kijken of er een fout aangegeven is. Als je niet precies weet waar na je moet kijken schrijf dan weer even. En kijk bij het opstarten welk BIOS je hebt, bijv AMI, Phoenix o.i.d.

Met vriendelijke groet,

Gijs

Edit: Waar wil je de bestanden heenzetten? USB-stick o.i.d.?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Willem_D

  • Lid
Bestanden redden met bootable-CD/floppy
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/17, 11:51:54 »
@Gijs en anderen:
Ik heb momenteel geen pc meer ter beschikking, dus ik kan helaas maar af en toe reageren.

De bestanden moeten naar een floppy of een USB-stick. Het zijn maar weinig KBytes.
Ik kan nog wel opstarten met een MS-Dos floppy, maar dan kan ik slechts de FAT-partitie benaderen en niet de NTFS en de EXT-partities. Ik zoek naar een rescue-CD/floppy die ook EXT-bestanden aankan.

Wat de foutmeldingen betreft:
Als ik Ubuntu probeer op te starten in veilige mode, loopt de pc vast bij:
"Systeem scannen op PnPBIOS support".
Dan bevriest het scherm, en kan toestenbord/muis niet meer gebruiken.

Groet en dank, Willem_D


Edit:
De BIOS is van AMI; jaar: 1995. Ik krijg echter geen foutmeldingen in de BIOS-optstart fase.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille