Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe hd nieuwe OS  (gelezen 931 keer)

Unix_Jim

  • Gast
Nieuwe hd nieuwe OS
« Gepost op: 2008/05/27, 16:34:49 »
Hallo.

ik wil graag op mijn 2de pc een Multi boot maken.

daar zit nou 1 harde schijf(met windows) in, ik wil daar nu een tweede in zetten en daar ubuntu op zetten. hoe ga ik te werk? gewoon de harde schijf aansluiten en ubuntu cd erin en dan de tweede aanklikken of word het moelijker?

ook wil ik graag (mits dit mogenlijk is) dat de twee schijven niet met elkaar kunnen communiceren. dus als ik op windows zit dat ik niets van ubuntu kan zien en andersom.

ook nog een klein vraagje.. als ik wine wil instaleren in de repo´s is dit een oude versie. wat moet ik doen om de nieuwste te krijgen en daarvoor ook de updates van te krijgen.

Offline tabasco

  • Lid
Nieuwe hd nieuwe OS
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/27, 20:05:31 »
Citaat van: Unix_Jim
Hallo.

ik wil graag op mijn 2de pc een Multi boot maken.

daar zit nou 1 harde schijf(met windows) in, ik wil daar nu een tweede in zetten en daar ubuntu op zetten. hoe ga ik te werk? gewoon de harde schijf aansluiten en ubuntu cd erin en dan de tweede aanklikken of word het moelijker?
Het is inderdaad zo makkelijk als je hierboven stelt. Volg gewoon de installatie handleiding en kies voor de juiste (2e) harde schijf bij de installatie.
Citaat van: Unix_Jim
ook wil ik graag (mits dit mogenlijk is) dat de twee schijven niet met elkaar kunnen communiceren. dus als ik op windows zit dat ik niets van ubuntu kan zien en andersom.
Vanuit Windows is standaard de Linux partitie niet zichtbaar. Want deze wordt niet automatisch herkend. Vanuit Ubuntu is de Windows partitie standaard wel zichtbaar. Echter moet je deze dan aankoppelen om te kunnen gebruiken.
Citaat van: Unix_Jim
ook nog een klein vraagje.. als ik wine wil instaleren in de repo´s is dit een oude versie. wat moet ik doen om de nieuwste te krijgen en daarvoor ook de updates van te krijgen.
Je kunt de sources van wine zelf toevoegen. Volg deze instructie daarvoor. Over het algemeen wordt er aangeraden om de Ubuntu repo's te hanteren, Ubuntu zal ook (wellicht iets later) de wine versie vernieuwen in de repo's nadat deze is getest.

Unix_Jim

  • Gast
Nieuwe hd nieuwe OS
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/27, 20:11:32 »
bedankt voor je antwoord, kan mij herinneren dat ik vroeger altijd problemen had met jumpers met de hardeschijf. maar het zal idd tegenwoordig wel zo makkelijk zijn.

ook je andere antwoorden waren heel duidelijk.

bedankt ga binnenkort ermee bezig.

Offline tabasco

  • Lid
Nieuwe hd nieuwe OS
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/27, 20:33:55 »
Wat betreft jumpers en je harde schijf toevoegen werkt in principe hetzelfde als voorheen:

Als je harde schijf IDE is aangesloten (brede platte 40 pins kabel) zul je de master en slave jumpers nog wel correct moeten zetten op je Harde schijf. Vaak is ook je CD/DVD speler hierop aangesloten en die zul je dan wellicht ook moeten aanpassen.

Standaard zijn er 2 IDE aansluitingen op een PC waarop je op iedere aansluiting 2 apparaten kunt aansluiten met zo'n platte kabel.

als je 2 apparaten op eenzelfde aansluiting hebt zorg dan dat er één apparaat als master staat ingesteld (op het einde van de kabel) en één apparaat als slave (halverwege de kabel).

Unix_Jim

  • Gast
Nieuwe hd nieuwe OS
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/27, 21:17:30 »
is dat hetzelfde met s-ata?

Offline tabasco

  • Lid
Nieuwe hd nieuwe OS
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/27, 21:32:26 »
Op een s-ata kabel kan standaard maar 1 apparaat worden aangesloten, dus nee, hier heb je niet hetzelfde probleem.

Unix_Jim

  • Gast
Nieuwe hd nieuwe OS
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/27, 22:15:12 »
helemaal vergeten, kan idd maar 1 apperaat op.