Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleempje met mijn muis  (gelezen 759 keer)

Probleempje met mijn muis
« Gepost op: 2017/07/24, 14:39:35 »
Hallo, iedereen,

Ik heb een vervelend probleempje met de (draadloze) muis van mijn pc. Neen, het doet zich niet voortdurend voor maar af en toe irriteert het me wel. Zo kan het gebeuren dat, als ik het +-tekentje aanklik naast het laatst geopende tabblad in Firefox om een 'Nieuw tabblad' te bekomen, er ineens twee nieuwe tabbladen naast mekaar verschijnen. Ook gebeurt het af en toe ook wel eens dat, als ik een lopend programma stilleg door op het rode bolletje in de linkerbovenhoek te drukken, enig onderliggend programma dat nog in dienst is meteen ook stilleg. Het lijkt er dus op alsof het signaal, dat mijn muis afgeeft naar de pc, niet goed verwerkt wordt door mijn pc. Ook het selecteren en kopiëren van woorden in teksten of in de adresbalk van mijn browser geeft soms problemen. De aanwijzer van mijn muis selecteert dan soms ineens een tekst waar die nog niet overheen is gegaan tijdens het kiezen. En wat ook nog kan gebeuren: soms schiet de add-on van Babylon-vertalingen in gang als ik gewoon op een woord in een tekst klik.
Ik vraag me dan vanzelfsprekend af waar dat dan aan ligt. Ik heb al het batterijtje in mijn muis vervangen maar dit lijkt niet te helpen. Ligt het aan mijn pc? De invoerkaart? Of ligt het aan Ubuntu? Zijn er hier eventueel nog mensen die deze verschijnselen opgemerkt hebben?

Beste groeten,

Norbert


Moderator edit: font aangepast.
« Laatst bewerkt op: 2017/07/24, 18:48:18 door Ron »

Re: Probleempje met mijn muis
« Reactie #1 Gepost op: 2017/07/24, 15:30:53 »
Wat voor draadloze muis heb je en hoe verloopt de communicatie tussen de muis en de PC?
Zelf heb ik een Logitech muis/toetsenbord met zo'n nano ontvanger op een USB poort.

In het begin had ik ook wat problemen en dat heb ik verholpen door dat ontvangertje te verhuizen naar de voorkant van de PC.

OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Probleempje met mijn muis
« Reactie #2 Gepost op: 2017/07/24, 16:40:47 »
@maasnet:

Je hebt dezelfde muis als ik, maasnet. Het toetsenbord is wel vervangen door een ander, dat bekabeld is maar het Logitech ontvangertje werkt nog.
Dus, je hebt je muis verhuisd naar de voorkant van je pc? Tja, die optie had ik ook al eens overwogen maar heb die nooit uitgevoerd, om de eenvoudige reden dat aan de voorkant van mijn pc maar 2 USB-poorten beschikbaar zijn en die gebruikte ik liever voor iets anders.  Maar, goed, ik heb dat ontvangertje nu ook eens aan de voorkant geplaatst en inderdaad: mijn muis lijkt nu veel rustiger en regelmatiger te werken dan voordien. Anders was de afstand tot dat ontvangertje wel niet zodanig groot maar er zat wel veel metaal in de weg (oude, herverpakte harde schijven die nu als externe harddisks fungeren, etc.). Dus, ja, het kan wel aan de slechte ontvangst gelegen hebben (zwakker signaal, interferentie, etc.).
Ik ga dit probleem nog niet als opgelost beschouwen maar er nog een paar daagjes tegenaan kijken. Ik laat het hier terzijnertijd wel weten of jouw oplossing dè doorbraak was! Veel dank, alvast.

Beste groeten,


Norbert
« Laatst bewerkt op: 2017/07/24, 18:48:55 door Ron »

Offline HWE64

  • Lid
Re: Probleempje met mijn muis
« Reactie #3 Gepost op: 2017/07/24, 17:40:23 »
@Strandkruier, Je kunt ook voor nood een kabeltje van de achterzijde naar de voorkant brengen of zelfs naar de zijkant van het toetsenbord. Dat is dan heel dicht bij de muis. Dus het nano ontvanger in de usb contra stekker ;).
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: Probleempje met mijn muis
« Reactie #4 Gepost op: 2017/07/24, 23:28:16 »
@HWE64:

Dus, je bedoelt eigenlijk het ontvangertje gewoon naar voren brengen d.m.v. een USB-verlengkabeltje? Ja, inderdaad, dat zou ook kunnen werken!  8-)  Alleen heb ik momenteel niet zo'n verlengkabeltje in huis en ik moet 'n eind rijden om er eentje te kunnen vinden. Maar dat lost zich wel op.   ^-^
Wel verwonderlijk dat ik nog een andere Logitech-muis heb, eveneens draadloos, bij mijn andere pc en die ligt nog veel verder af van die pc dan bij de pc hier eerder vernoemd, maar met dié muis heb ik geen moeilijkheden. Ik ga morgen die muizen gewoon eens omwisselen en zien wat de effecten zijn.

