Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installeerder vindt harde schijf niet  (gelezen 5276 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installeerder vindt harde schijf niet
« Gepost op: 2007/11/14, 23:55:52 »
Ik heb geprobeerd om Ubuntu 7.10 te installeren op een PC van een vriend van me. Maar zowel de installeerder van de Desktop CD als de installeerder van de Alternate CD vonden geen harde schijf.....

Het gaat om een Medion PC, enkele maanden geleden gekocht bij de Aldi. Intel Core 2 Duo processor, 1 GB RAM, SATA harde schijf. Helaas ben ik vergeten om de volledige hardware te laten detecteren, dus die lijst kan ik hier niet vermelden.

Ik vermoed dat het gaat om een beruchte jmicron SATA-controller, maar dat weet ik niet zeker. En hij woont te ver weg om het snel even boven water te halen....

Toch deze vraag:
Kan ik hier iets aan doen? Indien het een jmicron controller is, hoe verhelp ik dat?

Groet, Pjotr.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/15, 02:51:16 »
Op de pc van mijn ouders (ook zo'n Aldi Medion geval) werkt het ook niet.
Ik heb er alleen nog niet echt goed naar gekeken.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/15, 10:06:05 »
Citaat van: Johanvd
Op de pc van mijn ouders (ook zo'n Aldi Medion geval) werkt het ook niet.
Ik heb er alleen nog niet echt goed naar gekeken.
Ik baal er wel van, want hij en z'n vrouw waren al helemaal gewend geraakt aan Ubuntu. Die Medion is namelijk in reparatie geweest, waardoor ze twee maanden lang op een oude Pentium III met 256 MB RAM, Ubuntu 7.04 hebben gedraaid. Beviel hun heel goed.

Nou ja, dan maar Vista....   :-(
Ik heb er in elk geval nog wel Firefox en Open Office op gezet.

Offline emargen

  • Lid
Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/15, 10:37:30 »
Onlangs heb ik op een, in januari 2007 gekochte, Aldi PC op de recovery partitie van 20Gb Ubuntu Gutsy geïnstalleerd! Tsja, werkt als een zonnetje....en daar waar voor Vista nog steeds geen goed werkende driver voor de Nvidia kaart onder breedbeeldresolutie is....werkt Ubuntu probleemloos!!.........maar goed elke PC is blijkbaar anders.....zeker naar aanleiding van wat de gebruikers er mee gedaan hebben!!

Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/15, 11:40:42 »
Ik zou geen Vista erop gezet hebben maar XP. Hier een stukje dat gaat over Medion  pc,s                                                    http://forum.ubuntu-nl.org/topic/12385/2

John

Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/15, 11:59:36 »
Citaat van: pjotr123
Ik heb geprobeerd om Ubuntu 7.10 te installeren op een PC van een vriend van me. Maar zowel de installeerder van de Desktop CD als de installeerder van de Alternate CD vonden geen harde schijf.....

Het gaat om een Medion PC, enkele maanden geleden gekocht bij de Aldi. Intel Core 2 Duo processor, 1 GB RAM, SATA harde schijf. Helaas ben ik vergeten om de volledige hardware te laten detecteren, dus die lijst kan ik hier niet vermelden.

Ik vermoed dat het gaat om een beruchte jmicron SATA-controller, maar dat weet ik niet zeker. En hij woont te ver weg om het snel even boven water te halen....

Toch deze vraag:
Kan ik hier iets aan doen? Indien het een jmicron controller is, hoe verhelp ik dat?

Groet, Pjotr.
Ha, die jmicron controller. Heb sinds kort ook een nieuwe machine (asus commando - core 2 duo E6600) maar die draait nu nog onder XP
De desktop cd start normmal op maar ik ben nog niet aan installeren toegekomen. Was eerst van plan om te proberen meet Gutsy maar daar schijnen nogal wat problemen mee te zijn. Op de commando staat ook die jmicron controller maar via 't engels forum kwam ik te weten dat die controller de enige ide poort op het mb bedient alsook 2 sata poorten (heb 2 sata schijven en 2 dvd sata) - (6 sata poorten op mb)
In het bios heb ik de jmicron controller afgezet en walles werkt goed ( onder xp wel te verstaan) Ik denk te wachten met een install van ubuntu tot Hardy, misschien is er dan geen probleem meer met die jmicron
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline mugtango

  • Lid
Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/15, 12:25:44 »
Hallo,

zelf ben ik een tijd geleden op zoek gegaan naar een linux-distro en kwam zo uit bij Mandriva. Dit werkte perfect in dualboot met XP tot de computer de geest gaf en werd vervangen door een Medion 8822 begin dit jaar.

Dual boot met Vista bleek onmogelijk. Zoektocht naar oplossingen bracht mij bij Ubuntu, doch ook hier geen oplossing blijkbaar.

Tenzij.....

