Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Animo voor aanbieden stageplaatsen?  (gelezen 2455 keer)

Offline redmar

  • Vertaalteam
Animo voor aanbieden stageplaatsen?
« Gepost op: 2010/11/01, 22:30:38 »
Hallo forum,

Het vertaalteam heeft momenteel twee 'stagairs' van de Hogeschool Inholland in Haarlem (Informatica). Deel van hun opleiding is een bijdrage van 40 uur aan een opensourceproject naar keuze, in dit geval dus het vertaalteam. Nu kwam Gotiniens met het idee om te kijken of er interesse is in een regeling waar ubuntu-nl af en toe een projectje aan Inholland suggereert. Deze post is dus bedoeld om de animo daarvoor binnen ubuntu-nl te meten, een van de 'stagairs' gaat hetzelfde bij Inholland doen.

Re: Animo voor aanbieden stageplaatsen?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/11/02, 00:19:06 »
Dit is een initiatief waar ik volledig achter sta! :)
Maar nu rijst mijn vraag: wat voor projecten denk jij aan?
Ik zou zelf dan het Vertaalteam en Promotieteam zeggen, maar misschien heb jij nog betere ideeën? :)

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Animo voor aanbieden stageplaatsen?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/11/02, 08:49:17 »
ze kunnen van alles doen, zo zat ik gister avond even te denken over een hypothetische release party.

de "Stagaires" kunnen dan zorgen voor:
  • Ruimte regelen (Hogescholen zijn vaak goed bereikbaar met openbaar vervoer)
  • Sponsoren (leerlingen van ICT opleidingen hebben vaak vanuit de opleiding regelmatig contact met bedrijven uit de buurt, genoeg contactpersonen dus)
  • op de releaseparty zelf allerlei hand en span diensten uitvoeren

Offline JvH

  • Lid
Re: Animo voor aanbieden stageplaatsen?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/11/02, 09:46:15 »
Ten eerste: geweldig leuk idee!

Maar wat ik me wel afvraag over die stageplekken bij het vertaalteam: vindt er van tevoren wel een bepaalde toetsing plaats voor wat betreft taalvaardigheid van de stagiairs?
Natuurlijk is het hartstikke leuk als leerlingen gemotiveerd zijn om op deze manier een steentje bij te dragen, maar het is wel belangrijk dat ze in staat zijn goede vertalingen in correct Nederlands op te leveren.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Animo voor aanbieden stageplaatsen?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/11/02, 10:01:48 »
Ik vind dit ook een mooi idee.
Wat ik me nog kan bedenken:
 - Het documentatieteam kan ook altijd wel iets bedenken om te doen. Zo moet er bijvoorbeeld elk half jaar een lijst artikelen nagelopen worden om te controleren of het nog steeds werkt met de nieuwe Ubuntu versie.
 - Hulp aan het nieuwe forumthema is altijd welkom!

Maar wat ik me wel afvraag over die stageplekken bij het vertaalteam: vindt er van tevoren wel een bepaalde toetsing plaats voor wat betreft taalvaardigheid van de stagiairs?
Natuurlijk is het hartstikke leuk als leerlingen gemotiveerd zijn om op deze manier een steentje bij te dragen, maar het is wel belangrijk dat ze in staat zijn goede vertalingen in correct Nederlands op te leveren.
Goed punt. Het vertaalteam heeft sowieso twee soorten leden. Mensen die suggesties kunnen doen, en mensen met meer ervaring die suggesties kunnen nakijken en deze daadwerkelijk doorvoeren. Die stagiairs zouden dan uiteraard niet gelijk volledige rechten krijgen. Wellicht is het wel handig nog steeds een kleine toetsing te doen. Het is niet alleen de Nederlandse taal die je goed moet beheersen, maar je moet ook voldoen aan de richtlijnen van het vertaalteam. Anders hebben de nakijkers erg veel werk denk ik...
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Re: Animo voor aanbieden stageplaatsen?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/11/03, 13:09:40 »
Mogen we stageplekken aanbieden, zijn daar geen regels aan gebonden?
Als dat het geval is, doen we daar dan aan?

Als er regels zijn gebonden aan dit soort dingen en wij voldoen hier niet voor de volle 100 procent aan dan weet ik niet of het verstandig is om dit openbaar aan te bieden.

Voldoen we wel aan eisen, of zijn deze er niet (of zijn deze per school afhankelijk etc..) dan lijkt me dit een prima initiatief. Ik denk dat een gemotiveerde stagiair niet minder kwaliteit aflevert dan een gemotiveerde vrijwilliger. Hun werk wordt net zo nagekeken als normale vrijwilligers, ik denk niet dat dat zoveel problemen op zal leveren.

Zijn er verder nog personen die verantwoordelijk zijn voor die stagiaires? (Ik neem aan dat een onderwijsinstelling je niet op je mooie ogen gelooft als je zegt dat je je stage helemaal afgerond hebt.)
Iemand die controleert of ze de stage wel goed (bv voldoende uren) afhandelen? Hebben we deze of moeten we daar nieuwe vrijwilligers voor gezocht worden? Of kan dit geautomatiseerd (als dit betrouwbaar genoeg is).

Het idee vind ik verder prima hoor, ik ben zelf niet helemaal thuis met de verdere complicaties die hierbij komen kijken en af we dat wel makkelijk kunnen handelen.. (Heb nooit een stage gedaan, vanaf volgend jaar (dan zit ik 6VWO) worden ze pas verplicht)

EDIT:
Ik loop weer te snel te lezen. Het gaat om een regeling met de school.
Doorgestreept deel valt dan weg :)
« Laatst bewerkt op: 2010/11/03, 13:12:31 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?