Norbert


@moderator: Ik zie dat u de font in mijn eerste bericht heeft aangepast? Ja, sorry, hoor, maar ik ben al 64 en mijn ogen zijn niet zo best meer. Ik begin het moeilijk te krijgen om nog kleine lettertjes te lezen. Ik zal in 't vervolg Ctrl+ gebruiken!
« Laatst bewerkt op: 2017/07/24, 23:35:46 door Strandkruier »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Probleempje met mijn muis
« Reactie #5 Gepost op: 2017/07/25, 11:24:23 »
@moderator: Ik zie dat u de font in mijn eerste bericht heeft aangepast? Ja, sorry, hoor, maar ik ben al 64 en mijn ogen zijn niet zo best meer. Ik begin het moeilijk te krijgen om nog kleine lettertjes te lezen. Ik zal in 't vervolg Ctrl+ gebruiken!
Norbert, dat was ik.......
Wij zijn even oud (bouwjaar 52), misschien een tip, er bestaan computer-brillen, dat is een soort kruising tussen een leesbril en een bril voor iets verder.
Deze bevalt mij prima !
Je uitleg over de reden kan ik dan ook begrijpen, maar het kwam op het forum onrustig over.
Even goede vrienden dus............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Probleempje met mijn muis
« Reactie #6 Gepost op: 2017/07/25, 12:32:21 »
@moderator: Ik zie dat u de font in mijn eerste bericht heeft aangepast? Ja, sorry, hoor, maar ik ben al 64 en mijn ogen zijn niet zo best meer. Ik begin het moeilijk te krijgen om nog kleine lettertjes te lezen. Ik zal in 't vervolg Ctrl+ gebruiken!
Norbert, dat was ik.......
Wij zijn even oud (bouwjaar 52), misschien een tip, er bestaan computer-brillen, dat is een soort kruising tussen een leesbril en een bril voor iets verder.
Deze bevalt mij prima !
Je uitleg over de reden kan ik dan ook begrijpen, maar het kwam op het forum onrustig over.
Even goede vrienden dus............

Iets om een standaard "policy" voor in het leven te roepen ? Lettertypes toegestaan in grootte x en x? knopje "groot", knopje "klein" indien mogelijk ?
Wilde suggestie die mij zonet spontaan te binnen schoot. MIjn ogen zijn nog maar 41 jaar oud maar ik kom er hier best wat tegen wiens leeftijd al de respectabele zones in schuiven.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: Probleempje met mijn muis
« Reactie #7 Gepost op: 2017/07/25, 19:37:29 »
@maasnet en @iedereen:

Ja, 'k heb het al gezien, hoor, mensen! 't Was inderdaad de plaatsing van het ontvangertje van de muis die de oorzaak was van mijn probleem. Ik heb de beide muizen, die ik ter beschikking heb, nog niet verwisseld maar ik surf al heel de dag zonder problemen en alle andere bewegingen met de muis verlopen foutloos! De bevinding van maasnet was dus correct: de draadloze verbinding tussen de muis en het ontvangertje in de USB-poort moet zo vlekkeloos mogelijk kunnen gebeuren. 't Kan natuurlijk nog altijd aan de muis zelf liggen of aan de contactpunten van het batterijtje of aan het batterijtje zelf. Metalen onderdelen in de buurt die voor reflectie van de draaggolf zorgen zouden ook roet in 't eten kunnen gooien. Misschien is zo'n echt ouderwetse muis met 'n kabeltje nog het beste!..  In ieder geval: voor mij is het probleem opgelost!
Het lag dus niet aan het besturingsysteem! Maar, ja, zo lang je de eigenlijke oorzaak niet kent is die vraag altijd gewettigd, nietwaar? Wie weet help je er ooit niet iemand anders mee!  ;)
@moderator: Ik heb met Ctrl+ mijn zoomniveau in Firefox op 133% moeten brengen en dan lukt het prima voor mij om deze berichtgeving te editeren!   8-)

Norbert