Bij het opstarten van de medion-pc druk je op 'del' zodat je in het bios komt. Daar zie je onder de SATA controller dat de schijf staat ingesteld als IDE. Verander dit in RAID en je kan zowal Mandriva als Ubuntu installeren en het werkt perfect.

Nadeel: nu herkent Windows je harde schijf niet meer dus een dualboot zit er niet in. Tenzij je telkens bij het opstarten naar je bios wil gaan om de instellingen te wijzigen.

Wat surfen op het internet bracht de volgende oplossing naar voor: op de site van VIA-technologies haal je de windows drivers voor de RAID-schijf. Brandt die op een cd-rom.

Stel in je bios de schijf in op RAID en start opnieuw op met de installatiecd van VISTA in je lezer en installeer Vista opnieuw op je schijf. Naar het schijnt zou tijdens de installatie naar de RAID-drivers worden gevraagd, CD-tje wisselen, installeren en verder doen..........

Nu herkent Vista je RAID-schijf en kan je ook linux installeren.

Tot zover de theorie. In praktijk heb ik dit nog niet gedaan omdat ik vrij veel software heb lopen onder Vista en ik die niet allemaal wil herinstalleren. Het maken van een ghost zou een oplossing kunen zijn, maar ik heb schrik dat bij het terugzetten van de ghost de RAID-drivers opnieuw worden vervangen door de IDE-drivers.

Wie durft het proberen en laat mij dan iets weten aub ???

Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/15, 12:43:16 »
@mugtango
Volgens jouw theorie zou ubuntu de raid driver aan boord hebben. Welke versie gebruik je dan : 7.04 of 7.10 ?
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/15, 13:40:13 »
Citaat van: mugtango
Hallo,

zelf ben ik een tijd geleden op zoek gegaan naar een linux-distro en kwam zo uit bij Mandriva. Dit werkte perfect in dualboot met XP tot de computer de geest gaf en werd vervangen door een Medion 8822 begin dit jaar.

Dual boot met Vista bleek onmogelijk. Zoektocht naar oplossingen bracht mij bij Ubuntu, doch ook hier geen oplossing blijkbaar.

Tenzij.....

Bij het opstarten van de medion-pc druk je op 'del' zodat je in het bios komt. Daar zie je onder de SATA controller dat de schijf staat ingesteld als IDE. Verander dit in RAID en je kan zowal Mandriva als Ubuntu installeren en het werkt perfect.

Nadeel: nu herkent Windows je harde schijf niet meer dus een dualboot zit er niet in. Tenzij je telkens bij het opstarten naar je bios wil gaan om de instellingen te wijzigen.

Wat surfen op het internet bracht de volgende oplossing naar voor: op de site van VIA-technologies haal je de windows drivers voor de RAID-schijf. Brandt die op een cd-rom.

Stel in je bios de schijf in op RAID en start opnieuw op met de installatiecd van VISTA in je lezer en installeer Vista opnieuw op je schijf. Naar het schijnt zou tijdens de installatie naar de RAID-drivers worden gevraagd, CD-tje wisselen, installeren en verder doen..........

Nu herkent Vista je RAID-schijf en kan je ook linux installeren.

Tot zover de theorie. In praktijk heb ik dit nog niet gedaan omdat ik vrij veel software heb lopen onder Vista en ik die niet allemaal wil herinstalleren. Het maken van een ghost zou een oplossing kunen zijn, maar ik heb schrik dat bij het terugzetten van de ghost de RAID-drivers opnieuw worden vervangen door de IDE-drivers.

Wie durft het proberen en laat mij dan iets weten aub ???
Helaas kan ik het niet proberen, want de Vista in kwestie is voorgeïnstalleerd bij hem, en er is alleen maar een herstelpartitie, geen installatieDVD van Vista.

Offline mugtango

  • Lid
Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/15, 15:33:40 »
@ summer of 69:

ik weet niet in hoeverre ubuntu die effectieve driver nodig heeft, maar wel dat zowel Ubuntu als Mandriva de schijf enkel herkennen als ze als RAID staat ingesteld.

Op die manier kon ik bijv Mandriva perfect laten draaien. Volgens mij moet hetzelfde lukken met Ubuntu.

Wat de medion-computer betreft: bij model 8822 zaten er 2 cd's één Vista upgrade anytime en één Windows Vista.

Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/15, 17:18:31 »
Citaat van: mugtango
@ summer of 69:

ik weet niet in hoeverre ubuntu die effectieve driver nodig heeft, maar wel dat zowel Ubuntu als Mandriva de schijf enkel herkennen als ze als RAID staat ingesteld.

Op die manier kon ik bijv Mandriva perfect laten draaien. Volgens mij moet hetzelfde lukken met Ubuntu.

