Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mounten oude harddisk  (gelezen 714 keer)

mounten oude harddisk
« Gepost op: 2022/01/11, 17:14:39 »
Vorige week had ik een kapotte voeding in mijn pc, vervangingskosten 85 euro. Daardoor een nieuw systeem gekocht van 119 euro. Wel de oude harddisk over laten zetten als tweede schijf. Nu zie ik deze niet meer in Ubuntu 20.04 In het Grubmenu staat deze harddisk nog wel met Ubuntu 18.04 Hoe kan ik de schijf nu wel zichtbaar krijgen in het nieuwe systeem, wil deze graag voor gegevensbeheer gaan gebruiken. Mounten waarschijnlijk maar hoe doe ik dat?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline vanadium

  • Lid
Re: mounten oude harddisk
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/11, 18:50:21 »
Met Disks kan je eens kijken of je de schijf er terugvindt. Is dat zo, dan kan je daar partitie zo configureren dat die automatisch aangekoppeld wordt (in plaats van zelf manueel een lijntje toe te voegen aan /etc/fstab).

In Disks kan je ook, indien nodig, éérst herformatteren. Moet je zeker doen, mocht de oude schijf nog in het formaat van Windows zijn (ntfs) of een ouder ext bestandssysteem, vb ext3.

Re: mounten oude harddisk
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/11, 22:29:20 »
Bedankt voor je reactie !
Staat Disks in het softwarecentrum van versie 20.04 of in bv het bestandsbeheer of is het een van de meegeleverde toepassingen?

Herformateren vind ik wat ¨griezelig¨ aangezien er nogal wat gegevens op de nu tweede harde schijf staan en ik die dan kwijt zou raken.
De schijf is al zo oud dat herformatteren wel nodig is?
I
Kan ik naderhand de oude versie 18.04 van de oude computer wat nog op deze schijf (nu de tweede-) ook softwarematig uit het Grubmenu verwijderen?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: mounten oude harddisk
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/12, 04:58:15 »
Disks heb ik gevonden ! Logisch in een Nederlandstalige versie : Schijven. Meteen de Hulp in Schijven geraadpleegd om te kijken waar ik de schijf kan koppelen. In het systeem staat dat de schijf ¨niet aangekoppeld¨ en het een Linux-bootable versie is. Maar is het daardoor wel mogelijk de schijf te koppelen zonder de gegevens er op kwijt te raken doordat de schijf  opnieuw geformatteerd word?
« Laatst bewerkt op: 2022/01/12, 09:29:33 door Ron »
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline vanadium

  • Lid
Re: mounten oude harddisk
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/12, 08:40:24 »
Of je de harde schijf formatteert, is je eigen keuze, maar als het enigszins mogelijk is, is het voor een interne harde schijf die permanent aangekoppeld wordt toch best ext4 of een ander up to date linux bestandssysteem te hebben.

In "Schijven" kan je de partitie automatisch bij opstart laten aankoppelen door de partitie geselecteerd te hebben in de map van de harde schijf, en dan op het tandwieltje te klikken: je hebt de optie "Edit Mount Options" (vijfde van onderaan). In de dialoog "Mount options" vink je "User session defaults". Dan kan je de opties aanpassen. Het zou moeten volstaan het aankoppelpunt, "Mount Point"  te specifiëren: dat is een *bestaande* folder op je computer waarlangs je toegang wil krijgen tot die partitie.

Jezelf eigenaar maken van die partitie zodat je er kan uitschrijven zal de volgende stap zijn: in hetzelfde menu vind je "Take Ownership...".

Weinig gekend gereedschap, Disks, maar zeer nuttig als je liever niet via de terminal gaat.