Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem bij aanmaken partities  (gelezen 1019 keer)

TheDragon666

  • Gast
probleem bij aanmaken partities
« Gepost op: 2007/11/15, 22:01:25 »
Ik probeer ubuntu 7.10 in dual boot met WinXP te installeren volgens de instructies op http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/dualboot_gutsy maar kom vast te zitten bij het aanmaken van de home - partitie

/dev/sda                                          
 /dev/sda1 fat32 /media/sda1
 /dev/sda2 ntfs /media/windowsxp
 /dev/sda3 ext3 /
 /dev/sda4 swap
 onbruikb

kan iemand mij hierbij helpen ??
bij voorbaat bedankt

Offline iceman564

  • Lid
probleem bij aanmaken partities
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/15, 22:28:54 »
verander je swap van een "primaire" , naar een "logische partitie"  , dan zal de tekst "onbruik(baar)" veranderen in "free"

die kan je dan als /home inrichten.

dus even je swap wegdoen , swap opnieuw aanmaken kiezen voor logisch.

Offline Ooievaar

  • Lid
probleem bij aanmaken partities
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/26, 11:45:34 »
Heb hetzelfde probleem als TheDragon666. Met dit verschil dat Ubuntu 7.10 volledig is geinstalleerd en op ext 3 / partite staat. De / home partitie is niet aangemaakt. Daar had ik de nu onbruikbare schijfruimte (80GB) voor willen gebruiken. Kan ik zonder gevaar van bijvoorbeeld formatteren de swap partitie verwijderen, nieuw aanmaken en instellen als logische partitie? Om dan vervolgens ook de / home partitie aan te maken. Al vraag ik mij af of dat nu nog zin heeft omdat Ubuntu er al op staat. Kan wellicht beter die 80 GB bij de / home partitie zetten?

probleem bij aanmaken partities
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/26, 15:38:13 »
@Ooievaar .

Bekijk eerst eens je partitie's zoals het nu is. maw de benaming ed.

Download dan Gparted en zet deze op cd.

Ik heb geen idee hoe groot je swap is ?? maar zoals je het nu zegt komt het over zijnde 80 Gig ??
Dit hoeft maximaal 2x je werkgeheugen zijn die op je mobo zit.

Zoals je het nu zegt over je /home lijkt ht of je geen /home hebt.
Echter wanneer Ubuntu normaal werkt kan je van mij aannemen dat je echt wel een /home hebt. :P

Goed je wilt dus die 80 Gig bij je /home trekken ??
Dan stel ik voor dat je eerst met Gparted die 80 Gig voorbereid, er een logisch sttion van maakt en hem ext3 formateerd.

Vervolgens kan je deze HowTo volgen om je /home op een aparte partitie te zetten.
eventueel kan je later wanneer je de oude /home ruimte niet meer gebruikt deze bij die nieuwe trekken.

#######################################
We gaan eerst een root pasword zetten, maak een mooi lang pasword en schrijf het op.
sudo -spasswd rootgeef hier je root pasword op.
sudo -sen nu je root pw ingeven.

##########################
Let op in deze howto is de X in hdax het voorbeeld.

Je moet zelf even kijken met de opdracht :
sudo fdisk -lHoe de partitie heet waar je de nieuwe /home wilt hebben.
NOTE: In jouw geval zou dit nog steeds hda8 moeten zijn ???

Aan de slag:

Geef je root pasword.
sudo -s1. Maak een directory aan:
mkdir /mnt/tmp2. Mount de nieuwe partitie nu even aan deze tijdelijke directory:
mount /dev/hdaX /mnt/tmpHiermee mount je de partitie aan die map, LET OP die X He? .
#############################################

Nu gaan we de bestanden van de home kopieeren naar de nieuwe partitie:

We gaan eerst naar de /home map toe.
4. cd /homeWe kopieeren alles naar de tmp map.
5. find . -depth -print0 | cpio --null --sparse -pvd /mnt/tmp/Nu heb je een exacte kopie van je oude /home op de nieuwe partitie.

Check dit eventueel nog ff door in die /mnt/tmp/ te kijken.

Verwijder de oude home directory eerst nog niet; wie weet wat er is mis gegaan.

6. We gaan eerst backuppen en de oude /home hernoemen :
cdmv /home /home.old############################
Maak een nieuwe /home en mount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home:

Maak een nieuwe /home directory.
7.mkdir /homeunmount de nieuwe partitie van de tijdelijk directory waar alles staat van je oude /home
umount /mnt/tmpmount de nieuwe partitie aan de nieuwe /home directory.
mount /dev/hdaX /homeOm deze partitie nu automatisch op /home te mounten bij het opstarten van de computer voeg je een regel  toe aan /etc/fstab met als mountpoint dus /home.

Eerst openen met :
8. gksudo gedit /etc/fstab9. Nu de volgende regel toevoegen.

/dev/hdaX       /home           ext3    defaults        0       2NOGMAALS overal waar je hdaX ziet staan de X veranderen in het cijfer wat in jouw situatie nodig is.
Dit kan dus bijvoorbeeld zijn:  hda8, hda2 of hda4 of hdb2 maakt niet uit welke jij gevonden had in het begin.

10. Als de computer opnieuw gestart is open dan een terminal venster en type het commando mount in. Als het goed is staat in het rijtje de onderstaande regel:

/dev/hdbX on /home type ext3 (rw)hdbX is hier een voorbeeld
Als dat zo is, is de operatie geslaagd.

Je zou nu eventueel je oude /home.old kunnen wissen om HD ruimte vrij te maken.

sudo rm -r /home.old##########################################
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Ooievaar

  • Lid
probleem bij aanmaken partities
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/27, 12:11:15 »
Thanks voor je snelle en uitgebreide reactie. Ga er zeker mee aan de slag. Ik heb nu de volgende partities
/dev/hda7 ext3   7,5 gb
/dev/hda4 swap   4 gb
ongebruikt          80 gb
Ogenschijnlijk geen / home partitie aangemaakt. Die zal inderdaad wel ergens staan, Ubuntu draait namelijk probleemloos. De nieuwe partitie zal dan hda8 worden.

Offline Ooievaar

  • Lid
probleem bij aanmaken partities
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/28, 21:35:46 »
Het is gelukt. Ik liep eerst nog tegen een probleem aan dat er teveel primaire partities aanwezig waren. Ik kon die 80 GB vrije ruimte daardoor niet benaderen. Swap was ook als primaire partitie aangemerkt en dat was niet te wijzigen. Via een omweg (partition magic in Vista) kon ik van enkele primaire wel logische stations maken. Dat is ook vast te doen via Ubuntu, maar ik weet niet hoe. Maar hoe dan ook, Gandyman, bedankt.