Wat de medion-computer betreft: bij model 8822 zaten er 2 cd's één Vista upgrade anytime en één Windows Vista.
Weet je welke specificaties die medion heeft, en vooral welk MB en chipset :)
dierenliefde is onvoorwaardeljk, dierenleed ten zeerste verwerpelijk

Offline Dave

  • Lid
Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/16, 19:58:50 »
geen idee wat die jmicron SATA-controller allemaal behelst maar ik hoop dat pjotr de onderste steen nu boven haalt want tis van de zotte om nu een advies te krijgen om met behulp van Vista nu ubuntu te installeren.
Dat is geen commentaar op de goedbedoelende poster uiteraard, maar tword me warm in het boordje mochten mijn vrienden die sceptisch tegenover Ubuntu blijven dit lezen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #12 Gepost op: 2007/11/16, 22:36:21 »
Citaat van: Dave
geen idee wat die jmicron SATA-controller allemaal behelst maar ik hoop dat pjotr de onderste steen nu boven haalt want tis van de zotte om nu een advies te krijgen om met behulp van Vista nu ubuntu te installeren.
Dat is geen commentaar op de goedbedoelende poster uiteraard, maar tword me warm in het boordje mochten mijn vrienden die sceptisch tegenover Ubuntu blijven dit lezen.
Linux is niet volmaakt, Dave.... En dit is een fout van Ubuntu. Daar kunnen we beter openhartig over zijn: eerlijk duurt het langst.

De hardware-dekking van Linux is niet 100 %. Datzelfde geldt overigens net zo goed voor concurrent Vista.....

Offline mugtango

  • Lid
Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #13 Gepost op: 2007/11/17, 12:00:59 »
@ Dave :

ik stel niet voor om Ubuntu te installeren via Vista, maar geef enkel een oplossing als je een dualboot wil.

Wie voldoende heeft aan enkel een Linux-distro moet die medion-computer aanpassen door in het bios de sata-controller op raid te zetten. Deze info komt van de site van medion zelf:
der Kontroller wird vom Kernel unterstützt. jedoch ist bei einigen Mainboards/Biosversionen im Bios die Funktion SERIAL ATA RAID MODE auf ENABLED zu setzen, damit der Kontroller funktioniert.

Meer info vond ik ook hier:

http://imedion.free.fr/forum/viewtopic.php?t=4109&sid=85015512bb4bc4934c30552308da83f5

Offline Dave

  • Lid
Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #14 Gepost op: 2007/11/17, 13:06:06 »
aha dus het kan best zonder Vista.

Offline Asperger

  • Lid
Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #15 Gepost op: 2007/11/17, 15:10:30 »
Hoi,

Ik stoeide hier ook opeens mee.
Ik heb in mijn AMI-BIOS in IDE-configuratie de operatiemode omgezet van ENHANCED naar COMPATIBLE.
Dat werkte!!
Live-CD startte op en JAJA, hIJ ZAG DE SATA-SCHIJVEN!!!
Probeer dus een gelijksoortige setting in je BIOS te vinden en ziet die op compaitble-mode zoals voor Windows 98, ME.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #16 Gepost op: 2007/11/17, 15:15:17 »
Werkt Windows daarna ook nog?
Dat is wel noodzakelijk namelijk.

Offline mugtango

  • Lid
Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/17, 17:20:51 »
Aan Johan,

ik deed het !!!!

Via de website van Via Technologies de drivers gedownload voor RAID-schijf onder Vista.

Gezocht naar het mapje \drvdsk en dit op een cd geplakt.
Computer opnieuw opstarten en op 'DEL' duwen zodat je in bios terechtkomt en SATA veranderen van IDE naar RAID.

Intussen zat de recoverydvd van Medion in de lezer zodat vanop deze schijf werd geboot. Kiezen voor een nieuwe installatie van Vista.

Op een bepaald ogenblik (na het verzamelen van de info) kan je kiezen welke stuurprogramma's je wil installeren.

Kies voor bladeren en zoek je tweede CD-drive met daarin de cd met de stuurprogramma's  en laat dit installeren.

Daarna ga je gewoon verder met een cleane installatie van Vista

Vista start nu op op je RAID--schijf, Ubuntu doet hetzelfde.

Dit bericht werd niet vanuit Vista maar vanuit Ubuntu gestuurd !!!!

Nadeel: je moet alles onder Vista opnieuw installeren want een ghost vernietigd je nieuwe stuurprogramma zodat je weer op nul staat. Back-up niet vergeten voor je begint en veel succes !!!

P.S. als je het stuurprog wil, stuur dan eens een PB.

Offline Asperger

  • Lid
Installeerder vindt harde schijf niet
« Reactie #18 Gepost op: 2007/11/18, 02:21:26 »
Citaat van: Johanvd
Werkt Windows daarna ook nog?
Dat is wel noodzakelijk namelijk.
Ja, anders had ik niet meer op dit forum gekund....

Zit al een hele tijd zelf te klooien met een netwerkkaartje om internet op te kunnen.
Helaas heeft alle raad vanuit dit forum nog geen oplossing gegeven, dus mot ik wel via micros(ch)oft hier heen, jammer genoeg....